Lagbygget 25/26

Är nog ingen som ifrågasätter HVs värvningar generellt de senaste åren. Men som jag skrev ovan så hade det varit kul att se vilka centrar ni varit nöjda med och till vilken månadspeng. Och sen ställa sig frågan om det varit rimligt att denna spelare valt HV till den pengen.

Det är svårt att bromsa sig ut en uppförsbacke.

1 gillning

Alltså. Han hade kunnat tänka sig samma lön i ett bottenlag.

Så det där med att HV MÅSTE slänga 200 på Lindström. I call BS på allt sånt snack.

Vakna.

Liljander i JP:
Är han tänkt att vara på den övre eller nedre halvan av kedjehierarkin?

– Vi vill ha fyra bra kedjor som kan tugga på, så vi vill inte sätta etiketter på spelarna på det viset. Sen är Linus en jätteduktig center som har fått en fin fostran i Skellefteå och kommer säkert ta med sig bra saker hit som vi kan lära oss av.

Låter som att tränarna avgör.

Klart man inte måste, men vill man ha lite kvalité. SHL kvalité, så får man punga upp extra. Vi var nog inte dem ända som var sugna på Linus…

Annars får vi fortsätta chansa på spelare från grannlandet. VAKNA.

1 gillning

Men det är ju också BS. Det är Nubben som chansar.

Shit. Är vi så brända att vi tror att detta är naturligt…

1 gillning

Kan vi inte typ få en påskgåva i en förlängning med AP och LaLeggia, typ nu?

1 gillning

Lindström är abbots värvning. Jag vet inte men Chris är väll en ganska kompetent sportchef?

Vi får se helt enkelt!

Att få någon etablerad SHL spelare som har massor valmöjligheter att välja att komma till HV efter all cirkus denna förening har varit igenom, och den osäkerheten kring tränare sportchef och vart HV är på väg, så förstår jag att vi måste betala mer än andra välmående föreningar som saik och Frölunda. Det är en enorm chansning för en spelare att skriva 3 år mitt i sin karriär med ett lag som HV så som vi skött allt senaste åren.
Men förhoppningsvis är vi tillbaka i nån form av stabilitet om några år och då är det en annan sak.

9 gillningar

Man kan inte jämföra en spelare som Aagard och Lindström på marknaden heller.

2 gillningar

Så här. Glad påsk till er alla. Jag tycker ni är grymma. Alla. Men det är sjukt provocerande att för 15:e året i rad (typ) behöva sitta och försvara att man är skeptisk till vissa värvningar

Era argument är desamma som alla tidigare år. Ni går på repeat, varje ny silly, utan att för den sakens skull få särskilt mycket rätt i det som senare blir utfallet

Tycker Diabolics beskrev det väldigt bra. Två tankar i huvudet samtidigt. Lindström är säkerligen en bra spelare. Men som andracenter finns det all anledning att ifrågasätta värvningen.

Ni som tycker Lindström-värvningen är kalas och det ni önskade er i årets påskägg. Be my guest. Feel free att känna så. Men att börja ifrågasätta folk som är skeptiska, med tanke på historik, sannolikhet och kontext. Det blir en aningen tröttsamt.

Andas i att ni gillar Lindström-värvningen. Känn att det är värt drygt 200 papp i månaden. Men sluta ifrågasätt oss som är skeptiska och som också har all anledning att faktiskt känna som vi gör. Historiken är på vår sida. Inte er.

Med det sagt. Jag håller tummar och tår för att SAIK:s tredjecenter som missat en hel säsong kommer vara guld värd nästa säsong. Men fram tills att Linus ännu inte visat det tillåter jag mig själv att vara fortsatt skeptisk.

8 gillningar

3:e på Lindström är det ens givet?

Om så är fallet betalar vi nästa år närmare en halv miljon i månaden för 3/4 centrar i HV.

Jag blir varken glad eller orolig just nu gällande bygget. Det får bli som det blir. Ser inga starkare ljusglimtar än skadade spelare och HA. Än så länge.

Glad påsk

1 gillning

Tycker det är väl tidigt att dödsförklara lagbygget. Däremot förstår jag kritikerna. Jag hade själv förväntat mig mer utköp, avtackningar och nyförvärv. Antingen har Björn kommit överens med spelare som fortfarande är aktiva eller så vill man medvetet hålla på vissa presentationer tills andra saker är löst.

I fallet Lucas tycker jag det är en märklig start, man vill börja med en smäll. Nu börjar vi med en stundtals petad HA-back som är ren bredd. Säkert inget fel på spelaren men man går ut svagt.

I fallet Lindström tycker jag det såhär på förhand är en intressant värvning, sen går det alltid diskutera lön, längd, skadan men i grund och botten är det en riktigt spännande spelare, redo att utvecklas och förhoppningsvis får vi skörda frukten av detta inom redan första säsongen. Vi ska inte utveckla spelare åt andra lag, vi ska göra det åt oss själva.

Sen är det som sagt väldigt tidigt. Vissa lag är inte ens färdigspelade och våra största kritiker här har redan placerat oss i HA 26/27. Jag hoppas fortfarande på att truppen kommer bantas, spetsas och föryngras under sommaren. Jag är fortfarande relativt lugn och tar för givet att vi inte sitter med samma trupp i slutet av Augusti, då är oron befogad. Sen är det väl charmen med forumet, vi har de mest naiva supportrarna som ser precis allting med frid och fröjd, sen har vi även de största kritikerna som vinner en stirrtävling mot djävulen själv.

12 gillningar

Vi kan nog avskriva LDN då han nu förlängt kontraktet med Björklöven.

1 gillning

Allt det här snacket om “hv har dåligt track record med den här typen av värvningar”, “historien är på vår sida”, “andra klubbar lyckas med den typen av värvningar men det gör inte hv” sitter det i väggarna på arenan? Har hv dålig karma?
Vi har helt ny ledning på alla stolar inklusive några nya stolar som inte har funnits innan, hur kan man då jämföra med “historien”? Hade förstått om samma sportchef/tränare med avsaknaden av scout hade värvat men så är inte fallet.

2 gillningar

Sammanfattning av Silly Season 25/26

“Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get”

/Forest Gump

4 gillningar

Jag tror inte tabellplacering per automatik behöver betyda alltför mycket när det handlar om att värva spelare, men däremot så tror jag det allmänt dåliga rykte vi med åren skaffat oss ligger oss i fatet. Detta går förvisso allt som oftast hand i hand å andra sidan…

Jag menar att det finns agenter i Sverige som mer eller mindre avråder spelare från att signa med HV p.g.a. all turbulens och märkligheter som försiggått under allt för många år.
Däremot lockar vi i form av fantastiskt publikstöd, bra faciliteter och ett fortsatt starkt rykte utomlands med ett väletablerat varumärke. Och bra löner och avtal (tyvärr en stämpel som kommer ta tid att tvättas bort, men tror Björn är på rätt väg). Så internationellt anses vi fortsatt hålla högt värde, men det är betydligt värre bland svenska spelare och agenter med lite större insyn i vår klubb eller SHL generellt.

Om Linus Lindström får 200k eller mer så är det fortsatt en alldeles för hög summa pengar sett utifrån Linus aktuella marknadsvärde och sett till att kontraktet de facto är skrivit på 3 år.

3 gillningar

Nej. Men förväntningarna från vissa av oss här sätter honom där.

Allt är en fråga om “om” :wink:

Jag önskar att föreningen är mer transparent.

Laganda och sammanhållning som gör att alla går åt samma håll är oerhört viktigt. Att alla vill vinna och tävla varje dag. Får man till det, så tror jag absolut att Hv med det troliga lag som vi kommer mönstra, kommer kunna klara sig från de två sista platserna. Men faktum kvarstår, vi kommer inte att ha ett bättre lag nästa säsong om man ser på den troliga laguppställningen. Det kommer troligen in någon mer back och ett par forwards.

Jag tror att HV kommer att göra en chansning på att man ska få till en nystart (detta har vi hört varje år). Däremot tror jag att man kommer agera kraftfullt i god tid om man ser att det barkar åt skogen igen. Man kommer inte tveka att fylla på med 4-5 nya spelare lite tidigare under säsongen, detta för att undvika att åter igen få kvala.

Möjligtvis så kommer Lehtinen att spela mer stabilt än våra målvakter gjort de senaste åren.

Nu kommer jag köra en vad var det jag sa.

Ni är väldigt många nu som just kring den här tiden på året tycker och tänker en jäkla massa kring oss som kritiserar. Vet ni vad. ni har aldrig, eller sällan rätt.

Lite ödmjukhet borde ha infunnit hos er vid det här laget.

Ingen här säger att Linus Lindström, Johnsen eller nån random allsvensk spelare som Lagerberg INTE kommer att bli SHL:s bästa spelare kommande säsong. Vi alla hoppas att de blir succéer.

Men ni, som av erfarenhet vet att ni i stort sett alltid varit ute och cyklat vid den här tiden på året. Ta ett chill pill och sluta ifrågasätta de som är skeptiska. Ni har helt ärligt inte tillräckligt med grund för att göra det.

Hälsar en som till hundra procent hoppas att Lindström blir den toppcenter vi alla önskar och på det håller tummar och tår för att Tikka kan leva upp till sin lön.

Tillägg. Naturligtvis får ni ifrågasätta. Jag hoppas bara ni är medvetna om hur fel ni haft i stort sett alltid kring liknande diskussioner.

3 gillningar

Vilket är det som gäller…egentligen? :smiling_face_with_sunglasses:

5 gillningar