Omgång 46: Västerås IK - HV71

Håller med. Man har plöjt miljon efter miljon för att lyfta forwardssidan.
Rimligt då det varit för dåligt…

Men. Om vi tänker såhär… om vi lagt massa slantar på backar som faktiskt klarar av att slå en passning längre än 2 meter och som hade kunnat sätta passningarna på forwards med fart, hade vi inte löst många knutar då?
Sagt det innan, backsidan är alarmerande dålig, tillsammans med våra målvakter som kanske kunnat blomma ut med en redig målvaktscoach.

Exakt. Och ändå så gör de ofta orimligt få mål i de matcher HV förlorar. Men det är väl Gunnarssons fel antar jag? Tycker du att 2-3 mål per match är vad man ska förvänta sig? Eller borde det vara mer eller kanske mindre?

Målvakterna har varit ett problem i flera år. Titta vilken serie vi spelar i nu. Om du inte ser att målvakterna är ett problem nu så känns det lite svår diskuterat minst sagt. Tror inte du förstår den mentala aspekten att ha en målvakt som minst sagt är osäker. Sprider sig som en löpeld genom hela laget. Är ett sånt tjänstefel av Hult att inte ha agerat på målvaktssidan. De forwards vi har på planen idag borde samtidigt kunna springa igenom den här serien. Men lite jobbigt(mentalt) att börja på -2.

Välkommen!
Jag tycker Bertov ändå tillför nånting, lite fysik i ett väldigt mjukt lag, men tycker absolut inte han förtjänar en given plats i uppställningen.

Kokkonen förstår jag verkligen inte alls.
Han hänger inte alls med i tempot och bidrar inte men nånting enligt mig.
Vi behöver helt andra spelare på plan just nu.

Robert76: Om jag räknar rätt ser det ut så här mot topp 6.

Gjorda mål 3,1
Insläppta mål 2,25

Tar vi botten sju
Gjorda mål: 4,12
Insläppta mål: 2,32

Så nej. HV behöver inte göra 5-6 mål för att vinna mot topp 6 (inte ens om vi tar bort AIK ur ekvationen. Mot topp 5-lagen ligger insläppta mål på 2,65).
Ser man till siffrorna ovan så är det målproduktionen som måste bli bättre mot topplagen.

Grga: Apropå att diskutera. Du verkar ju inte vara ett dugg mottaglig för fakta. Du har helt enkelt bestämt dig. DÅ är det svårt att diskutera.

Kom hem nu från en hundpromenad.Ser precis repriserna på Västerås båda mål,
om INTE dessa är skott som en normal målvakt ska ta så vete fan.
Hult har lagt ut en djävla massa pengar på spelare men inte insett att en bra målvakt är HALVA laget.
Och inte är Filip bättre heller.
Detta gör ont i hjärtat på en trogen supporter :imp:

Om vi ser till räddningsprocent då, hur står sig våra målvakter mot övriga topplag då?

Ska se om jag orkar ta fram. Nu påstods det dock att HV måste göra 5-6 mål för att vinna. Därav intressant att titta på antalet insläppta mål.

Oavsett om Gunnar släppt in två mål eller inte, hjälper ju knappast HV just nu ändå.
Man skapar ju inte ett skit framåt och då är det svårt att vinna matcher.

Rätt. Och ingen säger något annat.

Däremot står det 0 i HVs kolumn. Och DET är ett problem om något!

Nej jag är med dig, orkar du så orkar du. Jag gör det inte men hävdar ändå att Gunnarsson är som bäst en medelmåttig allsvensk målis en bra dag.

Här är det Kokkonens fel att Målvakterna inte tar skotten :unamused:

Ja, det är verkligen förtvivlat svårt idag.

Dumpningshockey fungerar bara om man krigar i offensiv zon.
Ikväll är vi som bäst trea på dom puckarna.

Vi är inte ens fyra på puckarna nu. Västerås två nummer större i allt just nu.

Om jag räknar rätt. Någon annan får gärna dubbelkolla.

Mot topp 6: 91,6 procent

Mot lag 7-14 89,7 procent

Shinkaruk har inte varit särskilt imponerande eller vad säger ni?

Bröderna Davidsson har väl ändå producerat i nivå vad man kan förvänta sig? Jag tycker heller inte bröderna davidsson varit särskilt dåliga. Många matcher har dom drivit laget med sin fart o frenesi. Sen att dom inte är några poängkungar. Men de var väl ingen som förväntade sig? Eller?

Va gäller målvakterna så hävdar jag ff att de är ett stort problem, och att vi aldrig kommer fixa slutspelet med dessa målvakter. Med ett bra försvarsspel och bra målvakter vinner man mästerskap. Sen klart man måste ha giftiga forwards. Men att ha bra målvakter o bra försvarsspel är enligt min uppfattning de absolut viktigaste. O inget av de har klaffar riktigt ordentligt nån gång under säsongen.

Ja, inte katastrof men utan att dubbelkolla kan man väl nästan slå fast att siffrorna står sig illa mot konkurrenterna i toppen.

Ser man till räddnings% ligger han på plats 9 och Filip plats 24

Igår hade HV behövt 4 mål för vinst, sist HV var i Västerås hade det krävts 8. Statistiken du hänvisar till stämmer säkerligen, men jag nog ändå hävda att våra målvakter inte inger mkt till trygghet…där kom 3-0