Lagbygget 25/26

Tikka steppde lika så han upp mot sämre motstånd.. tikka har vart oduglig hela säsongen när man slår ut statistiken. Han är inte värd sina 305 k per månad. Felrekrytering och skall köpas ut.

1 gillning

Håller med @Diabolics
Tikka har mäktat med 16 poäng på 2 säsonger och bedrövliga -31 i ± statistiken.

Lite mindre kasst spel under 2 kval måhända men i det stora hela bedrövligt.

Snacka om felrekrytering deluxe.
Han måste bort till varje pris.

Hur fan kan man värva på 3 år utan att scoutat en spelare. Horribelt. Blir arg bara jag tänker på det.

8 gillningar

Håller med. Man måste bara lära sig hur man ska få ut det bästa av AP. Han är en Zlatantyp som måste särbehandlas i hur han används bäst i laget.
Utan AP’s skills inget SHL.

3 gillningar

Håller med om AP, betydligt svårare att ersätta än Borgström tror jag. Hoppas även OSL får en framträdande roll i någon av de två första.

TIkka , Måns, Engsund, Seppälä var alla i botten på den där grafen som SImon Brändström hade på X.

https://x.com/SimonBrandstrom/status/1897559991571063178/photo/1

Fransson syntes också där men är ju ung och kan lära, men vad är ursäkten för de andra ?

Jag är lite av åsikten att naturligtvis skulle man helst vilja köpa ut alla som inte bidragit, men det är också ett ekonomiskt pussel och man ska nog byta de sämsta bitarna först . För ibland är det inte så lätt att hitta nya bitar …

3 gillningar

Fortsätt bygga på Luoto och AP i samma kedja, fixa kontinuitet på riktigt och förläng med AP.

Och gällande de andra, klart som fan att flera kontrakt skall brytas däribland Tikka. Vi kan inte hålla på och vara usla i 52 omgångar för att sedan tagga till i kvalspel. Nu får det vara slut med guldfiskminnet!

3 gillningar

Är det fel att säga att Engsund tog bort Aagard i kvalmatcherna, alltså motståndarlagets vassaste spets? Hockey handlar om att göra poäng, eller förhindra att motståndarna gör det.

Jag tror han haft mycket annat i tankarna under säsongen, faderskap och snack om Luleå. När det väl drog ihop sig hade vi stor nytta av honom, vill tro på honom framöver, inte minst med många yngre backar i laget.

3 gillningar

Jag tänker om man älskar hockey och inte bara vill få in mycket pengar så måste ju Tikka sakna att vara den kung han verkade vara i Finland…

2 gillningar

Jag svänger om i att det är viktigt att hitta ett sätt där AP kan vara med och känna ansvar och prestera. Frågan är dock om BLAB kan lösa detta, om den möjligheten finns… eller om AP i så fall (om han får vara sitt maxade jag) blir för stor för AB

Någon som håller span på Nybergs Bil?

8 gillningar

Kanske hamnar lite off i denna tråden och kanske redan någon annan som rapporterat om de(?) men hör på håll att Hugo A vill flytta hem till Stockholm och lär lämna ifall DIF går upp. (ska såklart få ett kontrakt också)

Keros fru skrev idag på Instagram: “… spending our last day in sweden ..” Så honom kan vi nog räkna bort!

5 gillningar

Ja så lär det vara men ingen spelare jag personligen varit så impad av alls. Vet många vill ha kvar han dock.

Om vi nu pratar om kontinuitet. Vi behöver bygga upp något från grunden, vilket i min värld betyder att vi måste fostra våra junisar och ge dem chansen. Vi leker även med tanken att Fisker kan bli aktuell lite senare in på säsongen. Tror inte alls det är någon omöjlighet, men han ska ändå ses som en bonus i så fall. En forwardsida enligt följande:

Luoto Ny AP
Ang NY/Lindström/Fisker OSL
Bränn Kero/Lindström Reber
Träff Junis/Kero HP/WIN
Tedenby

Förutsättningar:

• Man bryter med Tikka
  • Förlänger med Kero till rimlig peng för en lägre roll
  • Förlänger med AP
  • Två nya centrar + Lindström och ev Fisker är det vi tar in och lastar således pengarna på.

Är en chansning att låta OSL gå in i andra. Han ska klara det, men det kan upplevas som tunt. Men man kan då ge ex Träff chanser i andrakedja.
Men jag anser att man då har den bredd/djup och spätz som krävs i CENTERLINJEN. Den som Gud har glömt i några säsonger nu. I utgångsläge består centerlinjen av:
NY klass
NY klass
Lindström
Kero

Utöver det adderas Fisker som bonus. Vi har Reber som kan centra också. Det blir konkurrens. Vad man än har lovat Lindström så kan han konkurrera och ta en andracenter. Jag tycker inte att det är för mkt begärt att ta in två centrar + Lindström och förlänga med Kero. Sen får vi ju se med Fisker, men gör inte misstaget att räkna med att Fisker ska ansluta.

Frågor: Är det för mkt begärt? Är jag helt ute och cyklar? Är jag naiv? Blir det kval igen?

Edit: insåg direkt efter att det är för tunt på ytterfw att räkna med leverans från både AP och OSL, därav behövs nog ytterligare en ny FW av klass oavsett. Men min poäng var huvudsakligen centerlinjen.

1 gillning

varför skulle djurgårn värva en katastrofal SHL målvakt, kan tänka mig att han hamnar i allsvenskan, Kan verkligen SHL lag vara intresserade?

1 gillning

Jag är ändå tveksam, det där var bottenskrapet i hela ligan (om jag fattade det rätt !) - att vara med där är verklgen en outlier - så jag är mer tveksam hur mycket han kan bidra i förhållande till sin lön . Borde väl gå att htta en ny Alsing nånstans - men som sagt allt beror ju på vilka kontrakt vi har och vad de kostar lösa ut etc. etc.

Kanske har du rätt och han gör en mycket bättre säsong nu , jag har lärt mig att inte vara tvärsäker på nånting de senaste säsongerna :slight_smile:

PS kanske Tikka passar mycket bättre i Liiga med mindre rink, om vi kan byta till någon som är lite tvärtom, som passar bätrte för SHL ? börja som ett lån åt respektive håll, mellan Liiga-lag och HV

2 gillningar

AP är en jäkligt klurig fråga, att han är en av ligans bästa i sina bästa stunder kan ingen ifrågasätta. Dock är han skadeförföljd och spelar för sällan på den nivån för att man ska förlita sig på honom som en toppspelare i laget. Till en ok peng och kanske tänkt i en andrakedja kan jag köpa en förlängning men det är alldeles för riskfyllt att gå in med honom som en tilltänkt topp i laget.

2 gillningar

Ja det borde finnas intresse av Tommi i Liiga! Undrar om finska fansen ser honom som en kultspelare fortsatt? Om han nu var det.

1 gillning

När OSL diskuterades som flitigast under säsongen så tyckte jag han skulle lira i en tredjekedja. Kvalet gav mig vatten på min kvarn. Han funkade utmärkt när han fick en mindre roll. I mina ögon är OSL den perfekta tredjekedjespelaren. Och det är inget fult. Tvärtom. Vi fick ju se framför allt i kvalet hur viktigt det är med secondary scoring.

Så jag tycker man ska inleda kommande säsong som man avslutade den. Med OSL och Brännan i en tredje.

16 gillningar

Fast någon gång under säsongen måste AP20 flyttas ned till tredje ett tag så vi har något att diskutera under säsongen :laughing:

3 gillningar