Omgång 11: Färjestad - HV71

Känner samma sak. Den nervigaste matchen på länge. SJUKT SKÖN SEGER!!!

Gött med en skitvinst! Riktigt bra defensiv match idag.

Krigarseger ikväll!

Nu lipar Tollefsen i tv. Patetiskt.
Tack för ikväll HV.

Grym insats defensivt, det är ett desperat FBK man möter och vi för väl inte direkt matchen även om vi har bra chanser. Grymt nöjd med 3p idag och Wesslau ger Ersberg en rejäl match om förstaspaden, som jag själv trodde var solklar för ett par omgångar sen :smiley:

Ja de sa ju att Wesslaus absolut bästa säsong i DIF stod han typ hälften av matcherna och hade stenhård konkurrens. Något han inte riktigt haft i HV.

Härligt med 3 pinnar med sig hem, var riktigt nervös under stort sett hela matchen och gillar egentligen inte alls hur vi genomförde matchen. På tok för defensivt och hade FBK utnyttajt sin frilägen bättre så hade vi kammat 0.
Tycker våra backar gör ett bra jobb idag, Berglund gjorde en kanomatch och bra backcheckat av våra forwards.

Wesslau riktigt bra i målet.

Har nog aldrig klagat på domarna förut men de här var nog det sämsta jag sett.

Ett frågetecken :exclamation:
Vår förstakedja, 92,24,90. De skapade inte mycket framåt och såg ut som den gjordes om i sista perioden för Laine spelade i en annan kedja då (rätt mig om jag har fel)
Christensen har inte alls varit lika delaktig senaste matcherna och man har försökt med både Laine, Ridderwall och Tedenby.
Jag förstår inte varför vår makalösa poängkedja från ifjol inte sätts ihop med Fiala ,24 och 90. Fiala är ju en grymt skicklig spelare och kemin med Christensen och Brithén vet vi ju innan att den är riktigt bra.

Det där tycker jag är ett bortaproblem, hemma tycker jag alltid de är bra i stort sett. Jag har alltid velat se den kedjan vi hade ifjol och det blir nog så senare men jag tror AJ är lite tveksam till Fiala fortfarande och inte helt nöjd så han kommer få bevisa att han ska ha plats där.

Såg sista halva matchen pga två sjuka barn. Tycker följande:

5+ Gustaf Wesslau. Stort bidragande till vinsten och gjorde många avgörande räddningar.
4+ Kevin Fiala. Gör vad en vill med pucken så t.o.m medspelarna blir yra. Otrolig puck känsla.
3+ Mattias Karlsson. Tung, hård och återigen med flest spelminuter. Viktigaste backen och oumbärlig i slutspelet.
2+ Kristofer Berglund. Spelade resolut och med stor smartness. Gör sin bästa match enligt mig.
1+ Pehr Claesson. Fantastisk domarinsats liksom övriga tre domare. Utvisningen på Jämtin var klockren.

Visst Fiala är bra men SÅ bra tycker jag inte han är som det ibland vill göra gällande, vi har andra i laget som är lika bra. Nu menar jag över hela banan. Fiala är ju grym i anfallszon men kanske inte den bästa i försvarszon. Titta på en sådan som Carlsson idag, HUR MÅNGA SKOTT TÄCKTE HAN INTE!!! Så otroligt imponerande och även Holza som inte gör mycket framåt men täcker så jäva fint bakåt. Det som avgjorde idag var INTE hv.s anfallsspel Teden och Fiala i all ära men det var försvaret, de täckte skott som aldrig förr och BP var fint och Wesslan gjorde många fina räddningar.

Jag tycker laget dock ser ut att vara beredda att jobba hårt i år och nu när både Fiala och Nilsson är tillbaka kommer det vara grym konkurans på forwardsidan och detta gynnar laget utan tvekan!

1+

Nja, köper inte dina betyg helt idag Sir Ward, dock uppskattas ironin i domarinsatsen :smiley: . Purre var i mitt tycke topp två idag tillsammans med Wesslau.

Gedigen kämpainsats - älskar att se HV när de sliter så här. Hoppas nu att bortaspöket hädanefter är raderat så att vi även kan producera mer offensivt framöver. Känns som att man safade tre poäng idag snarare än att gå på mer offensivt. Men lite självförtroende i bortaspelet kanske det lossnar även om det i nästa fall blir mot SAIK. Först: bättra på hemmasviten.

Det sjuka är att de alla fyra står och väntar på att reprisen ska visas på jumbotronen direkt efter situationen för att se vad som hände. Det tar lite tid och då väljer de att ta 2+2 INNAN reprisen har visats. Sen vägrar de kolla på jumbotronen. Blir så jävla förbannad!!

(om jag minns rätt så får domarna kolla på jumbotronen fr.o.m förra säsongen för att bedöma situationer)

Laginsats! Att täcka skott och backchecka som HV gjorde idag är gryymt! Tycker Carlsson och ridderwall gör ett grymt arbete i defensiven. Bäst i HV idag var klart Wesslau!

Sen var det länge sen jag såg domarna göra så mycket misstag i en och samma match.

Men Brithen har en förmåga att försvinna vissa matcher vilket gör att även kedjekamraterna inte syns lika mycket. Jag är kluven att ha honom i första kedjan =)

Wesslau var en klippa och bäste spelaren ikväll, men kollektivet ska också ha en minst lika stor eloge för dom uppoffringarna över hela banan och den kämpaanda som fanns där på isen.
Bara att applådera!

Även om Färjestad radade upp chanser så var jag inte orolig, konstigt nog, kände mig trygg ända tills slutsignalen.
HV är starka och dom vet om det själva. Men framförallt har dom höjt ribban hur hårt alla ska jobba. Allt annat är oacceptabelt och det ska man tacka AJ, Stille och Olausson för. Dom ska ha cred för att dom vänt från “osäker spel” på försäsongen till en kollektiv “maskin” med individualister.

Ser ljust på framtiden.

Utropstecken:

Wesslau MVP idag och ger Ersberg en jäkla fight om första spaden efter denna insats.
Carlsson Framspelare, boxplaykung, uppoffringar, backcheck… var det nått han inte gjorde!?
Fiala En virvelvind som leverera, nu återstår 47-57p om man ska ta hans ord som sanning…
Tedenby Han gjorde GWG och med det så är han värd att nämnas. Hoppas det ger honom lite självförtroende efter ett par lite sämre insatser dom senaste matcherna.
Laginsatsen ska höjas upp där alla gjorde sitt i symbios med sin lagkamrat, ljuvligt att se.

Frågetecken:
Domarna, suck… Vad höll dom egentligen på med!?
FBK-klacken. Att heja “vi hatar HV” är för mig kontraproduktivt, speciellt när man ska kalla sig den så kallade “sjätte spelaren” och va det stora stödet till sitt lag. Tar HV-spelarna åt sig liksom…? Nej inte direkt! Positiv energi är det som kommer fram och skapar stämning i hela hallen. Dags att växa upp kan man tycka…

Guldstav Wesslau, jädrar va säker han var!

Vill inte låta gnällig eller så.
Men detta är andra matchen i rad där jag inte får ta del utav någon presskonferens efter att HV spelat. Finns ej på SHL’s sida, men finns från andra matcher. Kan det vara en tillfällighet?

Haha andra matchen? Jag skulle vilja påstå att det är minst 7-8e som det inte lagts ut, vet att jag sett från nån enstaka bortamatch men ingen hemma än, kan verkligen inte vara någon slump. Helskumt faktiskt.

HV:s presskonferenser hemma har nog aldrig lagts upp på SHL:s hemsida, det är tyvärr inte något som HVTV har valt att filma verkar det som.

Tycker du har rätt till viss del. Men är det verkligen Teds fel att hela den linan ibland försvinner? Tycker Eric är loj emellanåt och åker mest runt och chanspassar. Det MÄRKS när han är på bra humör, för då är han dominant. Kanske kan man flytta Brithén, men jag tror inte det är hos honom problemet ligger.

Skulle dock vara intressant att se Laine - Christensen - Fiala på fredag. Fiala har gjort två fantastiska matcher och bör få chansen med Eric igen.