Jag ska vara ärlig. Just nu är jag rätt stridslysten. För jag är förbannat trött på att allt går runt, runt, runt. Från en säsong till en annan, allt ska alltid börjas om på nytt. De som var rätt ute ska än en gång stå till svars för sina åsikter.
Kritikerna är kritiska.
De optimistiska, som hade tokfel föregående säsong, ifrågasätter.
Kritikerna får rätt.
Det blir en ny säsong.
Och kritikerna ska än en gång ställa till svars förs sin negativa inställning.
Nån jäkla gång måste det vara få vara som det är. Är man positiv. Kul. Är man negativ. Ja, men ge tusan i att ifrågasätt dem som har den åsikten, i alla fall inte när man fattar att kritikerna har all anledning att tycka som de tycker.
Jag är för oinsatt i hockeyspelare och deras förmågor för att kunna ha göra rimliga förutsägelser där.
Det enda jag har som riktmärke är (att det måste presteras betydligt bättre än) 10 poäng omgång 10. Så det jag hoppas är att BL fixar en rutinerad ass som direkt kan kliva upp som HC om det blir det minsta lilla svaj i början av säsongen. För mig skulle en supererfaren ass i alla fall signalera att det finns ett långsiktigt strategiskt tänkande.
Ni som är skeptiska, får gärna vara skeptiska. Det är inget fel i det. Lika lite som det finns fans som är obotligt optimistiska. Det är bara trevligt att det finns olika fraktioner i supporterskapet. Jag tycker man ska ha respekt för båda sidorna.
Och jag har inte sagt att det är nåt fel med att vara positiv🤍
Däremot känns det som att slå huvet i en vägg för 111:e gången när någon skriver: jag förstår inte hur folk kan vara negativa…
Som om det inte finns någon kontext, som om det inte finns nån bakgrundshistoria.
Låt oss vara positiva och negativa bäst vi vill. Men ge fan i att ifrågasätta. I synnerhet inte de som har något att luta sig mot. För faktum är. Har du varit “positiv” på forumet de senaste åren. Ja, då har du i de flesta fall varit uppfintad på läktaren och käkat korv.
Min poäng. Låt oss skeptiker vara. Vi har f-n förtjänat det.
Ifrågasätta är ju ändå lite andemeningen med ett diskussionsforum. Även kritiker måste förvänta sig kritik. Annars förlorar samtalet sin innersta mening och sin drivande energi och allt övergår i meningslösa ryggdunkningar.
Vår irritation och vårt aldrig vilande engagemang driver oss framåt mot ett gemensamt mål. Vi brinner och vi jävlas och vi har åsikter och vi tycker olika och vi bryr oss och vi vilar aldrig och i och med att det finns friktion och en aldrig sinande glöd finns det en gnista och ett hopp om en framtid för det jävla HV71 som vi inte ens skulle kunna släppa i tanken om så hela vår världsliga existens stod på spel.
Men till syvende och sist är vi bröder och systrar i samma elände. Vi väljer bara olika sätt att ta oss an den här förbannade skiten på is.
Hurra för oss! Och för våra olikheter! Som pågår i vår lilla HV-misär! Och gläd päsk! Och skål! Kampen fortgår! Mot nya och mer framgångsrika rinkhorisonter! In framtiden we trust! Det vill jag tro! Amen!
Det har varit nya förutsättningar varje år. Men visst.
Min poäng är. Är du medveten om att du är en som lagom till silly tider börjar kritisera kritiker. Backa och tänk ett varv till. Och på det fortsätter vi diskussionen.
Om inte. Ja, då tenderar diskussionen att vara samma trötta år efter år.
Är det inte precis där vi är? Samma trötta diskussion? Man går in ett par gånger om dagen - 50 nya inlägg i 3 trådar. Inget nytt. Bara samma trätande medlemmar emellan.
Du har jättemånga poänger hela tiden. Vissa är bra. Andra är sämre. Som de flesta av oss. Med det sagt. Det är vad ett offentligt samtal handlar om - ett cykliskt återanvändande av mer eller mindre valida argument. Min poäng: intet nytt under solen. Varken från mig eller dig.
Nej. Hela min poäng är. Kritikerna har haft rätt. That’s it. Ibland fel, absolut. Ibland inte. Men allt som oftast rätt.
Jag är less på att kritiker (även om det nu inte nödvändigtvis gäller mig alla gånger) ska behöva stå till svars.
För till syvende och sist är det kritikerna som haft rätt.
Diskussionen ska absolut leva. Men att vi varje säsong ska börja om från noll, att kritikerna som haft rätt i x antal år ska stå till svars för sina åsikter. Då är man inte med i matchen.
För min del är det naturligtvis helt ok. Alla gör som de vill (inom ramen för forumets regler naturligtvis). Om man vill gå in i ändlösa diskussioner med andra som tycker olika så är det helt ok.
Själv är jag ju sån som sällan går i polemik. Jag skriver vad jag tycker och bryr mig inte så mycket om vad andra tycker om vad jag tycker. Och det är för att jag inte tycker att det ger så mycket att gå i polemik med de som tycker tvärtom, eftersom få till ingen är intresserade av att ändra uppfattning. Vilket också gäller mig själv.
Du befinner dig på ett diskussionsforum. Då får man liksom vara beredd på att stå till svars eller ifrågasättas. Det är så ett forum fungerar och ska fungera.
Jag bryr mig. När det börjar bli ett mönster. Som jag skrev i nåt tidigare inlägg. Jag är stridslysten😉 önskar att årets säsong blev det första när allt inte börjar om från noll. För så här har vi hållit på i 13 år.
Angående utköp är jag fortfarande övertygad om att de kommer att ske. Dock brukar väl ett kontraktsår gälla april ut om jag inte minns fel, så tidigast i maj kan det börja hända grejor på den fronten.
Kontraktet med LL skrevs innan jul, av Abbott. I konkurrens med många klubbar i SHL. Svensk center i bra ålder och med en skada som DÅ inte troddes vara lika allvarlig som den visade sig vara. 200k för att gå till ett bottenlag för en sådan spelare med den informationen om skadan som fanns är nog ganska rimligt.
Centrar av bra klass växer inte på trän. Defenitivt inte ”säkra kort” och som vill gå till ett bottenlag. Tror knappt de finns. Vi får nog vara glada för det vi kan få i det läget vi är, tills vi tagit oss ur bottenträsket.
Det finns en anledning till varför det är svårt att ta sig ur botten och varför det är enklare att hålla sig kvar i toppen. Det enda vi kan locka med är pengar och större roll. Därför gick LL till oss och även Johnsen som naturligtvis valt frölunda annars.
Helt enig. Och jag är helt enig om att det är kritikerna som haft rätt de senaste åren. Jag anser mig själv vara en av de största kritikerna.
Mitt inlägg var ingen kritik mot dig. Du gör som du vill. Själv hade jag inte orkat. För mig räcker det med att få rätt. Och både du och jag brukar ju hamna i den ringhörnan i slutändan
Alla är vi olika. Beundrar att du inte bryr dig nämnvärt men i och med diskussionen kring Lindström och inläggen i stil med “jag kan inte förstå hur man kan vara negativ” så gick väl topplocket.
Jag ska sluta nu. Är så OT så det räcker och blir över.
Men jag vill ändå poängtera att (blundar och pekar) DU och DU och DU och DU där bak i stort sett aldrig haft rätt i liknande diskussioner och jag hoppas DU är medveten om det när DU kommer och ifrågasätter oss som kritiserar.
Historiskt har jag varit, eller åtminstone gett sken av att vara en positiv jävel. Fram tills för ett par år sedan. Var en av de största kritikerna till förra säsongens ”Rosa-moln-era” som bredde ut sig rejält här på forumet i och med ”hårda-tag-” och ”kravställan-snacket” som myntades till höger och vänster in absurdum. Ingen ödmjukhet så långt ögat kunde nå.
Med det sagt håller jag med @lejacques om att kritikerna ofta är väldigt pricksäkra i sina reflektioner och analyser, även om de kan bli lite väl mörka och dystra ibland Detta medan de mer positiva verkar styras mer av förhoppningar och en nästintill naiv tilltro till HV71. Oavsett ingång gällande reflektioner, farhågor, förhoppningar och tankar så ger just olikheterna underlag för diskussioner och en vidare perspektivförståelse.