Lagbygget 25/26

Ändå hyfsad poängproduktion för en 20 åring som mattades helt mot slutet. Han borde dessutom kunna ta ett par kliv till.

Känner mig inte jättenegativ men undrar liksom andra om vi inte hade egna i samma ålder och klass.

2 gillningar

Se de som såhär. Bättre Lagerberg gnuggar bänk och gör lite ströbyten än Hallquist och Annborn. Då kan dom få spela mycke minuter och utvecklas mer i HA innan de är dags för SHL.

Gustafsson kommer ju inte bli kvar antagligen och de är hans agent och inte hv som valt.

1 gillning

Ja, och jag gillade också när han poängterade att det hela tiden finns spelare som lämnar på grund av att de är för bra (Schweiz eller NHL) eller för dåliga (HA ,Liiga eller annat).

Det sätter ju ett stort tryck på organisationen att hela tiden vara steget före med värvningar och annat.

Sen gillar jag att han poängterade lagbygget. Spelare som passar ihop och inte är överbetalda. :slight_smile:

6 gillningar

Om jag får spåna lite så tror jag att nyberg, viggo, engsund, Alnefelt samt kaski lämnar.

förlängning med Laleggia. Då är det 5 backar på kontrakt. 3 backar in, en av dem är Lagerberg sen två spets backar in.

Förläng med AP, bryt med OSL och TIKKA. Av allt dö kött så tror jag att OSL inte borde ha svårt att hitta en ny klubb så tror inte HV behöver stå för några stora kostnader där tillskilland från TIKKA.

Då blir det totalt 6 kontrakt i papperskorgen som bryts inklusive viggo som spelar gratis jämfört med dem andra.

Till hans försvar kan man ju konstatera att Coachingen i Björklöven varit totalt huvudlös efter att Hellqvist fick sparken. I slutspelet blev de ju totalt bortcoachade av deras egna coacher.

4 gillningar

6 rivna kontrakt lär aldrig hända. Kanske ett par på sin höjd kan vara rimligt att tro på.

1 gillning

Nej, men det borde göras det. 3 av dem 6 jag nämnde är givna och självklara kontrakts rivningar tycker jag.

1 gillning

Jag tror HV kommer göra såhär; Tikka kan de nog lösa en deal med typ Ilves, HV står för en bit av resterande kontrakt. Engsund drar till Luleå med liknande deal som Tikka. Nyberg utlånad igen, Alnefelt bryts rakt av, Viggo lämnar på egen begäran. OSL får en chans till efter uppryckningen i kvalet. Laleggia förlänger ett år, Kaski får ett år till om inget drömnamn blir ledigt, AP får nytt kontrakt om han kan tänka sig att lira för en billig peng (relativt sett).

1 gillning

X-X
Alsing - Joey
Day - X
Lagerberg - Fransson

Skador kommer komma. Vilket vi borde lärt oss.

Hallquist utlåning / 8de
Annborn utlåning / 8de
Gustafsson out
Engsund out ( om inte tar han plats bredvid Lagerberg och Fransson upp vid Day)
Kaski out

Såhär hoppas jag att de blir. Day tror jag kommer få ett stort uppsving nästa säsong när han kommit in i grejerna riktigt.

De som blir absolut mest spännande är vem som ska styra dessa backar. Vad finns de för back tränare utan kontrakt ?

Gällande att eventuellt bryta med Viggo så vill vi väl ha ekonomisk ersättning? Ung lovande back, enda 06a bland backarna i jvm-truppen. Där sitter vi ju på bra hand ifall nån annan klubb vill ha honom. Ska de ta Viggo gratis får de fanimej ta Tikka också.

4 gillningar

Skulle va intressant att veta hur Björn och Leise ser på att vi knappt har några högerfattade backar. Om vi ska bygga spelet bakifrån med spelskickliga backar så underlättar det ju med en rightare i varje backpar. Det är ju inte rimligt, men att ha hela toppsexan leftare som i kvalet är verkligen inte optimalt.

Nyberg, hugo A och tikka borde ju vara givna att bryta, fler tror jag inte det blir, om det ens blir dom heller.

Engsund beror ju på vad han vill men efter att vi släppt seppälä behöver vi ju ha kvar nån fysisk back och speltiden engsund fick i kvalet tyder på att anton vill ha honom där, om vi däremot värvar ett par etablerade fysiska backar av klass är det ju en annan sak.

Backsidan är jag inte särskilt orolig för. Tycker att vi har en bra grund där och vet att backsidan prioriteras högt av Björn. Tror också att han är väl medveten om behovet av en bra centersida men känner oro där ändå. Trots olika sportchefer har vi inte haft en tillräcklig centeruppsättning på många år.

Men nästan viktigast av allt är målvaktssidan och att hitta en pålitlig etta med bra lägstanivå. Hoppas inte att man drar sig för att bryta med Hugo bara för att det tyvärr kommer kosta en hel del. Det fanns inget mellanting med Hugo i år. Han var antingen en matchvinnare eller en “matchförlorare”. I sina bästa stunder kan han vinna matcher på egen hand, men i sina värsta stunder skulle han kunna extraknäcka som durkslag. Och det senare sker dessvärre klart oftare. Hoppas verkligen att Björn prioriterar detta.

Det kommer komma in något högerfattat. Blir inte förvånad om Niklas Hansson kommer in t ex. Problemet där är att han känns rätt skadebenägen.

Backsidan kommer se ut såhär om Leise och Liljander får bestämma.

Alsing - Fransson
Laleggia - Pilut
Lagerberg - Day
Annborn/Hallquisth

Dessa spelare kommer lämna:
Nyberg
Engsund
Viggo G

Nog inte så orimligt. Men lägg till minst en rightare där. Helge Grans?

3 gillningar

Så blir det inte. En backsida helt utan rightare är orimlig sett till Liljanders uttalanden. Lär komma in åtminstone två högerfattade backar, om man inte spelar Hallquisth på 6 vilket inte är orimligt.

Har svårt att se hur vi ska kunna gå från en budget på 73 till 65 miljoner sek enligt Höken. Och ändå ställa ett betydligt bättre lag på isen om spelare som Tikka, Teden och Engsund med sina monsterlöner blir kvar.

1 gillning

Vad jag fått höra så vankas de nyförvärv idag. Lagerberg ?

1 gillning

Låter troligt.
Fredag.
Solen skiner.
Expressen har redan avslöjat värvningen.

1 gillning