Prata om det du vill tråden

Tipsar om att signa upp på bostadsregistret. Kostar ett par hundra om året men vi fick en ganska ny och fin lägenhet genom Ell-Eff med typ 100 ködagar.

1 gillning

Underbart semester väder

Svensk sommar bara

1 gillning

Någon här som varit i Albanien?

Ska man slå till på en Färjestad? :joy:

2 gillningar

Några bekanta som är där nu . Dom är förvånade att de inte är flera som åker dit. Just nu billigaste landet för svenska kronan.
Väldigt fint. Går att jämföra med Kroatien. Väldigt likt enligt dom.

2 gillningar

Jag var där förra sommaren. Kan säga att det var med blandade känslor jag åkte därifrån. Fina stränder, billigt och maten helt ok utan att vara bra. Lokal befolkningen är också jättetrevliga.

Men nu kommer vi till de negativa sidorna:

Problemet är att de försöker lura dig konstant. De räknar ihop notor för hand och räknar ständigt fel uppåt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Man bara skrattade åt det och förstår väll till viss del att albaner har lite taskigt rykte i grannländerna.
Sedan skiter de fullständigt i den fina naturen de har. De slänger skräp överallt.

Men jag tycker det är värt att åka dit, för att ha upplevt det hela. Jag skulle rekommendera att t ex åka till Montenegro. Sen hyra bil och åka till Albanien över ett par dagar.

En kul grej är även att det är en extrem status att köra Mercedes där. Så antingen är det Mercedes eller häst och vagn som gäller.

Tackar. Jag försöker med det mesta så som Blocket bostad osv. Håller på att sälja huset.

Vad letar du för typ av lägenhet. Och vart? Kan dra i några trådar

2:a-3:a. Relativt centralt typ så. Max hyra 10tsk kr. Gärna första hand om möjligt,

Tack. Forska gärna var de är/var.

Tack!
Vilka ställen gillade du mest?

Jag var där för två år sedan. Ett absolut favorit land. Fråga på!

Editerar:
Jag hade inte alls samma upplevelse som Magnus_b.

Kort så landade vi i Tirana mitt i natten, spenderade natten vid flygplatsen och tog en taxi till busstationen. Där tog vi buss till Berat, ett par timmar söder om Tirana.

I Berat tog vi en canyoing tour, typ 500 spänn för en heldag. Åkte runt och kollade på utsikter och badade i en flod bland bergen. Avslutades med grillad lunch och färska fikon.

Tog också en vinprovning, 250 spänn och fyra flaskor vin, tilltugg i form av frukt. Bär, bröd och en flaska raki. Vi var nog fem pers där.

Berat var riktigt trevligt. En liten stad med en gammal fin stadskärna.

Från Berat åkte vi till Gjirokaster, också en gammal stad med en riktigt fin old town.

Vidare till Saranda. Detta var det enda stället vi inte gillade. Fullt av turister, dyrare, skitigt. Folk åker över från Corfu för att spendera dagen där eftersom det är billigare. Stränderna sådär. Man hade sett bilder från Ksamil men efter att ha sett bussarna slita för glatta livet för att orka med turisterna så skippade vi det. Hörde också att det var helt fullt av folk.

Vi åkte vidare till Himare, vilket var himmelriket på jorden. Likställt med de små öarna utanför Kambodja eller småbyarna längst med Atlanten i Colombia. Riktiga hippie-vibes. Billigt, riktigt jävla bra mat.

Sen åkte vi till Durres, stannade en dag. Typ likt Saranda fast färre turister.

Sedan tog vi oss Shkoder. Det var varmt så in i helvete. Ligger som i en håla vid de albanska Alperna. Trevligt dock. Sen drog vi till Theth (bild med hästarna), tänk typ en liten schweizisk by vid Alperna, fast billigt och lite skräpigare. Knallade till “the blue hole” och badade i svinkallt vatten. Ska finnas en nice hike från Theth till Valbona som vi skulle vandrat men sambon blev sjuk.

Sen tillbaka för en dag i Tirana.

Som sagt, fantastiskt land, fantastiska människor, fina stränder. Käkade pasta bättre än i Italien och souvlaki bättre än i Grekland.

Inga förbannade kedjor, små familjeägda restauranger där de uppskattade oss turister.

Undvik Saranda så är det guld. Hörde mycket bra om Vlore med men det fanns inte tid.

Hyr bil om du kan. Bussarna är ett helvete. Gamla soviet-drasuner utan AC. Typ Ryanair fast på marken och konstant turbulens. Flixbus fast sämre. Men billigt!
Engelska funkar bra.

Jag kände mig alltid väldigt säker, dag som natt.

Åk nu innan charterturisterna upptäcker att det finns mer än Saranda!!!

I min bok finns det ingen bättre destination i hela Europa. Förutom kanske Vetlanda.



6 gillningar

Jag var där under min backpacking-tur 2018. Gillade landet skarpt. Gjorde en vandring i någon fin bergskedja där vi utgick från Theth (har jag för mig det hette).

Har sedan jag varit där försökt övertala folk att åka dit pga att landet i mina ögon är bra mycket mer tilltalande än folk verkar tro.

Dessutom förhållandevis bra priser nu, trots svenska kronan.

2 gillningar

Sist jag var i Boston åkte vi med en Uber där föraren var från Albanien. Han predikade sig varm över det landet och vi fick mer eller mindre lova att vi skulle åka dit.
Det har dock inte blivit av än men det kommer så småningom.

1 gillning

Jag är halvalban och har varit nere hos farföräldrarna varje sommar sedan jag var 1 år gammal. Skulle säga att det är som ett billigare Grekland, fast godare mat. Rekommenderar er verkligen att pröva! Jag är kanske lite färgad dock :sweat_smile:

Har också hört om turister som blivit lurade i affärer osv, men det var mer förr. Kan såklart förekomma nu också, men det är nog ganska ovanligt.

Albanien har utvecklats mycket som turistland de senaste åren… När jag var liten (början av 00-talet) kunde till exempel inte en människa engelska… Det fanns i princip ingen turism! Stränderna som idag är proppfulla var tomma…

2 gillningar

Maria Special låter mer lockande.

Var är detta?

Alcamo Jkpg… Nä skojar pizzeria Shalom i Arvika :blush:

Synd. Maria special såg ju fin ut. :frowning: