Projekt för Staden, För HV71

Hej på er MC1971 här,

Jag är ny i detta nu. Jag har under lång tid följt era inlägg och åsikter och uppskattar verkligen intresset, kunnigheten och den höga nivå som finns här inne. Det går inte en dag utan att man klickar sig igenom trådarna. Men nu är det dags att sluta vara passiv besökare och i stället bli aktiv.

Kort om mig och min bakgrund med HV71.

Jag är uppvuxen i närliggande ort utan Jönköping och har följt HV sedan man var liten grabb, idag är jag 37år. Jag ser alla matcher och sedan följer med vad som skrivs , tycks och sägs här, i media och i poddar. Och gillar att diskutera och analysera hockey i allmänhet och HV71 i synnerhet. HV71 betyder mycket för mig och att gå på Håå Vee är något stort och vackert än idag. Den här föreningen är mer än bara ishockey det är en hel stad bakom med familjer i generationer och företag som sluter upp. I med och motgång.

En anledning till att jag faktiskt registrerar mig är följande: Jag skrivit ihop ett brev där jag vänder mig till er här på forumet, NBS, Vita gula blå podden och Game 7. Den senaste nämnda podden är relativt ny så alla kanske inte känner till den, men värt att ge det en chans. För övrigt en f.d lagkompis till mig inom en annan idrott som driver Game 7.

Kära HV71 – supportrar

Vill ni vara med och förändra? Var då med och påverkar. Det här kan bli något unikt!

Vi har under de senaste åren bevittnat och upplevt en milt sagt enormt tuff period och risken för att ett liknade scenario ska utspela sig ligger inte långt borta. Utav det vi själva ser så verkar det bara vara vi fans som inser allvaret och problematiken bakom varför vi återigen ställs inför ytligare ett överlevnadslopp. Denna gång skulle jag personligen vilja påstå att läget är mycket mer allvarligare än säsongen 20/21. Nu står framtida existens på spel, både sportsligt och ekonomiskt. Något som ingen inom HV71.s toppsikte vare sig förmår eller vill förstå. Första och viktig tanke är: Styrelsen och ledningen måste driva HV71 som 1. EN förening och 2. Som företag och hitta synergier i det.

Jag har länge suttit på min kammare och funderat på hur kan vi supportrar göra oss hörda för HV71:s ledning? Det är med stor ödmjukhet jag kallar på er hjälp! Utifrån det jag läser i forumet och hör på poddar så är ni många som besitter goda kunskaper och intresse kring hockey och HV71. Vilket jag ser som otroligt värdefullt och nödvändigt om vi ska ge detta en chans.

Skulle det vara av intresse att samlas till ett förste möte där vi gemensamt diskuterar fram x punkter som vi anser att HV71 behöver jobba med? Till att vi vid ett senare stadie samlat presenterar detta för HV71! För vitt jag vet så har väl aldrig en grupp supportrar ställt HV71 mot väggen, eller mer lättare betonat hjälp dem att få upp ögonen. Det är dags nu!

Ett medskick till oss alla, om detta ska vara möjligt så behöver vi genomföra detta på ett så konstruktivt och sakligt sätt som möjligt. Samt värna om varandra som individer, vår arbetsgivare och HV71:s varumärke. Och vara beredda på att det kan bli en medial sak.

Jag ger det en chans och ser var det mynnar ut. Kanske upplevs det väl kaxigt, oförberett och ogenomtänkt så här första inlägget. Men någon måste börja, och en kan inte göra allt men alla kan göra något.

Jag har full förståelse för er tid med familj, vänner, arbete etc och begär inte på något sätt att ni ska se detta som ett måste. Utan först och främst önskar jag bara att ni tar er tid att läsa igenom det och ta det därifrån. Jag är öppen för alla synpunkter och kommentarer som detta medför. Ser i fram emot en öppen diskussion. Med förhoppning om samverkan och hur vi ev skulle kunna gå till väga i praktiken.

Tack för förhand

Med vänliga hälsningar

MC1971

12 gillningar

Välkommen. Ett i sanningen matigt första inlägg för en ny skribent. :sweat_smile:

Detta kräver genomläsning fler än en gång.

1 gillning

Äntligen någon som öppnar upp för att få HV71 på banan. Kloka ord!

1 gillning

Tänkte allt att det var pandemin det syftades på, och att det nu minsann skulle säljas kolloidalt silver. :sweat_smile:

Men! Bra inlägg – välkommen in, och lycka till!

1 gillning

Tackar :pray: Hehe ja förstår dig helt och hållet.

Ta din tid, Rom byggdes inte på en dag

1 gillning

Du har en poäng där. Skillnaden är väl att vi lyckades ta oss ur det medan HV71 biter sig fast i sin ja vad ska vi kalla det skit.

Tack för det

1 gillning

Bra initiativ! Sålänge det utmynnar i något konstruktivt och att man utgår från hur man kan hjälpa föreningen framåt så stödjer jag detta 100%.

Tyvärr bor jag utomlands för tillfället så lite svårt att medverka personligen men ska bli intressant att följa

2 gillningar

Tack. Jo självfallet är utgångspunkten att hjälpa HV. Att peka är inte min melodi utan konstruktiv dialog tror jag mer på.

Skulle ett möte blir verklighet så är ju teams en möjlighet för dig och andra i liknande sits

1 gillning

Det har gått några veckor sedan jag postade detta inlägg och dess innehåll.

Vad är era tankar kring det? Av läsa här inne under senaste dygnen främst och tidigare så känns som att det finns en vilja i att faktiskt göra sig hörda.

Jag försöker greppa efter halmstrån, för om ingen varken säger eller gör något så kommer HV inte får veta vad vi egentligen tycker eller önskar. Det är många personer (ingen nämnd, ingen glömd) med vettiga åsikter. Och dem behöver lyftas fram.

Jag tycker det är intressant och självklart vill man vara med och försöka få till en positiv förändring.
Men jag undrar hur vi kan göra detta på ett sätt som faktiskt biter och fungerar ?
Hv gick katastrof och tappade sin plats i SHL, fick en mer eller mindre total utrensning, gick upp i SHL igen och är precis lika inkompetenta igen. Jag tror inte det är en slump att vi agerar precis likadant och lika dåligt som vi gjorde innan vi åkte ner i Allsvenskan nu igen, jag tror att “utrensningen” inte var tillräckligt utan att Hv fortfarande mer eller mindre styrs av samma människor eller med samma tanke/ide som sattes av den förra ledningen. Corsi hockey och allt det här sitter som fast etsat i väggarna och jag vet inte hur vi ska kunna påverka för att få bort detta dumma tänket som sänker oss år efter år. Vem är källan till problemet / problemen ? Det är lätt att se Lindbom/Nubben som syndabockar och självklart har de en stor del av ansvaret men får vi bort dessa två så kommer ersättarna säkerligen bli toppstyrda och slutresultatet kommer bli liknande igen.

1 gillning

Börja med att dyka upp i samlad skara, en god tanke för att väcka uppmärksamhet på ex årsmötet. Det konstruktiva får vi hjälpas åt med. Det kanske låter ogenomtänkt. Har personen i säga bara slängt ur sig något. Faktum, nej utan det är därför jag vänder mig till likasinnade med samma intresse och passion för HV71 som jag.

1 gillning

En liten uppdatering om nuläget. Ibland blir det inte som man tänkt sig och då får man revidera.

Jag har fått lite närmare kontakt med Askan som sitter i VB. Han tar gärna emot x förslag som han sedan tar vidare till vad jag förstår styrelsen. Citerar VB “Vi uppskattar mycket om ni kontaktar oss i valberedningen med synpunkter. Vi har alla som mål att göra vår förening bättre” Citat är hämtat ifrån VB:s inlägg i tråden om HV71 igår.

Så om möjligt skulle ni som är intresserade kunna punkta upp de mest nödvändiga förslag och synpunkter som ni anser att HV behöver jobba med, så samlar jag ihop dem. Som jag tidigare sagt så behöver jag hjälp med det konstruktiva, ex vilka områden anser ni att man behöver titta på/åtgärda.

Detta kanske är den enda väg vi kan påverka igenom. Och kanske lättare för majoriteten på forumet att kunna bidra oberoende på lokal förankring och familjesituation. Bättre det, bara vi kan göra något som får HV att vidga sina vyer så är mycket vunnet.

Skulle ni också ha synpunkter på dam - verksamheten så skriv gärna det också.

Mods får bestämma om förslag ska droppas i tråden eller om det ska gå via PM till mig.

Om ni är intresserad att läsa mer om VB och dess arbete så kika här

Vi skicka mer er, det är en möjlighet som vi tillsammans kan ta vara på. Vi ska vara oerhört tacksamma till VB:s intresse att faktiskt vilja lyssna. Stor eloge till VB.

Tack på förhand
Marcus

6 gillningar

Om förslag skall skickas så är det ju bättre att de dryftas öppet i tråden. Detta för att se vilka åsikter som framförts och således undvika “dubbelarbete”.

1 gillning

Då så gått folk. Spot on, fritt fram att komma med förslag. Ser i fram emot det.

1 gillning

En punkt som kommer vara viktig framöver.

Rollspelare -
Man värvar deffensivt skickliga spelare kontra offensiva. Inget mer gråskäggige rakt igenom.
Det går inte att chansa hela tiden som man gjort de 10 senaste åren. Scouting och analys är ett måste innan man kritar på med spelare.
Måste vara slut på EP scouting och youtube klipp.

1 gillning

Först ut. Tack för ditt bidrag. Håller helt med om detta. En elitverksamhet måste kunna se spelare på en högre basis och värdera det utifrån marknadsvärde.

1 gillning

Håller med. Funkar inte att värva flashiga namn. När man värvar en spelare behöver man göra ett grundligt jobb innan man erbjuder kontrakt, och sen sälja in det till spelaren i fråga, hur man tänker. På så vis tror jag det är lättare att få alla att chippa in och göra det jobb som förväntas av en. Blir rollerna för otydliga, det är det man får problem.

1 gillning

HV behöver hitta en röd linje och ett modernt spelsätt som de kan definiera som “HV-hockey”. Och sen värva spelare som passar den typen av spelsätt. Just nu känns det som att HV inte har någon linje, och därför värvar spelare som inte passar med varandra.

2 gillningar

Tack för ditt bidrag. Ja vilka är HV71 och vilken hockey vill man representera. Och hitta HC med stab och spelare därtill som faller in i ramen för dem kriterierna.

All rekrytering till klubben måste baseras på kompetens/meriter. Vi har inte råd att chansa på de viktigaste positionerna. Det innebär även att det är stopp för kompisanställningar. Att tidigare ha spelat i HV eller känna någon i organisationen räcker inte.

Edit: Eller Timråkoppling

1 gillning