Haha, ja eller banna alla som har en för stark åsikt. Alla måste utrycka sig i extremt svävande termer som “vi får se hur det går”
Nä men tror anledning att det blir en sån här meta-diskussion är att folk har väldigt olika ingångsvärden. Vissa vill använda forumet för att vara väldigt realistiska och framföra all kritik de kan hitta och andra vill leva på hoppet och blir provocerade av vad de tycker är för mycket det förstnämnda.
Nu vet jag inte vad som sagts eller inte sagts men mina tankar efter denna matchen är en del positiva tankar med några frågetecken.
Spelet i offensivzon var ljusår bättre jämfört med tidigare säsonger. Kan inte minnas när vi senast spelade runt så som vi gjorde idag, 2-1 målet är ett stort resultat utav de.
Våra ingångar var från en annan planet, tänka sig att någon förstod att de fungerade att ta sig in i zon utan att dumpa pucken medans resterande står som frågetecken och inte vet vad de ska göra.
Spelet i egen zon var bättre, när vi fick puck. Utan puck? - Not so much, såg många stunder ut som en hönsgård.
Vi drev matchen på ett sätt som vi inte gjort tidigare och vi satte fan krokben på oss själva. Lassi tycker jag inte visade sin bästa sida, likt APs avgörande i match 4 i kvalet var han väldigt felplacerad vid 3-4 målet idag. Ett skott jag anser man bör rädda. En snäv vinkel och det enda alternativet är att skjuta eller gå ner djupt med pucken.
Summan av kardemumman landar ändån i att fortsätter vi spela på detta sättet så kommer säsongen bli roligare än de 3 senaste i SHL.
Detta var en match som i mina ögon spelades mellan HV och Örebros första line, eller kanske rent mot Karlkvist i PP.
5 mot 5 är HV betydligt bättre än Örebro som lever på sin första line. Vi har tvärtom produktion på fler spelare och borde stängt matchen när vi var som hetast.
Men hockey är hockey, utvisningar tas pga att man hamnar på hälarna och spets slår inte sällan bredd när det kommer till att avgöra matcher.
Minus: vi hittar åter ett sätt att förlora
Plus: vi har ett spel 5 mot 5 som jag inte sett på flera år
Sedan tycker jag det är rätt tröttsamt att bråka om huruvida det är rätt eller fel att vara positiv eller negativ efter 1 spelad match, men det är väl kanske därför det finns ett forum för oss nördar…
Kan bara se gårdskvällen på ett sett. Lethinens spel måste upp, 82,6 räddningsprocent räcker inte. Speciellt på 4-3 målet, den kan han inte vara nöjd med. Sen spelet utan puck. Finns väl bara en att ha extra koll på i Örebro men han fick göra lite som han ville. Rätt säker på att Dichow får chansen nästa match, tråkigt att vi inte har en uttalad första keeper. Lite som att dagsformen avgör vem som ska stå. Blommans val av målvakter kommer bli avgörande.
Så är det nog, utöver hans ingripande vid 4-3 var även slarvet vid defensiva blå som föranledde målet onödigt. Även om Lehtinen är en ok målvakt så har vi väl inte på väldigt länge haft en målvakt som gör idioträddningar och och avgör matcherna. Undantaget var väl när Glifford blixtrade till några matcher.
Sur förlust där vi går bort oss defensivt ett par gånger, helt klart. Domaren med ett par konstiga utvisningar och det håller inte mot ett lag där Patrik Karlkvist spelar. Lehtinen inte på tårna och då blir det svårt.
Men! Det finns tendenser. Tendenser!
Pasic mål är ju rent hockeygodis inlindat i klapp-klapp-papper. Ang gör det han är värvad för och tar oss tillbaka i matchen med en fin individuell prestation. Luotos premiärmål och ju också mumma när han stridsvagnar in en styrning i PP.
Firma Borgman-Hansson kommer växa in fint i det här och vara ett av SHLs bästa backpar. Fan, till och med Rindell såg ut som en rund miljon bitvis.
Den största stoppklossen i det här lagbygget är fortfarande Blomman men inte ens jag kan vara negativ efter att vi spelat ut Örebro i större delen av matchen. Vi vinner inga guld med detta laget men fan om vi inte kan undvika kval om vi fortsätter spela så här.
Glaset finns där och det är knappt halvfullt, men nu är det dock kall ölbärs i det. Allt kan fortfarande gå åt helvete men jag ser en liten strimma kiss av hopp. En liten en.
Det ska man naturligtvis.
Missade. Pinsamt.
tack
Dock kan man inte ändra omröstningen så här långt efter den är startad. Så vill man rösta på Lassi får vi samla ihop det i kommentarerna… dubbel-fail av mig.
Borgman hade fått min röst för han var fenomenal och tog fajten men sedan gick han tok-bort sig på avgörande målet Sånt som händer. Han kommer ändå bli oerhört viktig
Jag tycker det är många som ser helt andra saker ute på isen i positiv mening. Men lika besviken på att man ändå hittar ett sätt att ge bort samtliga poäng på hemmaplan mot en klubb som troligtvis hamnar i nedre tredjedelen av tabellen.