Klassisk HV mark enligt mig.
Vänta…
Vad sa du precis om norrlänningar?
Ska vi anpassa oss eller avkräva samma utbyggnad av kollektivtrafiken för att kunna leva? Det är pisslätt att leva i stora kommuner där bussarna går var 6e minut och säga att norrlänningar ska anpassa sig.
Skaffa en cykel @Andersson711 ![]()
Billigare flyg vore trevligt.
Det är fan inte dyrt nuförtiden asså. Jag minns när en ekonomibiljett till NY kostade 20 papp. Lägg på inflationen på det… nu kommer man dit för 2500kr.
Dra ner de till 250kr ist så kan vi flyga kollektivt…
skaffa en helikopter. som the governator.
Den blir jävligt stor isf om hela Norrland ska med i den.
Ett problem är enskilda individers ekonomiska förutsättningar. För de som har pengar och relativt balanserad ekonomi är det kanske inte några större problem att skaffa en elbil eller två. Men för många är det en fråga om belåning och rentav en ekonomisk omöjlighet.
För de som bor i Stockholm eller Göteborg finns en helt annan kollektivtrafik än i övriga delar av landet, där avstånden i vårt avlånga land gör att vi är beroende av bilåkande.
Tycker diskussionen om klimatförändringarna är intressant. Man stöter alltid på folk som menar att det inte händer på riktigt. Själv har jag universitetsutbildning och jobbar inom miljösvängen så jag anser mig ändå vara hyfsat påläst på det jag pratar om.
Elbilar är, som någon skrev, ett steg i rätt riktning. I dagsläget är tillverkningen av batterierna en riktig miljöbov (samt som någon nämnde om mänskliga rättigheter etc). Men forskningen går framåt, man KOMMER att hitta material som gör mindre skada på vår jord och ännu längre fram i framtiden kanske vätgasbilar kommer användas av gemene man och bara släppa ut ren vattenånga.
Med det sagt har jag nästan gett upp att behöva diskutera samma frågor med klimatförnekare om och om igen. De får vänta något decennium och fundera på om de verkligen fortfarande inte tror att vi lever mitt i klimatförändringarnas tidsålder.
Att köra bil ska inte behöva vara/bli en klassfråga. Det är direkt verklighetsfrånvänt att hävda att vissa som är tvungna att ha bil ska anpassa sig. Det är som sagt lätt att det blir politik när man diskuterar sådana ämnen,så jag stannar där ![]()
Det finns fördelar och nackdelar att bo i Norrland. Glesheten och avlägsenheten kan leda till något positivt men när det gäller transport och i det fallet prioritering så prioriteras det inte högt.
MEN att sänka bensin/diesel priser i hela landet bara för att norrlänningar MÅSTE bränna fossila bränslen så kommer man ingen vart i utvecklingen. Det är 2024 och fossila bränslen är snart ett minne blott. Forden uppfanns inte igår liksom… man kan överleva utan fossila bränslen. Jag tycker det låter mer som en envishet och att: ”det ska alltid vara som det har varit”. Visst kör med diesel/bensin men då ska de få betala mer för att de smutsar ner jorden deras barnbarnsbarn ska bygga sina liv på.
Börja inte prata om A-traktorer också
Absolut så är det ju. Detta är ju någonting som måste bli bättre och ge större förmåner till de som vill tänka på klimatet.
Köper bara inte att den ENDA lösningen är att sänka priset på fossila bränslen. Då kommer man snart inte kunna bo i Norrlands för alla skogsbränder (extremt exempel)
Jag tycker såhär. Bygg ut kollektivtrafiken så människorna i Burträsk har samma möjligheter som folk i de större orterna först, sen höjer man priserna. Utbyggnaden kommer kräva ungefär 95% i skatt för samtliga i Sverige de närmaste 300 åren men den kakan är väl samtliga beredda att betala då antar jag.
*Edit
Steg 2 är väl att subventionera priserna på de dyra elbilarna till alla våra invånare på samma sätt som vi gjorde med elcyklarna.
En norrländsk ensamstående morsa som har 3 mil till ICA och som jobbar som undersköterska har inte så stor möjlighet att lägga en halvmiljon på en elbil.
Håller med där! Kollektivtrafik skall byggas ut och ge samma förutsättningar till alla i hela landet. Det skall kosta lika mycket för alla att komma till jobbet/skolan och jag tycker att den summan skall vara 0
Men är du med på att börja där då? Innan vi gör så man inte har råd att åka till skola eller jobb? Nyfiken fråga. Vem ska betala?
Pengar finns okej? Det är inte problemet. Problemet är prioritering. Lägg högre moms på cigaretter, snus, alkohol he he inte jättepopulärt men kanske så ni fattar. Öka priserna på det som skadar moder jord och minska priset för de som gynnar. Equation solved
Eller beskatta mjölken hårdare så en liter kostar 400kr. Beskatta konserter/evenemang. Säg att en biljett till HV ska kosta 6000kr istället för de är ju bara lyx, de är verkligen inget människor behöver.
Sen tycker jag vi ska beskatta syre. Beräkna hur många andetag varje individ tar per år sen lägger man en straffskatt på det. De slår hårdast mot elitidrottare som andas mest och dom rackarna har minsann råd att betala för sig.
Nu känner jag att jag har gjort mitt i diskussionen
MEN jag tror inte att det är rätt väg att gå genom att klistra på epitet som ”klimatförnekare” etc på människor som inte har exakt samma syn som en själv. Bättre att försöka höja diskussionen och komma med konkreta argument.
Jag är rätt övertygad om att ingen tycker att det är ok att tex slänga en plastflaska i skogen eller i havet däremot kan vi ha olika syn på hur pantsystemet fungerar eller om det är klimatsmart med statligt subventionerade vindkraftverk. Eller om det är ett smart sätt att få ut sitt budskap genom att slänga tomatsoppa på gamla konstverk.
Efter gårdagen tror jag att alla som har läst vet ungefär var jag står
med det sagt så är det absolut viktigaste och största ansvaret vi har som människor, enligt min mening, är att bidra till öppna diskussioner och minskad polarisering. Tar gärna en bira med meningsmotståndare med tillhörande rejäl diskussion med högt i tak. Dock respektfullt ska tilläggas!
Over and out från min sida i frågan, må gott!
Syre är ju nödvändigt. Det är inte de jag listade ovan.