Lagbygget 25/26

Nu är det som att svära i kyrkan. Men AP blir ju inte bättre nästa säsong och är det verkligen en att bygga en första kedja på?
I serien va han inget bra alls och mot ett Modo så presterade han! Kval mot ett lika dåligt lag!

Nej tack säger jag! Ska vi bygga nytt så bygg ett riktigt lag denna gång.

1 gillning

Min lista över prioriteringsordning på kontrakt att bryta:

1. Tommi Tikka - Vi har lyckats beta av två år på detta ohyggliga kontrakt. Dags att ta smällen och gå vidare. Någon finsk klubb kanske kan ta en hundring av lönen så spar vi in lite grann
  2. Hugo Alnefelt - Hårt att ha Hugo som tvåa då han är ung och absolut kan steppa upp. Men vi KAN inte gå in i en ny säsong med Hugo och Dickow igen. HV måste bli ett lag som vinner matcher pga sina målvakter och inte tvärtom. Hugo är inte bra på att vinna matcher.
  3. John Nyberg - Kommer inte vara kvar, här handlar det ju om att komma undan så billigt som möjligt.
  4. Mattias Tedenby - Att han inte slåss med Tikka om förstaplatsen är helt enkelt för att ett brytande av kontraktet inte lär spara oss en krona jämfört med om han spelar av det. Och Teden kan gå in i säsongen som 14e forward och kommer inte bidra med dålig stämning
  5. Oscar Engsund - Får vi en bra deal absolut, framförallt för att Oscar har tre år kvar på dyrt kontrakt. Men nästa säsong så kan han fortfarande göra nytta när liknande spelartyper som Seppelä och i viss mån Sjöholm lär försvinna. Björn vill bygga på spelskickliga backar, men Engsund kan bli nyttig om han används på rätt sätt
  6. Isac Brännström - Vågar man hoppas att det lyfter efter två bedrövliga säsonger? Hursomhelst så kommer vi inte kunna bryta med alla spelare som underpresterar. Isac är ändå relativt ung.
  7. Radan Lenc - Här ryktas det ju om en ömsesidig uppsägning. Radan är inte ett namn för våra toppkedjor längre som jag ser det.
  8. Oscar Stål Lyrenäs - Som några varit inne på redan. Inte en spelare för en toppkedja eller PP, men en ganska bra tredjekedjespelare. 180k i månaden långt ifrån det värsta av Nubbens kontrakt.
4 gillningar

Precis. Han är nog så prestigelös att han vid det här laget accepterar en sådan roll och kämpar på.

3 gillningar

AP gick in i den här säsongen utan en sommarträning. Får han göra det inför denna säsongen så kommer han leverera bättre än denna säsongen. Han skall vara kvar anser jag sett över 3 år är han värd en förlängning

5 gillningar

Det här med att bryta kontrakt börjar nästan likna en medelstor svensk kommun.

Men vi kanske i och för sig kan se Nubben som motsvarigheten till den dyra rekryteringskonsulten som varken hade förmåga att hitta rätt skills eller rätt person?

Lösningen fick då få bli att köpa ut. I kommunernas fall för skattebetalarnas pengar, i föreningens fall för supportrarnas och sponsorernas.

Är någon verkligen så kass att den inte kan kriga om en plats återstående av kontraktstiden, eller handlar det mer om hur vi får vederbörande att fungera i laget?

Det var väl så HV resonerade för ett år sen. Ny tränare, alla ska få chansen att kämpa om en plats. Tyvärr var det inte många som visade sig vara bättre år två…

I vårt fall nu så kom vi sist i serien och har ett 20-tal spelare på kontrakt. Det ger för lite utrymme till att förbättra laget ifall vi inte bryter en del kontrakt. Av de vars kontrakt går ut så är ju tyvärr flera dessutom nyckelspelare som Borgy, Fisken, AP och Laleggia.

2 gillningar

Rousek-Koukkanen-Pajuneimi
AP-ANG-Louto
Bränn-Lindström- Reber
WIN-Levinsson-Träff

Louto?

1 gillning

Hoppsan. så, man får hitta lösning med OSL tänker jag flera SHL lag måste vara intresserade.

Visserligen, men borde det inte till största delen handla om vilka förutsättningar man givit respektive spelare? Vilka miljöer de kunnat prestera på topp i och inte?

Jag kan inte för mitt liv se att majoriteten av de som underpresterat, vilket är ganska många till antalet, skulle ha gått ner sig spelmässigt i skills.

Nog måste det sitta i huvudet på de flesta och då måste de ledande funktionerna börja fundera, reflektera och analysera det som många benämner som de mjuka värdena. Annars riskerar även framtida nyförvärv att hamna på samma ställe.

“Inte bra alls”

Det är ju en definitionsfråga. Sett till våra höga förväntningar, ja, jo. Då kan man absolut förvänta sig mer av AP.

Samtidigt. Han var vår näst bästa målskytt. Enligt underliggande siffror som Simon Brändström tog fram så var han en av seriens bästa i fem mot fem.

Jag skulle nog säga att HV inte har råd att tappa BÅDE AP och Borgy. Det är nämligen drygt 25 procent av vår målproduktion som ska ersättas då.

Nej, jag vidhåller. AP är en lågt hängande frukt som vi bör förlänga med.

14 gillningar

Min känsla är att AP sneglar mot ett sista äventyr i Schweiz innan han lägger ner karriären. Känslan är att det skurit sig mellan honom och Blomman men det är min känsla.

Björn och Linus tror jag kommer bli bra och det kan säkert trilla in lite roliga nyförvärv samt att Björn förhoppningsvis bryter kontrakt som expressen skrev ut om.

Dock tror jag att oavsett vad vi får in så ska Blomman förvalta detta lag och där är jag orolig, han är den svaga länken i lagbygget.

2 gillningar

Grundproblemet om HV vill förlänga med AP är väl att han fortfarande har en rysk agent (inte från Ryssland, men som arbetar mot KHL-klubbar) som inte är certifierad. SHL klubbarna ska enligt ligans regler inte förhandla med icke certifierade.

2 gillningar

Inte sämre än tedenfjärt, och marginellt sämre än brännström.

Helt meningslöst, då är det bättre att ge en junior chansen :thinking:

1 gillning

Mycket sämre än tedenfart, ofantligt mycket sämre.

*Tycker du :wink:

Ja, jag likställer nog deras uselhet.
Tedenby är viktigare då han fortfarande har ”egna” fans i HV-leden.

Tikka har ju @jollanhollan

2 gillningar

Lagbygget är mycket enkelt till nästa år. Vi måste höja vår lägsta nivå för att inte riskera att sitta där och sucka igen ett fjärde år i rad.

Tikka ut - Producerat i liiga tidigare. Kan hitta en klubb där, Ilves? 50/50?
Tedenby ut - Är populär i Schweiz. Kan NLB vara ett alternativ?
Lenc ut - Tidigare rykten säger Liberec!
Nyberg ut - Har gjort det bra i Ilves
Engsund ut - Här har Luleå ett redan visat ett intresse!

När vi har rensat dessa spelare måste vi bygga på bra underliggande statistik samt god SHL-rutin. De skall ha en vana med att ha spelat på på europeisk-is. HV kan inte värva som Nubben gjorde fingret i luften och dit blåser vinden.

Hela lagbygget måste bli jämnare i år. Tre första linorna måste bli producerande samtidigt som backarna skall vara speldrivande.

2 gillningar

Ja, det skulle nog underlätta extremt om vi blev av med de kontrakten. Den enda jag är lite tvek på är Engsund… Visst kontraktet är dyrt, men i en bättre trupp skulle han kunna göra betydligt mer nytta.

Apropå förlängningar och brutna kontrakt osv. Nu har det gått en vecka sedan vi säkrade SHL-platsen. Man tycker det borde komma lite besked idag, eller? I alla fall gällande spelare som inte får nytt kontrakt. Lite avtackning osv.

4 gillningar