jahopp
Låter ju som att TV4 har satt stopp för det, kanske vill dom ha Sanny på en podd på sin egen plattform
Flyttar detta till denna tråden.
Jag tycker det vore intressant att diskutera det här med appropriering.
När jag personligen ser Frölundas gamla logga, tillika Chicago Blackhawks logga så tycker jag att det är en hyllning till ursprungsbefolkningen. Det står för något starkt, och inget lag skulle sätta en sån logga för att håna eller förminska en kultur. Men är det ändå fel? Ska man exkludera allt från hockeyn eller andra sporter etc? En annan sak är såklart att kalla lag för nedsättande namn eller benämningar. Det är inte okej. Men just bilden eller symbolen tänker jag? Spännande diskussion tycker jag.
Har älskat att lyssna på grabbarna men dom har på ngt vis tappat uns. Rätt väntat och ett helt ok besked.
Hoppas någon annan tar vid.
“Redskins” är en etablerat nedsättande term i USA. Ingenstans har jag sett att det namnet togs för att hylla något, men jag har inte hela bilden klar för mig.
Alltid svårt att hantera historiken när samhällen utvecklas. Hur man hanterar ett tveksamt förflutet. Göra upp eller glömma?
Absolut. Redskins är ett nedsättande attribut som sagt. Men bilden? Den är väl knappast för att vara nedsättande? Varför skulle man vilja ha det på sin dräkt om det är något som är nedsättande?
Det blir ju märkligt om man kan ha massa cowboys eller annat men man ska gömma undan en hel kultur för att inte råka förarga någon. Det är ju ännu mer att förminska en hel kultur. Men det är en balansgång så klart.
Saknar frölundas och Luleås gamle, helt klart mycket fräsiga! Nu är dessa två tillsammans med Örebro de absolut fulaste!
Håller helt med. Luleå och Frölunda har verkligen gjort ett nerbyte.
för att man inte fattar bättre, är det korta svaret.
Det längre svaret handlar om att hela konceptet appropriering, dvs att sno någon annans kultur eller historia utan att fråga. Att göra anspråk/utnyttja/göra pengar på, något man inte har den minsta anknytning till.
Detta uppfattas av minoriteter som stötande oavsett om det är en “snygg/cool” logga eller inte.
Håller inte med. Tycker varken Frölunda eller Chicagos klubbmärken är nedsättande. Tycker amerikanska uraprungskulturen är ganska häftig. Och tror det är därför klubbarna valde de loggorna från början.
Edit:
Nu när du utvecklade svaret blev det lite annorlunda. Men det är svårt att fråga en grupp eller en hel kultur för det finns ingen som kan svara för alla. Så jag förstår att det är enklare att helt skrota allt för att inte nån ska bli arg. Även om det blir att man då osynliggör en hel kultur.
Omformulering: jag fattar vad du försöker säga, men det är ju tvärt om.
Man förminskar en hel kultur, till en logga. En förtryckt kultur som inte fått chansen att visa upp sig eller uttrycka sig, som under hundratals år blivit motarbetade (för att använda ett extremt milt ord i sammanhanget), men som nu utnyttjas av de som förtryckt dem i ett ytligt och för dem helt meningslös sammanhang. Ingen av de lag som jag vet om, har valt en sådan logga för att lyfta fram något, hedra eller upplysa allmänheten om en undanskymd kultur
Det handlar om maktfördelning, utnyttjande, rätten till sin historia och ursprung.
Man behöver inte fråga en hel grupp. Man måste inte ha en hel kulturs godkännande eller motstånd för att få ihop detta. Det är såhär folkrätten ser ut, enligt FN, internationella domstolar, länder etc.
Ok förstår hur du menar. Det är en svår fråga helt klart. Känner sig en hel folkgrupp kränkt av en stereotypisk logga så är det självklart att den ska bort. Tolkningsföreträde. Men jag kan också tänka mig att det är olika åsikter i denna frågan även inom den berörda gruppen. I vissa fall är ju stereotypen så självklar att man inte behöver fråga någon om den ska bort. Lex Kinapuffarna.
Japp, helt korrekt. Det finns naturligtvis en hel drös med folk i olika minoriteter som skiter helt i dessa saker, sedan finns det de som bryr sig jättemycket.
Så någonstans där ligger ju ansvaret på de som har makten och pengarna att ta det seriöst och inte hamna i utnyttjarposition, oavsett hur oskyldig grundtanken är.
För att återgå till frölunda så hävdar de en historik kring någon form av krystat argument för att man använt sig av uttrycket att det går vilt till i västra sverige… dvs vilda västern, dvs indianer. Nått sånt, har något tutat i min vid tillfälle. Som sagt. Krystat.
Jag håller med. Det är dags att vi tar upp hur Penguins reducerar en hel kultur av pingviner till en logga. Under åratal har människor profiterat på pingviners utseende utan att ge dem inflytande över hur de representeras. Samma sak gäller Ducks, Sharks och Panthers. Det handlar om maktfördelning, utnyttjande och rätten till sin historia. Jag har ännu inte sett någon haj bli tillfrågad.
Förjävligt.
Glöm inte Vikings!
…men Norge… kom igen nu!
Jaaaaadåååå!
Vilken jävla skandal från Kanada.
Men Grattis lillebror!
Grattis Norge
! Nu är ni klart bättre än oss i både fotboll och hockey.
Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på kvaliteten på NHL-spelarna i Sverige och Kanada. Överhajpade och överbetalda divor eller stjärnor som bara är lite trötta efter en tuff säsong?
