Lagbygget 25/26

Om man jämför Linus Lindström med Skellefteås “lok”, Per Lindholm, så tycker jag Linus står sig rätt bra. Vad begär vi som HV-fans egentligen.

15 gillningar

Det lät eeeexakt likadant när vi värvade Holmström och Fröberg.

När vi värvat tredjecentrar för en större roll, som de aldrig tidigare haft, samt högre lön så har det gått rätt dåligt.

Där har du kontexten. Man får absolut tycka Lindström är en kanonvärvning men att inte vilja förstå de som är skeptiska. Då har man antingen guldfiskminne alternativt levt under en sten de senaste HV-åren.

Tillägg. Sen stort nej på det där du skriver om Tikka. Man behöver ALDRIG chansa på spelare som Tikka. Det är en usel värvning från början till slut som ingen sportchef med vett innanför pannbenet hade gjort.

3 gillningar

Linus är en jättebra spelare! Men om vi tar hans “underliggande statistik” från säsongen 2024/2025 så är den klappkass om vi ska vara ärliga.

Och det är väl här det skaver - att man värvar spelare som man räknar med ska ta stora steg när de kommer till HV71. Men HVs track record för denna typ av värvningar är avskräckande då nästan alla spelare blir sämre.

Det vi fans, iallafall jag, vill ha är några signifikanta värvningar av verkliga toppspelare innan man fyller på med chansningar.

Linus kommer från en lång skadeperiod och lär inte leda laget från omgång 1. Och spelare från HA behöver också tid att växla upp. Så kommer HV71 ligga sist igen efter 20 omgångar och alla lojala/medberoende fans hoppas på att dessa nyförvärv äntligen blommar ut i ett bottenlag…? Lite så känns det.

3 gillningar

Du menar den underliggande statistiken som finns för hans hela 1:30 spelade minuter denna säsong? Du måste skoja…

Ja jag försökte uttrycka mig lite lustigt… :grimacing:

Jag menar helt enkelt att det inte finns någon aktuell statistik så vi vet faktiskt inte hur bra Linus är just nu - har han fortsatt utvecklat sig under sin rehab eller har han tappat för mycket av sitt matchspel under skadeperioden? Det är alltså ännu en chansvärvning.

3 gillningar

Johnsen känns väl inte som en defensiv 4:E center direkt? Det passar Liam Dower NIlsson in på betydligt mer isåfall. Jag tror det kommer bli såhär:

Ang - X - Peterson/X
Luoto - Lindström - Reber
Brännström - Johnsen - OSL
Träff - LDN -WIN
Hugo P

Man behöver nog ha mer än en tanke i huvudet samtidigt här. Man kan tycka att Linus är en bra värvning OCH tycka att HV gör en “Fröberg”. För problemet är inte spelaren. Det är den roll man ger honom. Hade detta varit ett rakt byte på 3C posten, dvs Kero vs Linus, då tror jag alla hade tyckt detta var kanon.

Det handlar om vilken förväntning man ger fansen.
Säger man att man gör en “frögren”, ja då borde alla här skicka upp en varningsflagga och dem som inte gör det är historielösa och bör inte tas på allvar, för sannolikhetsmässigt kommer detta misslyckas (kom ihåg nu, att sannolikhetsmässigt innebär att det troligen blir ett misslyckande men det KAN bli lyckat).

Hade HV sagt: Kero mot Linus. Så hade man haft skäl till att andas optimism.

6 gillningar

LDN kanske inte blir av?

NY
NY
Lindström
Johnsen

Varför skulle inte denna uppställning vara rimlig? visst Linus får lön för en 2 men kan nog vara värt i längden att lasta extra på en svensk renodlad stabil center.

3 gillningar

Alltså, lagbygget som HV presenterade på Instagram häromdagen, det skrämmer ingen utom oss fans…

2 gillningar

Jag håller med dig. Bra inlägg!

2 gillningar

Precis, nu har LDN förlängt med Löven dessutom

Det måste in ngt väldigt bra på 1C positionen. Detta har det slarvats med i så många år. En tredjecenter också, annars blir det nog inte mkt bättre än förra året. På en 1C måste det lastas pengar. Tror dock mkt på Lindström. Men ska Johnsen in också, så måste det ju in riktig klass på förstecenterplatsen. Vill helst bli av med Tikka, då jag ser Johnsen som en fjärdecenter.

NY
Lindström
NY
Johnsen

Tikka?

Om Tikka blir kvar, så hade detta sett ganska bra ut på papperet:

Koukkanen
Lindström
Johnsen
Tikka

Koukkanen diskuteras i VGB podden, men är nog inget seriöst rykte.

Men med det resonemanget så bör man ju göra sig av med Dichow istället för Alnefelt.

Visserligen var ingen av dom bra med Dichow hade ännu sämre statistik. Inte konstigt att han fick sitta i Harry Potter skrubben, han var verkligen inte godkänd.

Helt annan lönebild dock. Hugo är betald som en förstemålvakt och det är inte Dicken. Tycker det har stor relevans i sammanhanget.

2 gillningar

Hade varit intressant att se de som anser att Lindström osv är stora chansningar komma med namn som inte är det. Vilka centrar hoppas ni på? Som är garantier på både poängproduktion och fint tvåvägsspel. Sen får man gärna skriva vilken lönenivå de borde ligga på för att det skulle anses vara en bra värvning. Så kan vi sen utvärdera huruvida det är rimligt att just den här spelaren väljer seriens sämsta lag till den rimliga lönen före andra intressenter.

Det jag vill komma med mitt inlägg är att jag tror det är i princip omöjligt att bygga ett lag med ”garantispelare” till rimliga löner i den sits vi är. Frölunda och Skellefteå kan plocka från en högre hylla utan att konkurrera med enbart lön. Liljander har det väldigt mycket svårare. Att ha en positiv inställning till en värvning behöver inte bero på ”naivitet” eller dumhet utan helt enkelt att man har en rimlig förväntansbild.

4 gillningar

Mikkel Aagard som varit god för över 30 poäng två år i rad skulle förlängt med Modo. Nu blev det inte så av naturliga skäl. Han gick till Skellefteå. För 150 papp i månaden. Samma summa som Modo erbjudit, om jag fattat det rätt.

HV har vanskötts så till den milda grad att vi inte höjer på ögonbrynen när vi värvar en tredjecenter som missat en hel säsong för över 200 papp i månaden i tre år.

Tror vi supportrar måste vakna lika mycket som föreningen. Bara för det är normalt i HV-ögon är det inte normalt hos andra föreningar. Inte ens bottenföreningar.

2 gillningar

Mikkel Aagard är ytterforward. Går inte att jämföra med Lindström som är center, stor skillnad på marknaden. Och hade Björn erbjudit Aagard samma lön som Saik gjorde hade han valt Saik.

Han kan spela center.

Nu handlar det mer om. Hur f-n kan andra klubbar erbjuda rimliga löner, OSL ligger exempelvis högre än Aagard, men inte HV. Aagard hade alltså haft den lönen om Modo hållit sig kvar.

Lindströms kontrakt ligger hundra procent i linje med Nubbens och Hults kontraktsskrivningar.

1 gillning

Är det någon som uttalat att han ska vara vår 2:a center?
Jag har missat det i så fall.

Mikke vill kanske vara med och slåss om ett SM guld? istället för att ständigt kriga i botten. Lindström hade säkert accepterat 150 k i månaden hos oss om vi varit i toppen o krigat varje år men istället är det lönen som styr och det är inte konstigt alls med årens kräftgång.

2 gillningar