Tror banne mig att jag bräckte mig själv denna semesterresa. Följande platser passerades:
SHL
- Modo
- Timrå
- Brynäs
- Växjö
- HV71
- Örebro
Hockeyallsvenskan
- Björklöven
- Almtuna
- AIK
- Djurgården
- Södertälje
- Västervik
- Oskarshamn
- Kalmar
- Tingsryd
- Västerås
Tror banne mig att jag bräckte mig själv denna semesterresa. Följande platser passerades:
SHL
Hockeyallsvenskan
Bensinbil eller elbil, hhahahaha?
Lördagkväll mitt i juli och i vanlig ordning levererar forumet på högsta nivå ![]()
Vill meddela att jag och Esa bett varandra om ursäkt för dåligt uppförande i PM och har där en hyffsat civiliserad diskussion.
Jag skall kopiera min åsikt här, för att det kan vara lämpligt då jag gapat och skrikit som en galning;:
Alla batterier är återvinningsbara. Men, just nu är det inte kostnadseffektivt. Så där har du inte helt rätt.
Barnarbete är ju Kinas fel. Vi skall motverka Kina. Där är vi på samma spår. Alternativt hjälpa svagare nationer, texvis i Afrika där det sker.
Elbilar, givet att energin till dem kommer från koldioxidneutrala resurser, är avsevärt mycket bättre än konventionella bilar med fossilbränsle. Nästan direkt när de lämnar fabriken. Så det du skriver om att de inte används tillräckligt länge, stämmer inte.
Elbilar är en del av omställningen från fossila energislag till fossilfria. Det är inte hela biten, men en viktig del av omställningen i transportsektorn. Det är just nu den bästa av alla lösningar, på kort och medellång sikt som finns. Tills det finns bättre saker får vi välja det som är bäst, eller hur?
Alla på jorden kan inte ställa om direkt. Alla har inte samma möjlighet. Vi i Sverige har ett fossilt fotavtryck som är större än de flesta länder på jorden. Vi har historiskt förstört mycket mer än de flesta. Varför skall inte vi ta vårt ansvar, trots att det finns andra som har större ansvar? Varför skall inte vi bidra till att industrins utveckling kring elektrifiering påskyndas? Vi har en otroligt mycket större roll i detta än vårat relativa koldioxidutsläpp. Vi sitter på högteknologi, industrier och utveckling i världsklass, som just nu jobbar för att ta fram nästa generationers teknologi för att motverka en klimatkatastrof. Detta kommer inte ske, om vi inte anpassar oss och anammar den nya teknologin, även i vårt land. Vi måste driva detta. Inte genom att i första hand ta bort våra egna utsläpp (det är bara en bra bisak) utan genom att leda världen. Visa på att det går. Skapa och dela (eller åtminstone inspirera) tekniken till de delar av världen där den kommer göra ännu mer nytta.
Så att säga att elbilen är dålig för klimatet. Det stämmer inte. Det är ett tecken på och ett bevis för, att det går att göra om och göra bättre.
Missade ju när ett gediget gäng forummedlemmar träffades i Örebro i vintras och skulle vara riktigt kul att dra ihop ett pizzeriabesök för alla som vill och kan innan någon hemmamatch stundande säsong. Vilka skulle vara intresserade? ![]()
![]()
om någon nu vill träffa mig efter att jag skämt ut mig under kvällen…
Alltså ja… men vadå. Om man ska äta pizza begränsar vi oss stenhårt för man kan ju fan inte äta pizza så långt norrut att såsen blir katastrof eller att dom lägger isbergssallad på kebabpizzan.
Med de sagt… en bortaresa vore jävligt kul! Dricka lite ölbärs, vinna matchen (jo, vi kommer vinna borta i vinter) och föra ett jävla liv!
*edit
Nu såg jag att du skrev hemmamatch. Ursäkta min dåliga läsförståelse! Men de är jag också med på. Har mitt schema snart så jag ser vilka lördagsmatcher jag kan dra ner på!
Ni skulle ja ta en resa ner till västkusten och Ängelholm alternativt Göteborg😎
Vi skall “alltid” göra saker… sen kommer världen emellan ![]()
För dom som inte tror på att man kan återvinna batterier i elbilar.
Batterierna i elbilar går alldeles utmärkt att återvinna.
Efterlyser en snubbe som brukade stå med mig i Hv klacken under Rosenlundshallen stora tider och även en del i Kinnarps. David heter han och var från Sandhem tror jag. Finns han här tro? Vore kul se om han hänger här alltid undrat vad som hände med han ![]()
Välkomna till Malmö!
Jag är på! ![]()
Fantastiskt fint, var är detta? Rosenlunds camping?
Hjälte! Ge honom/henne en high five från mig.
Caravan club Timmernabben.
obehagligt nära både kalmar och oskarshamn
Elbil är ett steg i rätt riktning för ett bättre klimat till våra avkommor. Det är inte perfekt men bättre än fossila bränslen. De som inte tror på klimatförändringar kan vakna upp ur sin grotta kan jag tycka. Öka priset för bensin/diesel samt flyg och gör kollektivtrafik gratis så löser sig problemet. Alla som bor i Norrland o måste ha sin bensin måste också anpassa sig för klimatet.