Det här med att BL sagt att det kommer att ta 3-4 år att vända från läget vi är i nu till där vi vill vara beror nog på samtliga usla kontrakt föreningen sitter i. Nu är år 1 avklarat. År 2 bryts återstående usla kontrakt. År 3 är vi Nubbenfria.
Idag togs ett efterlängtat steg i rätt riktning när flera av dessa kontrakt går ut. Nu ska vi hålla oss kvar en säsong till för att återstående ska gå ut. Därefter kan vi förhoppningsvis hamna högre upp i tabellen.
Svider såklart att OFM, Kero, Borgström och Lenc lämnar. Samtidigt ser jag hellre att vi har ett lag där bra spelare lämnar som vi vill ha kvar framför att vi har dåliga spelare som inte lämnar som vi inte vill ha kvar.
Önskar dem ett stort lycka till. Även de andra som lämnar såklart.
Hade vi inte släppt Nyman, så hade jag kunnat tänka mig Tom Jankovic som en av de assisterande. Då hade det varit bra om Nyman varit kvar. Känner att det är bra om det finns en rutinerad ass. Men det kanske inte spelar någon roll om Blomman kör one man show
Lucas Lagerberg klar. Platsade inte i Leksand, inte heller i Björklöven. Men tar alltså en av de få backplatserna i hårdsatsande Hv. Hmm… Detta förstår jag faktiskt inget av.
Svensson nämner också återigen i podden att det lutar åt Beech som en av de assisterande nästa år samt att han är förvånad att det inte blev nåt med Nyman då han uppfattat att man kunnat tänka sig att förlänga där.
Såg att Fisken lämnat nu med. Där hade vi säkert en relativt billig lön för arbetsinsats så det blir svårt att täcka upp. Skulle tro Linus blir 2:a center det är nog tänkt så.
Luoto - X - Ang
X - Lindström - AP20
Brännström - Reber - OSL
Win - X - Junior
Alltså nu kommer gnällbältes mannen här. Lagerberg platsade inte i knätofsarna sparsamt med speltid i löven på slutet har vi inte egna juniorer som kan matcha honom
Wilhelm Hallquisth
Sean Day
Viggo Gustafsson - Vill bort
Olle Alsing
Oscar Engsund - Kantboll - Luleå?
John Nyberg - Vill HV71 inte behålla.
Hugo Fransson
Dvs vi har 4 backar eventuellt 5 beroende på Engsund.
Inte konstigt att vi värvar en ung och utvecklingsbar back med bra underliggande siffror.
Denna sillyn väljer jag allt lita på BL och analytikerna, där vi ju ska vara topp i ligan. Det måste ju innebära att de kommer värva spelare som inte dominerat tidigare, för att blomma ut hos oss (no pun intended). Nubben gjorde ju tvärtom, värvade spelare som såg bra ut på eliteprospects utan djupare analys. De yngre spelare han tog kändes som chansningar, men med BL räknar jag med att de gjort en gedigen analys.