Prata om det du vill tråden

Här nere i Skåne kallas Jönköping för Sveriges Jerusalem. Hur mycket ’sanning’ ligger det i det?

Det är en gammal myt.

Frikyrkligheten är fortfarande stark i och kring Jönköping, men tror faktiskt Örebro har gått om där på senare år.

2 gillningar

Det finns gott om hålor runt ikring i sverige med hög “kyrklighet”. Folk med tillhörighet i olika samfund tenderar till att klumpa ihop sig på platser för att känna gemenskap och slippa utanförskapet som det ger om man går “all in” i en livsåskådning som kräver tro.

Det som särskiljer Jönköping är nog att det är storleken på staden som gör den speciell. Oftast ser man ihopklumpningen i små orter. Alingsås nordöst om GBG är ett sådant ställe. Men ingen bryr sig om Alingsås.
I jönnet finns det dessutom flera samfund som drar till sig folk. Men det är ingen “myt” att jönnet är mer kyrkligt än majoriteten av de större städerna. Det är ett faktum, även om det kanske är mindre så idag än när jag växte upp där.

4 gillningar

Det är uttrycket är väl ganska vedertaget i andra delar av landet också.

Har ju varit den stad som betraktas med flest krista sen länge. Så det ligger ju lite sanning i det.

Vi har gud på vår sida era jävlar :japanese_ogre:

4 gillningar

Är det så att gemene man traskar till kyrkan på söndagar?

Bor inte i “stan” längre utan 2 mil norr ut i en mindre kommun som heter Habo, på Vätterns västra sida. Här ser man på söndagar att det fylls på med bilar på kyrkornas parkeringar,. Även Habo betraktas som ett litet kyrknäste. Minns ej hur det var i stan när jag bodde där.

1 gillning

Långt ifrån alla, men långt mycket fler än en vanlig svensk stad. Det är en stor minoritet så att säga.

5 gillningar

Jag uttryckte mig fel när jag skrev myt. Jag menar att förmodligen var utbredningen av frikyrkor större förr. T.ex fans det runt Huskvarna centrum fem frikyrkor och idag tre.

1 gillning

Vill du ha mentalt stöd så är jag PM bort… :wink:

Tack. Jag har min krishantering klar och det fungerar hyfsat väl. Behöver jag utöka nätverket hör jag av mig :sweat_smile:

Det är intressant, som Göteborgare sedan födseln kan jag störa mig på när folk tror att det bara finns en massa kyrkor i Jönköping, som jag betraktar som min andra hemstad. Inte för att det det behöver vara fel med kyrkor :stuck_out_tongue_winking_eye:, men jag upplever det som att folk från övriga Sverige ibland säger det i ett smått hånfullt syfte. Eller det kanske bara är jag som upplever det så? Hursomhelst tycker jag inte att det märkts att det skulle vara en mer kristen stad, vad som nu kännetecknar en mer kristen stad.

Var dock i Södern i USA i våras, DÄR märks det att det är mer kristet kan jag säga, med religiösa plakat här och där, och en stor mängd kyrkor.

1 gillning

Finns det någon moské i Jönköping?
Det har vi här. :slight_smile:

Ingen aning, var bor du?

Finns typ 4-5 st runt jkpg/huskvarna. Bor mkt muslimer här.

Ok.
Strax utanför Malmö.

1 gillning

I Göteborg finns det minst två. Vet inte om det finns några mer typ utanför stan eller något. Det är bara två som jag känner till.

idag lirar amon amarth, Haleo effect och insomnium I Husqvarna folketspark! några fler som tänkte titta förbi?

RIP Johnny Hockey Gaudreau, enligt Twitter låter det som han o en till cyklist blev påkörda. 31 blev han. SVT rapporterar för en kvart sen.

2 gillningar