Jag förstår inte riktigt denna negativitet, laget är lååångt ifrån klart och vi drar redan slutsatser? Jag litar på att Liljander kommer göra detta bra tills han bevisat motsatsen. Det har han absolut inte gjort än
Ja, jag är väldigt tydlig med att det jag skriver handlar om här och nu.
Jag är högst medveten om att pusslet inte är färdiglagt. Men utifrån nuvarande pusselbitar ser det just HÄR och NU inte särskilt lovande ut.
Tillägg. Sen vet vi ju av erfarenhet vid det här laget att ser det inte bra ut i april så ser det sällan bra ut i september heller. Så det kan ju förklara en del av negativiteten.
Sen att folk väljer att medvetet eller inte ha guldfiskminne och se varje säsong som en nystart. Ja, det är inga konstigheter det heller. Men att prata om att det är konstigt att folk är negativa sett till kontexten, tycker jag är en aning blåögt.
Inte riktat mot dig nu Forza. Men för den som nu tycker det är jobbigt eller konstigt att ta del av folks åsikter om lagbygget här och nu så finns det ju x antal andra trådar att hänga på. Om man vill. Och så kan man komma tillbaka hit och diskutera lagbygget när alla pusselbitar är på plats.
Alla jag känner här uppe där vi bor samt min sambos familj hejar på Skellefteå. LL är en extremt uppskattad spelare och ALLA, precis alla är bedrövad över att han lämnar. Vi får in en väldigt kompetent tvåvägscenter, betydligt skickligare än Kero.
Jag ser det nog mest som att Liljander har varit här ett par månader och att han kanske ska få lite tid att visa var han går för innan slutsatser dras. De spelare som ryktas in andas absolut inte toppklass det håller jag med om men vi vet heller inte vilka roller de är tilltänkta att fylla. Och jag tycker inte det är jobbigt att folk är negativa redan jag tycker det är lite märkligt bara.
Jag ger absolut Liljander chansen. Tycker han verkar vettig. Gillar till och med hans snack mer än Abbotts. Jag konstaterar bara här och nu har det inte börjat särskilt lovande.
Och tur är väl det. Vi vill inte ha fler spelare från ligor som redan spelat klart. Hade truppen varit färdig idag hade den mest bestått av allsvenska spelare.
Har alla lag spelat klart?
Kan alla spelare presenteras?
Kan assisterande tränaren presenteras?
Har VM börjat?
Sker mkt scouting på VM?
Kan värvningar göras där?
Går spelare och väntar på erbjudanden i Schweiz?
En initierad person i Skellefteå (en supporter på Twitter) skriver att Linus Lindström landar in en lön på 210-230k i månanden. Är det inte ett rejält överpris? Eller kostar såna spelare så mycket nuförtiden?
Låter rimligt det stämmer säkert för en topp 2 spelare. Har egentligen inget emot att HV överbetalar om värvningarna är bra.
Abbott-kontrakt. Faktum är att även Abbott kastade rätt mycket pengar både i Rögle och HV.
Tror och håller Björn betydligt högre som GM.
Höken skrev 200k så är väl där nånstans
En bra svensk center i ”rätt” ålder.
Det priset blir per automatik högre än att plocka en spelare från andra länder.
Kostnad utgående centrar 300 + 200 + 50 =550 (tusen i månaden)
Spelarbudgeten minskas med 10 % ungefär
Om vi antar att budgeten sänks lika mycket för samtliga lagdelar återstår 500
LL 200
Återstår 300 för en toppcenter och en tredjecenter.
Enbart en toppcenter borde väll kosta 300?
Dessutom behöver vi ta in en 4e center.
Det är nog rätt enkelt att minska spelarbudgeten bland forwards. Ta bort Tedenby och Tikkas löneposter. Jag antar brutna kontrakt inte räknas i spelarbudget? Hur som helst kommer nog nästa säsong kosta lika mycket eller mer totalt.
Det låter rimligt.
Med övriga kostnader för spelaren utöver dess lön blir väll kostnaden för Teden och Tikka ca 5 mkr vardera per år så de kanske budgeterat för att bryta med en av dessa. Annars förstår jag inte hur de ska få ihop lagbygget med den budget som återstår.
Det finns säkert lag som fått upp ögonen för Tikka nu när han återigen spelar i landslaget så det blir förhoppningsvis inte så dyrt men frågan är om HV vill bryta?
Tedenby hoppas man ju själv vill prova spela en liga ner och göra en deal med sitt HV-hjärta som inte kostar laget skjortan.
Det bör finnas Liiga-lag som kan tänka sig Tikka men då får nog HV bära en stor del av kakan kommande säsong. Säg att nya klubben tar 100 k och HV resterande 150-170 k säsongen ut. Liljander hittar en ny ung center för 50-60 k, då har man ”sparat” 50-70 k. Låter inte så mycket men det kan ändå vara värt det.
Behåll Tikka, han blir ju bara bättre o bättre. Mvp i landslaget o grymt slutspel.
Jag tror faktiskt det är en riktigt liten minoritet nu som har guldfiskminne och tror att allt kommer att fixa sig - den som har den inställningen måste ha blivit “bränd” typ fyra SHL-säsonger i rad !!! (räknar bort HA-säsongen då)
Även de med guldfiskminne måste ha börjat ana oråd för länge sen ![]()
Placering sista säsongerna i SHL :
14
13
11 (det var precis i slutet vi gick upp från under strecket)
14
…av 14 lag
Jag förstår inte hur folk kan vara negativa till värvningen av Lindström förutom att han varit skadad. Här har vi en center som kan ligan bra. Han skulle vara andra center i de flesta lagen utanför topp-4 i SHL. Han kommer från en vinnarkultur. Folk klagar när det värvas från Modo. Nu klagas det också på att man plockar tredje centern från SAIK.
Vi är ett bottenlag, det är en realitet som folk glömmer. Det är jättesvårt att locka till sig ledande spelare från topp-lagen i SHL. Vad har Björn att sälja liksom? Kom till HV och kvala…
Spelare med rätt motivation vill vinna något. Det kommer inte HV göra de kommande säsongerna. Det HV kan locka med när man tar spelare från bättre SHL klubbar är istid eller högre lön till mätta spelare som inte bryr sig.
Alternativet är att chansa på spelare som Kero eller Tikka. Spelare som är dyra och det är oklart om de lyckas i SHL. Linus har iaf visat att han är en av ligans bästa tredjecentrar, håller han inte som andra center så får man väll plocka in en annan andra center och spela han som tredje. Där vet vi iaf att han är riktigt bra.