Omgång 1 (25/26): HV71 - Örebro HK

HV71 vs Örebro HK

Nystart kan omöjligt vara rätt ord. Inte heller omstart eller nödstart. Inget av detta är en adekvat beskrivning för en säsongsstart av en förening vars DNA, medelst CRISPR/Cas9 genomgått så många mutationer och helrenoveringar, att vi lämnat HV-hockeyns genpool och numera plaskar runt farligt nära lökars och silvers pensionärsdoftande bebispool. Vårt default-läge är numera kaos och konstant förändring. The new o-normal.

Färgerna förenar oss, i det att de förorenar myllan där hoppets frö skall sås under varje försäsong. Men likt maskrosen i miljonprogrammets betongdjungel så är det bara att uthärda elementen och växa sig stark från en skarv i asfalten och ta buss 1 från Råslätts centrum till Rosenlund. Väl på plats infinner sig samma stolthet och framtidstro som vi alltid förknippar föreningen med, hela vägen fram till att vi inte gör det längre, vilket är varje år nuförtiden. Oftast också redan efter fem omgångar av den serie-lunk vi numera aldrig får uppleva.

Men, ändå. Årets försäsong har ändå innehållit en del positiv skit. Naturgödsel. Saker som får hoppet att gro. Antalet nya spelare i truppen motsvarar en ekvivalent barnaskara från ett Färjestadskt kusingifte, så nog behöver det gödslas ordentligt för att få årets “great group of guys” att gel’a ihop sig till en helhet värd en elfteplats. Det är väl där någonstans vårt glastak placerats genom åren, ty avsaknad av stomme gör det svårt att bygga på höjden. Om det dessutom alltid är ett fuskbygge, ja då får man leta rätt länge bland rasmassorna framåt vårkanten för att hitta något att ställa upprätt inför kommande säsong. Men vi bygger numera på bredden. Inte på höjden. Vi bygger bakifrån. Inte på snedden. Det kan nog bli något. Något Björnskt.

Så nu står vi här igen. Inför föreningens 55e säsong. På darrande ben. Gråtskrikande efter en bättre start än vi är värda. En drömstart. Ett drömscenario. En drömvärld. En start som banar väg för hjältefödslar och hockey-epos.

Blunda. Andas. Skrik. Nu kör vi.

Olle orerar

FORZA HV71!!

44 gillningar

tt nytt grepp från HV71fans denna säsong är att vi kommer försöka bjuda in skribenter från konkurrerande verksamheter, för att ge deras syn på olika teman. Idag har vi äran att få en inblick i hur bunkersnack.se ser på Örebros chanser och lagbygge. Vi tackar för bidraget!

Örebro har gjort minimalt med förändringar sedan förra säsongen egentligen. Det är samma målvaktssida, och den känns rätt stabil. Arntzen kommer att ta över mer och mer och det är nog sista säsongen i Örebro för Enroth. Sen kommer Herman Liv att ta den platsen bredvid Arntzen. Liv kommer att spendera denna säsong i Hockeyallsvenskan och jag är helt säker på att han kommer att göra succé.
Backsidan är närmast identisk med Norell ut och Martin in. Att Atro Leppänen drog till Nordamerika sved något jävulskt så klart, men vad ska man göra. Killen bar ett uselt Vasa en bra bit in i slutspelet på sina axlar. Helt otrolig säsong från honom i Liiga. Bland forwards har en bra tekare bytts ut mot en annan bra tekare. Det har kommit in en finländare med målsinne som är oprövad i SHL och en annan som var tidvis bänkad i MoDo som åkte ur.

Jag förstår helt och hållet de som har lite svårt att se hur Örebro skulle kunna göra bättre ifrån sig den här säsongen än den förra. Det jag kan säga från försäsongen, bortsett skitmatchen mot Leksand, men Leksand kommer ju ändå komma sist, är att laget visat upp den struktur och defensiv som varit lite av lagets adelsmärke tidigare. Det som Johan Hedberg tog för givet och trodde skulle lösa sig automagiskt, men det visade sig att man borde kanske träna försvarsspel även om man är bra på det.

Sampo Ranta såg rådigt förvirrad ut i de första matcherna för att under de sista se helt lysande ut. Han gjort fyra mål på sju matcher. Tillsammans med Oscarsson och Danielsson var de kanske lagets bästa kedja. Ranta fiskar så klart fortfarande, men han jobbar också. Fortsätter han på den banan då kan det bli succé, men jag tänker absolut inte ta något för givet där. Danielsson var för övrigt på väg att slå sig in i laget förra säsongen, men hade en jäkla otur med sjukdomar och skador och det blev ett år till med J20. Han har varit fantastisk på försäsongen. Hans passningsspel är på en annan nivå än de flesta andra, betydligt äldre spelare. Hans uppspel till Ranta har potential att generera många enkla mål för honom.

Turunen såg också lite vilsen ut först, men kom snabbt in i det ser ut att vara en sådan där överstegris som också kan göra mål med alla kroppsdelar och vinklar. Inte störst på plan, men lyckas ta sig in framför mål och verkar svår att flytta på när han väl är där. Luke Martin började bra, men har visat sig ha en svängradie som en finlandsfärja. Det kan bli problem när han ska försvara mot snabba forwards på små ytor. Sean Malone har haft lite småkänningar och inte spelat så mycket. Det man sett av honom är väl att han kan vara rätt tuff, men också bra handleder. Björninen såg väl närmast stelopererad ut i jämförelse.

Karlkvist, Kossila, Puistola och Fernström kommer nog vara de stora poänggörarna, tillsammans med Quenneville och Berglund på backen. Inte mycket att säga om det. Fernström ser ruggig ut såhär långt. Puistola likaså. Karlkvist har ju en tendens att se ut lite ut som att han knappt bryr sig, men så kliver han av banan med 2-3 poäng ändå.

Något kval tror jag verkligen inte att Örebro kommer att spela. Inte minst eftersom Leksand och Linköping också existerar.

Play-in ser jag inte som orealistiskt, men det kräver att de är jämnare och det borde de kunna vara med den poängproduktion som de adderat till den som redan fanns. Inte alls orimligt att Örebro och HV71 befinner sig på ungefär samma del av tabellen och slåss där om att få spela vidare till vidare.

26 gillningar

Om inte Nystart, Omstart eller Nödstart funkar…
Låt oss gå för Konstart!

5 gillningar

Första ölbärsen💪 mot första segern..

11 gillningar

Mycket bra initiativ! :clap:

18 gillningar

Kul att få deras perspektiv👏

6 gillningar

Då är dagen kommen. Spännande. Vad väntar oss? Glädje eller ångest. Släpp pucken.

Kom ingen Håå Vee :yellow_heart::blue_heart:

3 gillningar

Hur ska man härda ut till matchstart?:beer_mug::beer_mug::beer_mug:

Släpp pucken

2 gillningar

Dagen tips: Ta det lugnt med ölbärsen det är 51 matcher av ångest kvar efter idag :joy:

4 gillningar

VINN BARA VINN!!!

2 gillningar

Måste i princip bli 3p idag. Annars är risken stor att vi inleder med 3 raka förluster. Växjö borta och sedan brynäs hemma efter denna luktar nämligen 0p

1 gillning

Som ett barn på julafton. Nu kör vi!!

8 gillningar

Växjö borta är som en hemmamatch, inga problem :wink:

4 gillningar

Spännande första match… eller? Bara tiden kan utvisa

1 gillning

Domarna också.

4 gillningar

Känslan är som vädret utanför. Sol och regn samtidigt just nu. Men men :rofl:

3 gillningar

07:30, starkt. Djupt imponerad.

Flygplats?

1 gillning

Jag hoppas dom bjudit Örebro på kanelbulle och jäger.

Nu jävlar kör vi .!!

3 gillningar

Kul med Premiär! Känner förhoppningar inför denna säsongen vilket glädjer mig då jag inte känt så de senaste två säsongerna.

Kom igen HV :blue_heart::yellow_heart:

1 gillning

I 8h till är glaset halvfullt och alla nyförvärv flippar. Jag anar ugglor som får kläder!

1 gillning