Lagbygget 25/26

Nåt sånt här skulle jag vara ganska nöjd med

Tomkins (Dickow)

Alsing-Laleggia
Pilut-Grans
Day-Hallquisth
Fransson-Lagerberg
Annborn

Ny-Ny-Ang
Louto-Lindström-A Petersson
Brännström-Reber-Lyrenäs
Ingberg Nilsson-Ny-H Petersson
Träff, Tedenby

Lös ut Alnefelt, Engsund, Nyberg och Tikka. Ser inte hur vi ska spara något ekonomiskt på att lösa ut Tedenby, han får en säsong till som extraspelare.

I övrigt tror jag Björn fokuserar hårt på att strukturera om backsidan för att kunna driva spelet bättre. Hoppas på Pilut och en rightare där. Tror Hallquisth kan ta en plats på sex backar i ett mer speldrivande lag. Centersidan är inte perfekt med Lindström som tvåa och Reber som trea, men jag tror inte det är rimligt ekonomiskt att få in två centrar över Lindström i hierarkin om vi ska ha in två toppbackar. Fjärdecentern ska vara billig, ha bra siffror defensivt och spela mycket box play.

Inte perfekt men jag vore ändå nöjd med detta.

3 gillningar

Intressant där. Hade nog velat justera med Träff, att han går upp och tar WIN:s plats.

Grunden i det hela är att man faktiskt sätter spelet, annars spelar det kvitta om Piluten är den som kommer eller inte. Klart Piluten har sina kvalitéer, men i det stora hela faller det bort om man inte anpassar systemet.

1 gillning

Ja målfoto vem som ska va yttrar i fjärde. Tror vi behöver en defensivt stark fjärde ändå, sen är det såklart bra om de spelar så lite som möjligt i defensiv zon. WIN kan ju va en bra 13e fw som tar lite ströbyten för att få in energi och spelar en del box play. Tycker generellt att ovan lag är ganska tunt på box play-spelare. Jag föredrar ändå att våra toppspelare spelar så mycket som möjligt i 5 mot 5 och att andra kan ta grovjobbet i PK.

1 gillning

Tar Shinnimin-diskussionen hit. Om vi bortser från att han är en jobbig jävel som motståndarna älskar att hata (visserligen ett plus i mina ögon) så snackar vi alltså om en spelare som är god för drygt 30 poäng. Poängmässigt har han genom året visat att han håller för en topproll.

Så en forwardssida som såg ut så här.
Shinnimin-L.Andersson-Ang
Luoto-Lindström-AP
Brännström-Reber-OSL
Träff-X-Pettersson
WIN

Alltså. Får vi in rätt förstacenter (inte en Borgy som tvingas spela center) så skulle jag säga att det i alla fall ser mer intressant ut än denna säsong. Visst, inte toppklass. Men nog skulle det bli rätt jobbigt att möta HV?

6 gillningar

Tror på ett nytt billigt kontrakt med Kaski. Han behöver få spela och prestera för att sen kunna ta klivet vidare. Detta under föurtsättning att Kaski kan spela svinbilligt.

1 gillning

Hade gärna sett Shinnimin i HV. Riktig jobbig jäkel… Man möter gärna inte honom.
Sen är det ju givetvis en drömvärvning i Lias Andersson, men ser inte ljust ut just nu. Han vill fortsätta i Schweiz, om jag får gissa.
Har du kollat in Blichfeld någonting? Han skulle vara en fin vinge i första lina.

Men har han rätt karaktär? Nej vänta just det, vi har annan sportchef nu och analytiker! :rofl::face_with_spiral_eyes:

Ska vi köra Norrlandformation då med Brännström - Lindström - Shinnimin? Om det skulle bli vår 3:e femma känns det okej ändå men skulle tro två av dom spelar högre upp i HV.

Sedan kanske Lindström är bättre än vad man kan tro vid första åtanke när han spelat i tredje i SAIK, det är ju inte så att du petar ner Lindholm and Lindberg bara sådär.

1 gillning

Ger en egen variant på grunden du lagt i ditt inlägg. Tror nämligen Shinnimin hade kunnat vara ett perfekt komplement till Ang. Som du skriver, Brendan är rivig men har ändå en hel del skills och har lite måltjuv i sig. Med Lindström mellan sig hade det kunnat bli riktigt bra.
Niederbach in som 3C så får vi ut Reber på en vinge men han kan vikariera om en center går sönder. Ny, relativt billig men nyttig 4C in, gärna med lite erfarenhet som kan “ta hand om” de yngre vingarna i 4e line.

Luoto-Lias-AP20
Shinnimin-Lindström-Ang
Brännström-Niederbach-OSL
Reber-X-Pettersson
Träff/WIN

3 gillningar

Ser att många har Reber som en tredje center i en trolig lineup för nästa år, missförstå mig inte nu jag hyser stor tilltro och förhoppning på Reber men då är vi tillbaka i samma hazard spel igen gällande center sidan, vi går i säsongen med förhoppningar att det ska fungera.
Det måste vara slut på sånt i HV71, sen får Reber eventuellt växa in i den rollen succesivt men för guds skull vi kan inte göra om samma misstag igen och igen!

3 gillningar

Han har väl spelat fjärde till och med?

Reber är perfekt att ha som ytter som kan hoppa in i mittten vid skador. Håller ju bevisligen även för inhopp i högre kedjor. Att vi kommer ha 4 renodlade centrar i truppen från start hoppas jag verkligen.

6 gillningar

Ja man ska komma ihåg att det var ganska tufft för Reber som center mitt under grundserien behövs nog lite mer rutin i centersidan, En del SHL klubbar verkar ju jagar centern Westfält från fbk, stabil bra tredje-fjärde center.

1 gillning

Ja Westfält är ett intressant namn som är på marknaden för en sån roll. Flera SHL-klubbar uppvaktar även namn som Levinsson/Johnsen i Mora och Lucas Pettersson MoDo för en centerroll lite längre ner i hierarkin.

Westfält är en spelare jag haft ögonen på länge. Hade varit en perfekt 3C hos oss!

3 gillningar

Så kan det vara, det har jag för dålig koll på. Jag har gått efter vad jag läst här, så det kan absolut vara felaktigt.

Såg att detta delades på Twitter. Tankar?

Nääääj! Vi kan inte gå in i ytterligare en säsong med ett oprövat kort som förstemålis.

Nej! Nej! Nej! Neeeeej!

6 gillningar

Känns ljummet.
Gjorde inget superintryck senast.
Har inte lyckats tagit första slipsen under hela sin vuxna karriär.

Vi får inte chansa med målvakt igen.

1 gillning