Så Örebros förstakedja vann alltså över HV:s fyra ”jämna” kedjor?
Stora problem igår var att sätta sina chanser.
Vi hade 57 skottförsök mot typ 31 eller något. Hoppas Kloos kan förbättra målskyttet på framspelningarna.
Lite stats
Noterar 39-25 i skottförsök i 5 m 5. 14 skott letade sig fram till mål. Inget vidare.
Louto var bäst i HV. Punkt.
Skottkartan
Bra många av de som träffade en försvarare osv
Borde vara rätt enkelt stänga ner ÖHK.
Kanske man inte ska använda HP-Reber-Win till, men vad vet jag.
Roligare med trevligt spel och lite sköna kombinationer på vägen mot kvalspelet? ![]()
“Vi fokuserar på vårt eget spel.” brukar det låta. Men kan tycka att just Karlkvist har sådana spetsegenskaper att han borde få särskild uppvaktning, inte minst i PP. Gå hårdare på honom och släpp lite på defensiva vänsterkanten istället.
Positivt
- Spelet ser verkligen bättre ut även när det spelas på riktigt. Mycket puckkontroll, fina kombinationer, klapp-klapp, smarta små skarvningar och överlämningar i mittzon.
- När det är etablerat spel ser defensiven i egen zon ser riktigt stabil ut.
- Det finns mycket i Pasic och med den bättre omgivningen (jämfört med i Malmö) kan man se att vi kommer få ut mycket av honom. Även bra defensivt.
Negativt
- Vi har inte hittat verktyget att använda puckkontrollen och spelövertaget till att vinna matcher.
- Defensiven när motståndarna gör spelvändningar ser skakig ut.
- Var var glöden i 3:e perioden? Inte förrän typ 3 min kvar inser laget att det inte går att vinna matchen på att fortsätta spela lite skönt.
- Firma Borgman-Heponiemi som spelar alldeles för svårt i uppspelet i känsligt läge. Och Heponiemmi ställer sig på raka ben och tittar på när han blivit av med pucken, Örebro kontrar och Puistola gör avgörande målet. Sätt Heponiemi tre dagar i Dichow-skrubben så han får fundera lite på sina prioriteringar till nästa match! (Får duga i brist på snickerboa.)
Nej, men vi har åtminstone 3 kedjor och vilken av dem som är 1:a, 2:a och 3:a har jag svårt att svara på. Hoppas också att detta blir vår styrka över 52 omgångar.
Nej men vad jag menar är att en målvakt i klass av våra målvakter som var med och tog guld, hade nog fixat tre poäng igår. Stefan hade tagit båda Karlkvist skott Bosse hade tagit ett. Förlåt jag är bara nostalgisk.
Problemet är att jag såg Brynäs-Växjö innan vår match och det såg ut som en annan sport.
Om de tar matcherna mot HV på allvar så är det här laget slarvsylta efter omgång tre och i måste-match läge mot Malmö omgång fyra.
Ja Lehtinen var inte bra igår. Öhk vann definitivt målvakts matchen. Uppenbart att Lehtinen var felplacerad vid 3-4pucken. Riktigt jobbigt att vi inte kan ha (åtminstone) okej målvakter…. Utgår från att dichow står på tisdag. Men Växjö borta, herregud. Går ju aldrig bra där.
Fast om vi kastar Lassi efter en match så är vi väl lite tillbaka till målvaktssituationen vi hade förra året. Vi kan inte byta målvakt fram o tillbaka varenda match.
Varför inte? Det måste ju ändå finnas en gräns för hur svag man kan vara innan man får kliva åt sidan. Den som är bäst för stunden ska stå – oavsett namn, erfarenhet eller gamla meriter.
HV hade bättre Corsi, xGF och xGA och va bättre i matchen igår rent statistiskt…
Att ilägga är att HV hade runt 40 skott mot Örebros runt 25 i 5v5. Hade de inte varit för PP så hade nog HV vunnit matchen.
Kan påstå att om vi spelar såhär i 52 omgångar med en minimering av onödiga misstag så kommer vi inte spela kval.
Rimliga är att rotera, Dichow tisdag och lördag. Lassi på torsdag.
Kan det inte vara bra att testa tidigt på säsongen så har man det avklarat när det kommer den senare delen?
Jag tror man ska låta Lassi få lite arbetsrum.. Han är ändå värvad för att va målvakts-etta så han måste få fler matcher. Han fick en svår match med sylvasst pp mot sig. Quenville målet är han helt skymd och sista målet så är en av ligans bästa avslutare i princip fri.
Tjo det tar ju ett tag att komma igång efter säsongen, så.
Är lite orolig över hur det skall gå mot Växjö, Hv förlorade mot ett bottentippat Örebro, Växjö spelade ut Brynäs..