Lagbygget 26/27

Dagens match visar verkligen hur viktigt det är med nyförvärv. Att tro på att fjolårets usla trupp ska lyfta är fortsatt ett högriskprojekt.

På bara några veckor har vi fått in Hardman, Tedenby och Hepo och de har verkligen höjt nivån på vår forwardssida. Och då snackar vi liksom inte fem plus-spelare, vilket säger rätt mycket om nivån på våra övriga forwards…

Jag är fortsatt övertygad om att mer måste tillkomma. För vår bredd är fortfarande alldeles för dålig.

Avslutningsvis. För att summera försäsongen. Här är mitt omdöme av spelarna fram tills idag.

Höjt sina aktier
Malte Gustafsson
Herman Liv
Mattias Tedenby
Nikola Pasic
Mike Hardman
Jan Mysak
Aleksi Heponiemi
Victor Laz

Status quo
Andreas Borgman
Hugo Fransson
Santeri Hatakka
Lucas Lagerberg
Jonathan Ang
Linus Lindström
William Nilsson Ignberg
Lukas Rousek
Riley Woods
Markuss Komuls (trots medioker och oroväckande debut, väljer jag att vara förlåtande eftersom han bara spelat en match)

Sänkt sina aktier
Olle Alsing
Hampus Eriksson
Oskar Stål Lyrenäs
Felix Sandström
Martin Johnsen
Justin Kloos (kan tyckas hårt. Men HV går hårt på att han ska vara en ledande forward. Det har han än så länge inte varit i närheten av. Tycker snarare han backat den här försäsongen)

Summa summarum. Positivt att det är mer positiva än negativa utropstecken. Negativt att merparten av spelarna från fjolårets trupp än så länge inte höjt sig, eller i värsta fall backat ytterligare.

6 gillningar

Håller med om allt utom Kloos. Han gör i princip inte ett enda misstag och sätter saker i spelet ingen annan i HV klarar av. Utan honom hade det varit mycket mycket svårare för HV i alla avseenden. Den bäst skolade spelaren av alla i HV. En av SHLs bäst skolade spelare.

17 gillningar

Ja Kloos är och kommer vara väldigt viktig för oss. Han lägger dessutom ner ett otroligt jobb och får ut mkt av det. Föredöme.

4 gillningar

Som jag skrev kan det tyckas hårt. Jag håller med dig i beskrivningen av Kloos. Han är en bra SHL-spelare. Tre plus sett till hans tid i HV. Problemet är att han är värvad som den spelare han var i synnerhet sin sista säsong i Leksand. Det har han ännu inte visat i HV.

Med tanke på vad vi förlorat inför den här säsongen har behovet av att Kloos ska axla den roll han värvades för blivit ännu mer centralt för att laget ska hålla över tid. Som nu när han tagit över HP:s plats i PP. Det är bara marginellt bättre än när vi hade OSL på samma position.

Här ska man inte glömma att Kloos fyller 33 år i höst. Jag skulle därför likna honom lite med Abbott när han kom till HV. En bra spelare som passerat sin prime. Och det tycker i alla fall jag mig se under den här försäsongen. Gör det Kloos till en dålig SHL-spelare? Gör det att inte heller jag kan se de kvaliteter han faktiskt besitter? Absolut inte.

Men Kloos har inte övertygat mig att han kan fylla den position han är tilltänkt för.

1 gillning

Vilken roll menar du att han är värvad för då? Skytt på bortre i tekcirkeln? Det hade varit ett oerhört underutnyttjande. Jag ser hellre den roll han har nu. För den gör han 100%.

3 gillningar

Jag skulle flytta upp Kloos till status quo utifrån det defensiva jobbet han gör som center.

Forwardbedömningen ligger han i sänkt på annars.

Ja, alltså Kloos gick ju in som en topp 6-värvning förra säsongen med 18 mål och 33 poäng i ryggen.

Det tycker jag han inte levde upp till förra säsongen, och jag tycker han inte kommit upp till den nivån den här försäsongen heller. Och som jag sagt förr på forumet. Jag ser inte honom som en naturlig ersättare till HP (har i tidigare inlägg visat på att han inte är en så effektiv PP-spelare som många hoppas och tror). Men nu är det ju så man verkar vilja använda honom. Och då bedöms han därefter.

Som sagt. Jag tycker inte Kloos är dålig. Och snackar vi om en spelare för tredjekedjan. Ja, då är jag helt med på noterna. Men då landar vi i att vi fortsatt är i behov att bra värvningar utifrån (en center eller vinge), vilket jag också skrev i inlägg ovan.

Tycker Woods ska spela i första PP. Det är nog han som har det bästa skotten i Hv. Sen tror jag Hugo skulle göra det bättre än Malte i första PP.

3 gillningar

Det jag ställer mig frågande till är om han är värvad för rollen som skytt i PP. Att man inte värvat ersättare för HP säger väldigt lite om vad Kloos är värvad för. Att han används som ersättare för HP säger mer om vad man inte gjort utifrån lagbyggesperspektivet än vad Kloos var värvad för. Däremot säger det en hel del om Kloos att han används som ersättare då han är en Jack of all trades. Han är en av få som kan lösa flera olika roller.

Sen att han inte är lika bra på rollen som skytt i PP är inte samma sak. Om man t ex tar HP så var ju det det enda han var bra på. Precis som Fredrik Forsberg.

Den spelartypen behövs naturligtvis, men jag värderar spelartypen som Kloos är högre, även om han inte är lika bra skytt i PP som HP var.

2 gillningar

Återigen. Jag värderar också spelartypen. Jag ser honom bara inte i en topp 6-roll.

Men ja. Lagbygget är ett problem och då får man ta det bästa man har som du påpekar. Men så fort en vinge eller center tillkommer är Kloos den jag skulle flytta ner ett hack i hierarkin.

Det är lite märkligt att skriva om hur viktigt det är med nyförvärv och sedan nämna två spelare som var med förra säsongen.

Det ger väl snarare vatten på kvarnen att förra årets trupp var bättre än resultatet visade?

Jag utgår alltså från den trupp vi startade försäsongen med. Jag konstaterar att varje tillskott har höjt laget. Det ger en fingervisning om vad laget behöver. Fler spelare som kan höja lägstanivån.

Om du läst min bedömning av spelarna som finns i årets trupp så förstår du säkert att jag inte tror att de spelarna jag menar kan höja lägstanivån återfinns i årets lagbygge.

Och ja. Jag tycker fortsatt att fjolårets trupp var usel. Dessvärre valde man i vissa fall att välja bort det som faktiskt fungerade. Tedenby är ett sådant exempel.

Eller så enkelt att vi behöll fel spelare?

Vi skulle kunna ha en trupp där Teden inte platsar. Så är definitivt inte läget idag. Inte i närheten.

5 gillningar

Jag måste säga att jag är förvånad över att tränarbytet haft sådan inverkan på spelarna och spelet. Spelarna stängde till slut av Blommans monotona högljudda röst. Tränare med lång erfarenhet tar inte bara med sig lugnet utan även respekten hos spelarna. NE känns helt klockrent.

Oavsett vad så måste vi få in en Ty Rattie typ. En låg procent i PP har helt med skicklighet att göra. AP och HP känns oerhört smärtsamt att inte ha i laget.

2 gillningar

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna. Moderator får flytta den ifall den är i fel tråd.
Spännande att se vad siffrorna visar efter kommande säsongen.

1 gillning

Då var det tur man inte tog så många poäng ..

35 gillningar

Lyssnar på dagens avsnitt i TV4 hockey podden.

Tydligen så hade HV Olivier Nadeau på bordet men han hamnar i Växjö såklart. Fan..

Lakers bara smyger med men har tagit in 7 vassa nyförvärv i år med lägre budget. Levin enda som känns tveksam där

3 gillningar

Kollar man bara meriter tar jag hellre Hardman

8 gillningar

Samma här, tveklöst

3 gillningar

Grattis du är nominerad till HVs styrelse! Brilliant sätt att spara pengar

1 gillning