Ordförande Anna Lena Isaksson

Märkligt av dig att bagatellisera det som hänt kan jag tycka. De mail de valt att polisanmäla är nog betydligt grövre än det hon valde att läsa upp, Nylin läste ju upp nåt mail där avsändaren önskade livet ur hela laget t.ex. Och sedan få 30 sånna mail per match i flera månader tär nog på de flesta.

2 gillningar

Jösses…

polisanmälan som gjordes i december avskrevs pga att polisen ansåg det som kritik mer en hot. Då undrar man ju varför ”dödshoten” inte polisanmäldes.

4 gillningar

Igen, riktigt hat och hotande är förkastligt och inget som ska tolereras.

Men det får ju vara lite nivå. inte ens en svordom i ALIs exempel. Detta är mest en fokusförskjutning av ledande i HV.

1 gillning

Dom kanske har polisanmälts senare och något jag missat.

Det är obegåvat att diskutera hat och hot i samma mening, det är två helt olika saker. Att hota är kriminellt, att hata en rättighet i ett öppet och fritt samhälle.

Sedan kan man tycka illa om hat, men faktum är att hatet kommer ur en märklig form av kärlek. Om det inte skulle finnas kärlek bakom hatet skulle man ju inte bry sig, dvs förhålla sig likgiltig.

Vi håller fast i det vi älskar, det gäller också i det vi hatar.

3 gillningar

Det är ju precis det jag skriver. Att jag förstår att det påverkar.

Har och hot är förkastligt därom är vi nog alla överens. Personligen har jag aldrig mailat, ringt eller messat någon offentlig person eller något lag.

Jag tycker att det är toppen att HV med ALI i spetsen försöker stävja denna typ av tendenser, jag tycker dock att det finns ett perspektiv som aldrig nämnts nämligen blommans uppförande och beteende.

1. Blomman sitter i en podd och på ett överlägset mer eller mindre idiotförklarar en lyssnarfråga. Är inte detta på gränsen till hat enligt ALI?
  2. Blommans beteende i presskonferenser där han har gått hårt åt journalister, ett enskilt fan och domarkåren borde väl också vara ett olämpligt beteende enligt ALI, kanske tom tangera hat?
  3. Blomman ska enligt uppgift ha handgripligen lyft bort en supporter i Malmö. Här är vi bortom hat och hot.

Hur kommer det sig att ALI inte verkar reagera på dessa saker? Är det ok när vi gör det men inte andra?

2 gillningar

Det är ju inte där skon klämmer.

Sånt ska filtreras ut innan det når mottagaren. Hur lätt som helst göra.

Ett väl fungerande företag skyddar sina anställda. Det gör en väl fungerande elitidrottsförening också.

Där klämmer skon.

Nej problemet är folk som inte kan bete sig. HV kan inte skuldbeläggas för att de valt att vara lätta att få tag i. Typiskt svenskt att beskylla offret.

1 gillning

Offret har alltid tolkningsföreträde?

Normalt sett brukar det svenska sättet involvera maktförhållanden kontra principer när det kommer till tolkningsföreträde, men det kan vi ju knappast säga att det gör när det handlar om en stor hockeyförening kontra några ensamma galningar framför en dataskärm.

Här gör HV sig själva till offer.

2 gillningar

Men lägg av.

Beskylla offret. Suck.

Står på trygg grund när jag säger att HV som organisation helt har misslyckats skydda sina anställda.

Det är kanske lite “svenskt” och naivt. Hur nu nån slags svenskhet har med saken att göra.

4 gillningar

Det verkar inte som om du varit del av den diskussion som förts, i MASSOR, på denna plattform om det som skett, efter Stillmans sjukskrivning?

För det du skriver, har redan diskuterats och lagts åt sidan som “oväsentligt” för länge sedan. Men, TLDR:
Problemet är INTE ett fåtal idioter. Det stora problemet är att de som tjänar pengar på att öka nivån på känslorna hos folk, dvs SHL/klubbarna/spelarna/agenter/alla som tjänar pengar på elithockey, verkar totalt ha misslyckats att skapa en arbetsmiljö som tar han om de, mycket förutsägbara, mänskliga avarter som kommer göra sig hörda när man piskar fram känslor.

Om man vill ha “heta matcher”, mycket känslor, öka allt inom hockeyn, för att dess marknadsvärde skall gå upp. Då har man ett jävla ansvar att hantera baksidorna.

8 gillningar

Den typ av meddelanden ALI läser upp är tyvärr inget nytt. Hult sa så sent som i en intervju nyligen att det förekom även på hans tid som sportchef. Inget som HV lyfte då. Med det sagt, naturligtvis bra att man markerar. Men att HV skulle vara värre drabbade än något annat lag som befunnit sig i den här situationen. Jag har svårt att tro det. Däremot väljer HV att lägga väldigt stort fokus på det. Sett till hur supportrar agerat utåt så skulle jag säga att HV är väldigt förskonade (inga avgå-banderoller eller protester i arenan, tack och lov inga ”hembesök” m.m. som flera andra idrottsföreningar varit med om).

Och visst, det kan vara ett problem värt att ta tag i. Men det är bara ett av många som HV måste fokusera på. Sen som jag skrivit många gånger förr. HV har aktivt valt en väg som vi på förhand kunde räkna ut skulle leda till detta. Där har HV ett ansvar.

Jag kan liksom inte ta en massa dumma beslut på mitt jobb och sen tycka det är konstigt om folk blir förbannade och kritiserar mig.

9 gillningar

Jag spinner vidare…

Om man som lag vill att så många som möjligt identifierar sig med klubben, dess lag och dess framfart, för att sälja sittplatser, ölbärs, halsdukar etc. För att det skall göra att sponsorer pumpar in pengar. Om man gör detta, sen sätter alla de pengarna i spel, “lovar” bra lag och relativt framgång, men detta inte efterlevs, då kommer det en baksmälla. Alltid.

Den måste man kunna hantera. Kan man inte det, då är man fan inte lämplig att ha privilegiet att jobba med dessa saker.

9 gillningar

Sorry att jag går loss, men jag tycker hela den här “debatten” fokuserar på helt fel grejor. Anmäl det som kan anmälas. Lös resten med kontinuerligt arbete under vanligt jävla arbetsgivaransvar.

14 gillningar

Jag vet inte vad du arbetar med, men ifall jag fått mail om att jag borde “suga kuk” och “att jag borde dö i en bussolycka”, då hade jag tagit illa vid mig. Men tur att du har nerver av stål!

Nu fultolkar du mig. Höj nivån, tack.

4 gillningar

Jag vet inte vad du jobbar med, men om du jobbar med elitidrott eller annan verksamhet som engagerar fans med extremt mycket känslor, och du INTE förväntar dig liknande utspel, då gör du något fel.

Allt är kontextbaserat. Vissa yrken har en stor andel av öppet kritiska tyckare. I vissa av dessa yrken stannar det inte vid kritik utan det går över gränsen, för en liten klick idioter

Det är väl inte mer än mänskligt att försöka flytta fokus bort från sitt eget misslyckande för det känns som att det är vad det handlar om.

Håller helt med här, vi hade inte behövt vara här om vi haft en styrelse benägen att fatta de svåra besluten och agera när det inte fungerar. Till det hör också att ALI framstår som fullständigt tondöv inför sitt uppdrag, det känns inte som ett enda uttalande hon gjort har landat rätt hos någon supporter. Man borde ha sett över hennes lämplighet för uppdraget för länge sedan.

5 gillningar