Prata om det du vill tråden

För 85 år sedan körde min farfar runt på både egentillverkad elcykel som egentillverkad gengasbil. Det ni :smiling_face:

Tror på klimatförändringar och förstår alla människors ansvar i att förändra den otäcka utveckling vi just nu upplever, men alldeles för många länder och dess invånare tar inte ens en bråkdel av det ansvar som gemene svensk gör. Problemet är globalt, men medvetenheten om klimatförändringarna är långt ifrån globalt.

1 gillning

Men ett galet bra sätt att driva in skattepengar.

Vilket i sig inte är skitmärkligt då utbildningsnivån i många av dom länderna är jäkligt låg. Det är inte de jag finner märkligt, det jag opponerar mig emot är att vi ska bestraffas om och om och om igen bara av den anledningen att vi faktiskt har koll på vad som händer runt oss. Vi ska absolut dra vårt strå till stacken men de ska inte göra så vi får sämre levnadsvillkor (och för många svenskar katastrofala) för att försöka nå mål andra inte bryr sig ett skit om.

4 gillningar

Köper dock inte argumentet om att jag inte ska anpassa mig om ingen annan gör det. Vem ska ta första steget om inte du som individ gör det?

Sjukt bra ju. Sätt 18.5kr/L

1 gillning

Har vi inte redan tagit 1500 steg?

1 gillning

Minst. Och ändå breder klimatångesten ut sig.

1 gillning

fotboll är gravt överskattat, sett till underhållningsvärde

6 gillningar

Gör det då, både direkt och indirekt, dvs ät inget som producerats eller fraktats med hjälp av fossila bränslen, använd inget där fossila bränslen har använts i tillverkningen osv. Bollen är din.

7 gillningar

Just det som är problemet. Det får inte till 100% idag. Samhället är byggt på att sabba klimatet för planeten. Så att fälla tårar över att inte få bränna olja så är det bara en liten del i ett stort maskineri. Många delar av världen ställer nu om till klimatneutralt nu vilket ser lovande ut. Men att jag skulle sitta o äta gräslök från Kenya är högst otroligt.

Kanske inte gräslöken, men hur är det med kaffebönan, bananen och tobaken?

Den stora omställningen bör ske globalt, med de stora aktörerna i spetsen. Så länge som inte jättarna är med på spåret kan vi trots vår beskattning på plastpåsar, eller vår subventionering av elcyklar inte påverka klimatet mer än ytterst, ytterst marginellt. Generellt är det ett så typiskt svenskt och blåögt sätt att se på det att tro att hela världens framtid ligger i våra händer.

Mycket av det vi gör på individbasis görs mer för att man ska kunna slå sig för bröstet och för att kunna lätta på samvetet, snarare än att de på riktigt gör skillnad. Att sedan lägga skuld på andra som enligt den utnämnda miljöspjutspetsen inte gör tillräckliga uppoffringar är även det så förutsägbart och ineffektivt det bara kan bli.

9 gillningar

Denna tråden gör verkligen skäl för sitt namn.

8 gillningar

Burträsk har ju både 21 till Umeå och Skellefteå, dessutom 226 om du vill ta annan väg… Dessutom är både Sjöbotten och Bastuträsk bara en cykel bort…:slight_smile:

Älskar Burträsk, där jag lärde mig åka vattenskidor och spela golf…

Jag bad precis min fru beställa en HV71 (inbakad kebabpizza med sallad) på den lokala pizzerian.

Jag ville ha sås och sallad bredvid. Det gick inte upplyste pizzabagaren henne om. Såsen gick att få vid sidan av men inte salladen…??

Viktig uppdatering. Missade Linköping pga annan resväg hem, men passerade i gengäld Örebro respektive Västerås. Rätt bra runda under två veckor. Någon som bräcker den?

1 gillning

Du vinner fem miljoner.
Hur hade ditt liv förändrats?

1 gillning

Inte mycket. 5 miljoner är mycket men inte livsförändrande mycket.
Mina barn hade fått tillskott på sina sparkonton, det hade blivit 2 sköna veckor utomlands sen hade livet gått vidare som vanligt.

2 gillningar

Betalt mina skulder sen köpt ett hus :blush:

2 gillningar

Inget. Fem miljoner är absolut en hel del pengar men om vi ska vara ärliga så kommer du inte svin långt med 5 miljoner idag.

Investerat allt i fonder och låtit livet rullar på tills man vill göra nått extra.

2 gillningar

Jag hade haft ett par extra flipperspel, och mindre utrymme i garaget, som följd.

3 gillningar