Lagbygget 25/26

Kolla de underliggande. Detta är en Leise-värvning så de sprutar om det.
Bra puckkontroll, gör ett kanonjobb i att ta pucken ur egen zon. Har sina styrkor i pucktransport. Det är absolut något vi inte varit bortskämda med.

11 gillningar

Det tror jag han kunnat göra. Min gissning är att han knappt jobbade och sedan i panik högg på det som fanns genom att buda högst innan han drog iväg för att mecka hästar eller fiska.
En prokrastineringens slumpgenerator. Det som talar emot är väl att spelare med bra underliggande statistik värvats av andra medan Nubben snosade.

Vem behöver spets? Var ju inte det som saknades alls.

Aja Lagerberg får väl motbevisa mig.

HA barometern är just nu på. 99,8% nästa säsong.

1 gillning

Lyssnar man på Leise i jp-podden så trycker han ju verkligen också på vikten av att vara noggranna i att ha spelare som har sina styrkor just i det sätt HV vill spela på. Jag hade haft väldigt svårt att hitta den här värvningen själv i lagbygget, men kan ändå förstå den. Kanske också snarare ett tecken på att Engsund ändå är på glid, mtp dyr spelare som hamnar en bit ner i laget och inte har sina spetsegenskaper i det man kommer prioritera framåt?

Genom billigare bredd vi även kommer ha råd till bättre spets framöver?

5 gillningar

Vad är detta med att värva allsvenska spelare, det har ju funkat svin bra de senaste 5 åren :+1:
Dessutom en petad allsvensk spelare

PTSD efter Hult och Nubben gör ju att man inte fattar någonting av vad vi ska med Lagerberg till.

Visst, fina underliggande siffror. Men som jag skrev igår. Jag hoppas verkligen inte Liljander ämnar bygga ett nytt Malmö. Det är liksom inte dit vi ska.

Jag tycker den här säsongen gav svar på två rätt viktiga saker. Toppspelarna är jätteviktiga och direkt avgörande. Bredden har vi redan – i våra juniorer – och behöver således inte rekryteras utifrån.

Visst har man råd att chansa med en och annan allsvensk spelare. Men är HV i det läget? Näe.

Gårdagen var fem plus med tanke på spelarna som tackades av.
Dagen är ett plus med tanke på vad som nu ryktas in.

3 gillningar

Billig spelare. Low risk high reward. Man kan chansa här.

jag är övertalad, orden stomme, framtid, kontinuitet, underliggande samt icke överbetald är anledningen varför.

Historiken talar för annat, får som lejacques skrev, PTSD av dessa typer av värvningar, speciellt när vi redan har unga egna produkter i Fransson, Hallquisth och Viggo(?) samt juniorer som knackar på dörren, jag hoppas att bli STARKT motbevisad av denna värvning..

1 gillning

Jag tycker det här med Lagerberg och de underliggande siffrorna bekräftar min misstanke om att BL bygger laget som en svensk version av moneyball. De letar efter en viss spelartyp med hjälp av statistikprogram och hittar spelare som ingen annan är intresserad av.

Det ska bli mycket spännande att se hur det här kommer att fungera.

F ö kan jag säga att den här värvningen sänder kalla kårar över hela kroppen. Katastrofen känns avsevärt närmre än succé med tanke på historiken av den ena usla HA-värvningen efter den andra. Man hade ju på sätt och vis hoppats på att det skulle vara slut med det.

Men å andra sidan. Det handlar ju om att värva rätt HA-spelare. Det har vi med extremt få undantag inte lyckats med de senaste 15 åren. Men det innebär ju inte att BL också kommer att värva fel. Upp till bevis.

Jag förhåller mig avvaktande, men ändå något frågande.

11 gillningar

Nu sa ju Leise att man skall värva för specifika roller som behövs för att driva det spel som behövs.
Då kan man ju inte direkt börja hugga när just detta sker.
Sen är det väl skitsamma om glaset är halvfullt eller halvtomt. Det är ju innehållet som räknas.

4 gillningar

För mig beror det på hur vi hanterar våra befintliga unga backar. Om de flyttas upp ett hack i hierarkin och vi faktiskt satsar på dem så köper jag Lagerberg som deras ersättare när det gäller bredd. Utlåning till ha och inhopp under skadeperioder.
I en långsiktig plan är det en ok värvning.

Min rädsla är att man scoutat ytligt utifrån ett enskilt behov och återigen blir för extrema i sina slutsatser. Helheten blir pannkaka igen. En av få saker vi lyckats med är att få fram flera unga backar som håller shl-nivå och inte kostar skjortan. Därför blir det konstigt att gå över ån efter vatten.

1 gillning

Vi har i värsta fall bytt Nubben mot budget-bubben. Den här katastrofen skulle iaf bli billigare och ge oss ett lag som vi kan ta med oss ner i ha tillsammans med vår kära sektledarecoach.

Om Abbott blev bakbunden och därför drog är omöjligt att veta utan insyn men ont gör det. Tror han hade kunnat agera rationellt men aggressivt och fått oss snabbare tillbaka på banan.

6 gillningar

första värvningen klar

“Nu har bygget inför nästa säsong kommit igång på allvar.” :laughing:
Undrar om den här killen ingick i både plan A och B

3 gillningar

Förmodligen. Men det kanske är bra. Jag har noll koll på honom. Han kanske blir en ny Åkerman? Vi kan ju hoppas iaf.

1 gillning

mjo man blir ju lite skraj när det kommer till hvs HA historik med spelare..

men samtidigt så finns det en tillit med Björn samt efter intervjun med leise vilken jag tycker man ska lyssna på

Jag är inte så kritisk till värvningen men när man läste ingressen och att hv kommit igång på allvar genom att värva en petad spelare från löven så kändes det aningen komiskt.

Alltid avskytt Rahimi så ser petningen som en merit i detta fall.

1 gillning

Under Hellkvist fick ha bra med speltid och förtroende. Då växer man som Hallquisth i HV. Sedan dippade Wilhelm efter JVM tyvärr tror våra unga backar mår bättre av ett år i HA nästa år.

2 gillningar