Lagbygget 25/26

Hur blir center sidan sämre? Borgström var osynlig i 5v5, men otrolig i PP. Fisken är ett rejält tapp dock. Vi kommer få en bättre C sida i 5v5 spelet vill jag tro med mer jämnhet i det hela.

4 gillningar

Ja, att vår bäste spelare förra året spelade på en inte klockren position och i stora delar föll bort 5v5 säger en del. Oavsett namn och uppställningar så förväntar jag mig ett betydligt bättre LAGBYGGE än föregående år, likt i Malmö.

3 gillningar

Mycket HA och “skadat” gods just nu in… känns relativt billigt och tråkigt. Återigen otroligt många OM.

1 gillning

Bryter man med Tikka så får man fortfarande betala lönen så då frigörs inga pengar tyvärr.

Samtidigt är han så dålig att han inte platsar.

Borgströms kontrakt är väll ungefär vad man ska spara in från föregående säsong.

Utöver det.

4 centrar ska in, Lindström en utav dem, kanske Ang kan sättas som center utan bättre alternativ. Då ska ytterligare två in.

Kero och OFM kostade väll totalt 250 tkr i månaden i lön?

Även om Kero kanske var något överbetald så fick man mer än man betalade för för dessa två. Totalt sett.

Att hitta två centrar (andra och tredje) för den summan som skulle vara bättre känns osannolikt.

Blir intressant att se vad BL kan lyckas med. Ingen lätt uppgift.

1 gillning

Såhär känner jag.

Vad har vi för anledning att vara positiva, hoppfulla och “sitta stilla i båten” kopplat till lagbygget?

1. Det är trevligare om alla är positiva?
    Är det verkligen det? Blir nästa säsong bättre för att vi är positiva? Den blir inte heller bättre av att vi är negativa, det medges, men varför skall man dra upp hoppet om sannolikheten är att hoppet bara krossas, ännu en gång? Var ligger logiken i det? För vi har hört samma sak varje år de senaste 15 åren: va inte så negativ. Sen har det visat sig att negativiteten varit extremt befogad. I 14 av 15 år.

2. Björn har ett bra track record.
    Ja det har han, i ett annat lag. Under helt andra förutsättningar. Han är fortsatt bakbunden med både strypsnara och gagball, ditsatt att kent. Han kan de facto inte göra så mycket. Det framkom en intressant detalj i samtalet med Nylin: Vi har ett stort bundet kapital, då vi äger arenan, etc. MEN vi äger inte marken under arenan, vilket gör att vi inte kan använda våra “tillgångar” som säkerhet vid lån. Så vi är bakbundna, “fattiga” och behöver vända på slantarna.

3. Någon gång vänder det/det är nya tider.
    Jo, så kanske det är, men det kommer ta en lång tid innan vi ser denna vändning, även om vi tror att vi nu har rätt folk på rätt plats (vilket jag starkt betvivlar).

Slutsats: Det finns just nu ingen rationell anledning att ha framförsikt. Det finns enbart känslomässiga anledningar (att man vill) till framförsikt och positiva tankar.

Tillägg: det är OK att vara postiv :wink:

8 gillningar

Jag har varit positiv inför ett par säsonger men nu har jag med lärt mig. Hv funkar inte som andra lag känns inte som roten till haveriet har lösts ännu.

2 gillningar

Det är en annan sak kring sådant vi själva kan påverka. Då har man anledning att vara positiv.

1 gillning

Skriker inte holmström ett dugg faktiskt, en av ligans mest underskattade spelare bra i Alla spelformer
jobbar match efter match bra framför mål osv

14 gillningar

Låt oss som ännu inte gått ner i total HV depression få ha lite hopp och tillförsikt iallafall under off season. Låt oss drömma om att Liljander har ett magiskt komponerat lagbygge på gång. Även om vi såklart vet att de som tar ut förlusten i förskott har haft rätt senaste åren, och mycket väl kan ha rätt igen :face_savoring_food:

5 gillningar

Nej, det skriker inte Holmström ett dugg. Men det gäller ju att hitta nåt negativt.

10 gillningar

Tror Björn bygger ett lag som kommer kunna prestera i alla kedjor.
Sen måste det komma spets som måste lyfta laget till en annan nivå än i år.
Är inte orolig ännu.

2 gillningar

Jag bor uppe i landet och har sett lindström spela en hel del väldigt bra tvåvägs spelare
Jobbig att möta

15 gillningar

Är väll helt okej att vara negativ till nya värvningar. Men att vara negativ till lagbygget och de spelare som inte har värvats känns lite sådär väl negativt. Sen att det ser väldigt brunt ut om vi nu ska minska budgeten är väll alla rätt medvetna om.

3 gillningar

Blir intressant se i alla fall.

Kanske slutar med

Ny
Lindström
Dower
Johnsen

Men hoppas verkligen inte det! Räknar med till fullo det bryts med Tikka hur eller hur.

1 gillning

Angående långsiktigheten håller jag inte med dig. Nu har inte jag alla korten på bordet. Jag får känslan av att Liljander har en tanke med breddvärvningar och dylikt. I det korta scenariot är jag rädd att han skjuter sig i foten. Men i det långa loppet gillar jag iden. Med bra scouting. Även det får väl visa sig.
Sen krydda med spets.

3 gillningar

tror inte LDN kommer nu när johnsen ska vara klar.

3 gillningar

Jag tror det jan bli tufft kortsiktigt när man ska försöka tvinga in trianglar i fyrkantiga hål för att bygga ett lag istället för att gå på EP-statistik.
Tänker att det gör att man börjar underifrån med att ha botten 6 spelare som faller in i ramen och om utvecklingen går åt rätt håll så närmar man sig en stomme med rätt egenskaper.
Det är först mitt i sommaren spetsen ramlar in som ska göra poängen. För att klara ekonomin får man ha kvar vissa spelare, som är under kontrakt, och hoppas att de presterar med en ny spelidé.

Jag väljer glädjen istället för att titta på ett uselt trackrecord baserat på en annan ledning.

8 gillningar

Tror du är rätt bra på det här, och tycker också det låter som rätt rationella tankar. Trots allt.

Vem vet. De här ”breddvärvningarna” kanske utgör stommen i laget om ett par år.

10 gillningar

Jag kommer vara avvaktande, skeptisk och småsur tills Björn L bevisat sig.