Den senaste krisen avslöjar med all tydlighet att truppen är för tunn. Att spelare inte dyker upp kunde lika väl ha varit att spelare X hade brakat in i sargen vid första träningen och brutit benet. Relsultat hade varit detsamma.
Precis så.
Hult borde ha haft eld i baken redan innan Philp tackade för sig.
Borde? De kanske han har? Såklart att dom börjat jobba på detta direkt.
Jag menar att Hult borde ha insett för ungefär två månader sedan att truppen är tunn sett till kvalitet. Det krävs inte ett bortfall på Philp och Hansson för att inse det.
Spelare behövdes in redan då. Det är inte ett problem som uppstod igår.
jo men det ska ju finns spelare som gör oss bättre då också, den där topp klassen är ju nästan omöjlig o hitta. Även för Frölunda.
Det som ändå tycker är bra mitt i allt elände just nu är att vi har en tunn trupp och nu är minus på en center. Det borde finnas violpistoler kvar att lassa. Känns som man ska titta efter bästa tänkbara center eller forward man kan få, så får #70 ersätta Philp på centern. Det som oroar mig är, som flera redan varit inne på, avsaknad av fysik och tyngd. Sedan är det bra att detta beslut kom nu och inte 15 matcher in i säsongen.
Tror man får mer kvalité om man går efter en vinge istället o antingen chanser på en center eller avvaktar.
Rousek
Mysak
Heppo
Lindström
gäller o sprida den lilla kvalitén vi har på centersidan. Med LL och Hampus så blir det för dåligt djup.
En toppcenter.
En toppforward.
En offensiv rightback.
En drake som kan bränna ner Saab Arena
En enhörning som fiser ölbärs.
Fred på jorden.
Allt ovan känns som sagor för bra för att vara sanna.
Vi åker ur.
Om vi räknar bort Liv (som jag förstår det var tänkt att lånas ut), så har vi nu bara värvat in 1 ny spelare? Och då har vi släppt 5-6 spelare. ![]()
Efter 3 raka kval och från en säsong där vi slog något rekord av inlånade spelare från HA, så är det smått overkligt att Hult och gänget tror att det kommer bli annat utfall den här säsongen.
Det kanske säger något om både marknaden och ekonomin…..
Jag har fortfarande hopp om Enhörningen och Fred på jorden. I övrigt får jag väl hålla med.
Bara en tanke, det känns viktigt att hålla fast vid tanken på att Justin Kloos och Lukas Rousek gör sig bäst på en kant. Det talar kortsiktigt för att låta Heponiemi spela center, en roll han värvades för och har bred erfarenhet av. Då kanske HV kan värva finska forwarden Jonne Tammela och skapa djup i laget. Bara en tanke.
Vi har precis lagt en hel säsong på att spela in Rousek som center i SHL, och han gjorde det bra mot slutet. Varför gå igenom samma process med Heponiemi?
Jag ser mycket hellre Rousek som center och Heponiemi som vinge
håller med. Hepo ska inte spela center. hepo kom igång förra säsongen när man flyttade ut han på kanten, tyvärr blev han skadad då.
Vi kommer nog max ha en bra kedja på pappret. Möjligen kan vi få ihop en okej i tillägg till det.
Därutöver har vi en garanterat usel och en fjärde i harakiriklass.
Jag tror vi dragit för hårt i nödbromsen alternativt blev Hult för bekväm.
Eriksson måste vara topp tre tränare i shl för att rädda detta.
Vi kommer åka ut nästa vår
Expressen rankar lagens silly season. Föga förvånande har de HV på plats 14.
Jag hoppas HV har krutet tort för att locka bra spelare efter NHL camperna annars är det kanske tidernas sämsta silly. Expressen menar iaf att HV behöver ge sig ut på centerjakt igen.
Sammanfattning av artikeln:
- Tungt bakslag: Den tänkta toppcentern Noah Philp lade oväntat av på grund av bristande motivation, vilket tvingar klubben ut på en svår centermarknad sent på sommaren.
- Mest spännande nyförvärv: Tjecken Jan Mysak lyfts fram som “säsongens flippvärvning” med potential att ta en stor offensiv roll.
- Ombyggd målvaktssida: Hela målvaktsbesättningen är utbytt, där Felix Sandström kliver in som etta med unge Herman Liv bakom sig.
- Helhetsomdöme: HV71 har tappat mer kvalitet än de fått in. Att snabbt lyckas hitta en ersättare på centersidan blir helt avgörande för om laget ska undvika ytterligare ett kval.
Det är sällan ett framgångsrecept att först sparka en anställd för att sedan anställa samma person på nytt på samma tjänst. Det känns som vi får skylla oss själva för årtiondets sämsta Silly.
Vem tänker du på då?
Om uppgifterna som Hockeynews tar upp i sin podd stämmer är det faktiskt ganska anmärkningsvärt. Linköping hade också Philp på bordet, men valde att dra sig ur efter uppgifter som framkom under processen. HV71 valde däremot att gå vidare.
Om det visar sig att HV71:s research varit bristfällig är det ett allvarligt misslyckande. Johan Hult har helhetsansvaret för truppbygget och måste också stå till svars för de beslut som fattas. Man kan inte bara chansa när det handlar om värvningar som ska bära HV71 framåt.
För just nu står vi där med mössan i handen efter ännu en synnerligen svag silly.
Vi saknar fortfarande tydlig spets på centersidan och bland forwards. På backsidan finns dessutom alldeles för många frågetecken och för mycket “om och men”.
Det handlar inte om att kräva att varje värvning ska vara perfekt. Det handlar om att HV71 måste ha en tydlig plan och träffa rätt på de få platser där verklig spets behövs.
Efter flera säsonger med liknande problem börjar det bli svårt att bara prata om otur, marknadsläge eller enskilda missar.
Hult har helhetsansvaret. Då måste han också få kritik när helheten inte håller måttet.
För just nu känns det tyvärr som att HV71 återigen går in i en säsong med en trupp som saknar den spets som krävs för att ta nästa steg.