Jag finns också där.
Är du helt säker på att du är där du är? Jag har kollegor lite väster om dig och de brukar inte vara särskilt vassa denna tid om de ägnat sig åt intensiv ölprovning kvällen innan.
Något som jag har funderat på ofta är varför är man är supporter till ett lag långt hemifrån, tankarna dök upp när några av er skrev om Gislavedsspelare i en annan tråd. Magnus Roupe och Simon Hjalmarsson valde inte HV, inte heller Johan Franzen och Erik Karlson från Vetlanda. Pelle G och AP valde HV, men det var ju det närmaste laget. Men när det gäller supporters är det för mig helt obegripligt när en infödd Huskvarnabo tatuerar Leksand på sin arm eller när en grabb i mitt kvarter är en hängiven AIK:supporter trots att hans far spelade i Vättersnäs. Själv höll jag på Brynäs på 70-talet, men när HV blev ett etablerat lag i högsta serien var Brynäs ett minne blott. Jo jag var och lyssnade på Bengt Kinell när han berättade om när HV bildades. I Huskvarna spelade HIF:s fotbollsspelare i HIF hockey och H-södras fotbollsspelare höll till i Vättersnäs IF. När det gick rykten om att HIF hockey skulle läggas ner hade Bengt hellre satsat på fotbollen än att spela för Vätterstad (som de hette då). Ja ska man vara lokalpatriot? Jag vet inte, jag har kanske fel. Förlåt MrNorrland du behöver inte byta till Luleå.
Jag har bott i Linköping sedan 1994, och är inte supporter till det lokala ”hockeylaget”.
HV-supporter sen runt 86 med många besök i Scaniarinken när det riktiga laget från Småland var på besök.
Heder till dig, du har min fulla sympati, som jag skrev jag har förmodligen fel.
Till mitt försvar så är jag född i Kalmar och uppvuxen i Växjö och Nyköping - så HV är det självklara valet. Enkel logik
För en annan räcker de med att farsan är smålänning och under min uppväxt fanns inga andra alternativ än just HV trots att jag växte upp i norrland.
Bor i Dalsland och här höll alla på FBK(kändes det iaf) Frölunda var inte i högsta serien då. Ville bara vara motvalls kärring så jag bara tog ett lag som jag tyckte lät fränt. (Jag var 10-11 år) Att det var nykomlingarna i Elitserien hade jag ingen aning om.
Jag har träffat två personer som håller på FBK för de trodde att de kom från Färjestaden på Öland.
Född och uppvuxen i Stockholm. Är bara i Jönköping enstaka gånger om året för att träffa familjen där och naturligtvis för att se HV. Ärvde supporterskapet av min far. När han märkte att det främst var Djurgården som gällde i mina kompiskretsar, och vartåt det riskerade att barka, gick han in och markerade att det är HV71 som gäller. Hade kunnat gå riktigt illa annars med andra ord…
Själv är jag född i Jönköping men uppvuxen i Norrland. Supporterskapet följde med familjen och sitter i än idag, en vacker dag önskar jag se en match live i HG.
Det där är för mig mer obegripligt.
Supporterskap går i arv och uppkommer ibland av en slump, men hur sjutton byter man lag?
När ett lokalt lag bildas är väl ett utmärkt exempel.
Man kanske kommer på en bra anledning? Personligen kommer jag inte byta så länge jag inte kommer på varför jag ska göra det.
Man håller ju på det lokala laget.
Jag kommer från Nässjö så då är ju HV det naturliga valet.
Sen så har jag en förtappad storebror som håller på Färjestad…
Jag bor närmre Växjö än Jönköping, men aldrig i helvete att jag ens kommer nära tanken att byta lag.
De bildas ju vanligtvis i någon gärdsgårdsserie som ingen tittar på. Hur vanligt är det att byta till ett sånt lag?
Jag tänker mest på dom som bodde i Jönköping/Huskvarna innan HV fanns. Då var det väl inte konstigt att man höll på ett annat lag och sedan fick ett nytt när HV bildades.
I min ungdom spelade jag och supportade TIGERS.
Jag har på seniornivå dragit på mig den blågula tröjan inte mindre än 608 gånger, och jag har spelat ihop med både Rickard Gynge och Anton Rödin.
VEM ÄR JAG???