Tack för ditt bidrag. Precis så. Rekryteringar ska utöver det du nämner även baseras på att man hittar den/de personer som man anser faller in i ramen för de värderingar man sätter.
Många fotbollsklubbar ger 2-3 unga spelare lärlingskontrakt. Det är något man borde ta efter.
Ja det är ju en tanke god som någon. Hur som haver som måste man hitta ett sätt att involvera juniorer och bygga förtroende. Det är HV:s framtid
Mina 50 cent.
HV pratar om långsiktighet och kontinuitet som receptet på framgång och att man sparkat alldeles för många tränare. Jag vill vända på det och vill framöver se en styrelse som jobbar mer proaktivt och kan göra nödvändiga förändringar när tid fortfarande finns.
För när man tittar på andra positioner än just tränare så har HV som förening VERKLIGEN haft kontinuitet.
Så här har det sett ut på de stora rollerna inom organisationen sedan 2010:
Styrelseordförande
Hans-Göran Frick 2005-2015
Sten-Åke Karlsson 2015-2021
Anders Wilander 2021-2023
Andreas Davidsson 2023-2024 (tf)
Klubbdirektör
Peter Eklund 2010-2015
Agne Bengtsson 2015-2021
Johan Lindbom 2021-2023
Rickard Nyhlin (tf) 2023-2024
Sportchef
Fredrik Stillman 2005- 2014
Johan Hult 2014-2022
Kent Norberg 2022-2025(?)
På de viktiga positionerna ovanför tränare har vi faktiskt haft KONTINUITET. Och inte har det blivit särskilt bättre för det. En hög kravställning är a och o. Så därför vill jag se en aktiv styrelse som vågar ta nödvändiga beslut när anställda inte levererar resultat. Att tro att det ska bli bättre bara för att man fortsätter med samma personer på ledande positioner vet vi vid det här laget inte är en vägvinnande modell.
Som vi sagt på forumet. Det är viktigt att styrelsen är medveten om att det är skillnad på bra och dålig kontinuitet. Den dag HV hittat en vägvinnande modell. Ja, då ska man satsa långsiktigt. Men fram tills dess bör styrelsen (och även valberedning och medlemmar) som sagt vara aktiv och inte nöja sig med det lilla i tron om att det blir bra på sikt och att saker och ting löser sig av sig självt, bara man ger det tid.
Tack för ditt bidrag. Exakt så och då skulle jag vilja plocka ur exemplet med Johan Hult. Han misslyckades över tid med sin målsättning att göra HV till ett konkurrens kraftig lag. Dvs en kontinuerlig kandidat till övre toppen som slåss för SM-guld. Att HV 2017 lyckades gå hela vägen var lika lyckosamt som upphämtningen ifjol. Stjärnorna stod rätt båda gångerna. Fallande för båda resultaten är att HV inte tagit lärdom av någon av situationerna.
Varför vann mot 2017 just men övriga år med Hult så var man inte i närheten. Man ställer inte resultaten av säsongerna i mot varandra och försöker hitta vad som skiljer dem åt. Guldet blev bara en boost på att Hult är en bra SC enligt HV. Vad som hände tre år senare vet vi.
Likaväl som att fjolårets upphämtning sköljde över problemen som finns. Men istället förlitade man sig blint på att Nubben är snubben som fixar. Istället för att återigen ställa saker emot varandra. Varför var vi nära på att åka ur igen och hur undviker vi det framgent.
Summa summera alltså som du är inne på, när man inte når sin målsättning som ex SC ja då kan man bara inte få förlängt. Det är i min, din och många andra världar förutom HV:s uppenbart.
Inför sm-finalserien senast var det en intervju med sportcheferna Henrik evertsson och Erik Forsell, där evertsson säger så här om hur de värvar:
”Det är klyschigt som satan att säga att vi inte värvar hockeyspelare, utan vi värvar människor, men det är precis vad vi gör, säger han och fortsätter…”
Han trycker vidare på att han i första läget går på att det är rätt personlighet, sedan kollar han hockeykunskaper.
Här upplever jag att vi börjar i ”fel” ände. Min poäng är att rekryteringar inom hockey, liksom all seriös rekrytering idag på arbetsmarknaden , behöver ha med personlighetstester och liknande för att se om personen är kompatibel med vad HV som förening ska stå för
Rekryteringsprocessen bör alltså breddas och kanske innehålla element som professionell rekryterare håller i? Det tror jag hade hjälp mycket för att kunna få ihop en stark grupp att ställa på is
God morgon.
Det som flertalet här inne trycker på är att rekrytering av nya spelare ska ha “rätt personlighet” för att “passa in” i HV och dess värderingar!?!
Inget fel i att tycka det, MEN…
Det bygger ju på att det finns något sådant (värderingar) att landa i.
Har HV det som förening idag?
Har HV som förening haft det på många år?
Jag tycker inte det.
Så hur hittar man tillbaka dit?
Svaret enligt mig är det som diskuterats och lyfts tidigare i Forumet:
STOMME!
Det är endast en bra stomme som kan skapa värdering för en förening.
Och här har HV gått totalt vilse de senaste 14 åren.
Istället för att jobba med en stabil stomme år efter år så har man rest runt med feta sedelbuntar och skapat en Hollywoodkuliss av flashiga värvningar.
Bygga en stomme kommer inte över en natt.
Det tar tid och inser man inte det så är man inte i närheten att få ordning på det som FÖRENINGEN HV71 saknar.
Man skulle kunna sammanfatta det hela med ett ord:
INKOMPETENS!
Tack för ditt bidrag. Det är en intressant take. Och jag köper den till fullo just för att när väl kommer till kritan så är det ändå människor där ute på isen som ska göra det. Det låter klyschigt att säga så men.
Det är ju på isen resultaten speglar sig och det är utifrån det ett lag bedöms. Det är oerhört lätt att döma och kritisera på dem grunderna. Vilket på ett sätt är förståeligt då det är en resultatbaserad bransch. Men utan att göra en höna av en fjäder så tror jag på det som du vill poängtera att man behöver se till vilka människor och personligheter man rekryterar. Att dem ska passa in i vad HV står för och att dem ska umgås så tätt inpå varandra.
Jag skulle vilja addera en sak till detta. Utan att göra det till en social verksamhet så skulle man kunna göra det lite enklare för sig. Ponera att HV håller sig kvar i SHL så skulle man kunna inför nästa säsong beakta en mer omsorgsfull rekryteringsprocess och bygga gruppen på grunder likt Lakers och Frölunda gör, där man involverar familjerna som ett ex. Och ta bort kraven på topp 4:a och SM-Guld. Låt gruppen som ska göra det komma hit, umgås med varandra, ha kul och sätt ett mål tillsammans.
Nu tror dock jag att spelarna blir upplysta om föreningens mål när det börjar bli lite mer allvar att det faktiskt kan bli en övergång men här måste HV hitta den där balansen på vad som är rimligt. Det är en kombination av vilka spelarna man har och de mål du vill uppnå, det krävs fingertoppskänsla i ett lagbygge.
God morgon och tack för ditt bidrag.
Ja det är ju en av grunderna till så mycket. Vilka går i bräschen på hur man agerar när du har lagtröjan på dig. Och då menar jag på det som du och många redan varit inne på. Värderingar och det behöver inte vara svårt men jag tror just att det är svårt. Just för att inkompetensen saknas till att bygga “ETT LAG” Vi har ju ett ganska färskt minne på hur man behandlade Sundh och Thörnberg. I dem hade HV en stomme som man kunde byggt vidare på.
Det är ju bara att titta på Frölunda hur dem har byggt med Joel och sedan det vidare till Max Friberg. Jag säger inte att det rätt, men det är en exempel gott om något hur man värderar människor som står för något och sätter föreningen framför allt.
Morning själv.
Det som fallerar i nuet och som jag anser har fallerat under många år är lagbygget i sig.
I alla former av verksamhet så har man en stomme som man vet kommer till jobbet varje dag.
De är inte där för att “kontraktet är fett” utan för att de brinner för jobbet.
(detta kan säkert ifrågasättas av någon eller några men andemeningen är det som är utgångspunkten).
Den där “stommen” är så oerhört viktig för att i sin tur kunna tillföra spetskompetens.
För det är spetskompetens som skall vara grädde på moset.
Spetskompetens som är av sådan kvalite att det inte ifrågasätts.
Låter enkelt kanske men är i själva verket otroligt svårt att hitta rätt här.
De kostar och måste kosta mycket för rätt individ/spelare.
För själva iden med spetskompetens är att de är så mycket bättre än “stommen” så att de får med sig stommen uppåt istället för nedåt.
Det som HV har sysslat med under lång tid är att ha signat komplementspelare mer än spetskompetens.
Det har medfört motsatt effekt, komplementspelarna har inte lyft stommen utan istället ramlat ner på stommenivå vilket även gjort att den lilla stomme som fanns har sjunkit den oxå.
Jag har som regel att aldrig kritisera enskilda spelare eller för den delen höja någon till skyarna men gör ett undantag här för debattens skull:
Kontrakterad spetskompetens får väl Strålman anses vara.
Tyvärr, men jag kan inte se att han haft den positiva påverkan på laget som han borde haft.
Gör väldigt få misstag defensivt, absolut, men offensivt så ser jag inte de uppspel från honom till forward som jag hade hoppats på. Allt detta kan ju bero på att hans spel hade passat bättre i en annan förening alternativt med bättre forwards att faktiskt spela puck till.
Totalt sett så han inte det som jag hade hoppats på.
Sjöholm:
En stommespelare med stor utvecklingspotential över tid. När han bildade backpar i allsvenskan så var han i princip felfri. Han var även väldigt trygg förra säsongen totalt sett.
Denna säsongen har det brustit rejält dock vid många tillfällen. Varför då?
Min uppfattning är att det har dribblats med backpar in absurdum. Forwards har varit kass på backchecking, Forward har varit kass på åkvägar för att bli spelbara från backar i uppspelsfaser vilket genererat en massa pucktransport av backar upp till stillastående forwards på blå och så har enda utvägen varit att dumpa puck
En bra stommespelare har behov att spetskompetens tar vid i spelfaser.
En bra spetskompetens har samma behov, att stommen är stabil och trygg i det den gör och att stommespelare har sådant förtroende för spetskompetensen att det aldrig tvivlas på hur nästa fas ser ut i spelet.
Nu är ju inte alla forwards spetskomponenter vilket är naturligt. Även i forwardsuppsättning finns stommespelare.
Slutsatsen blir dock ändå att de tilltänkta spetskomponenterna inte haft tillräcklig nivå för att lyfta stommen.
Här finns hel problematiken enligt mig och allt landar i sista ändan på styrelse och av styrelse utsedda sportsliga ledare.
Det är dessa som har haft pyspunka från början!
Tack för ordet!
Summa summera det behövs allt kuggar i och det är för och främst den sportsliga ledningen som ska ge förutsättningarna.
Jag håller helt och fullt med dig, det får inte bli en social verksamhet som du säger. Vi ska ju inte värva någon för att den är ”skön”
Men som @Aviar skriver så saknas det en röd tråd i vilken hockey HV vill spela, att jämföra med exempelvis Skellefteå.
Och som @Steve påpekar så saknas det tydliga värdering vad klubben ska stå för.
Så jag tänker så här: forma tydliga värderingar och skapa en röd tråd i hur vi ska spela som genomsyrar hela föreningen. Sedan bör rekryteringsprocessen innehålla följande steg:
- Se till att personen delar föreningens värderingar
- Se till att spelaren passar in i vårt sätt att spela och är värvad för en tydlig roll som krävs för att spela på det sättet
Rätt personlig OCH rätt kompetens, inte rätt personlighet Eller rätt kompetens!
Precis. Skiten rinner uppifrån och ner är ett uttryck som använts otaliga gånger på forumet. Att HV som förening inte fattat det, utan istället valt att fokusera på tränarna när det krisat är minst sagt märkligt. I synnerhet med tanke på att det aldrig löst våra långsiktiga problem.
Jag skulle helt ärligt hellre haft kvar Montén som tränare, till förmån för att man kickat Nubben i höst och tagit in en sportchef som faktiskt har koll. Den sportchefen hade förhoppningsvis kunnat ta betydligt bättre beslut än Nubben och kanske ändå kommit fram till att Montén måste bort. Det viktiga är oavsett att personerna ovanför laget, dvs styrelse, KD och sportchef har koll och utvärderas lika hårt som tränare och spelare när det går dåligt. Nu kanske valberedning och styrelse tycker att dessa roller visst utvärderas. Men med tanke på att Hult fick hållas i åtta säsonger, Agne lika länge och att Nubben fortfarande är kvar så är känslan att de där utvärderingarna inte leder till mycket annat än: “Äh, vi kör på och hoppas att de som tagit oss nedåt i tabellen plötsligt börjar leverera…”
Skrämmande, jag blir mörkrädd över detta struts beteende. Det är för mig obegripligt att man inte ser det vi alla andra ser. Den frågan har ni blött och stött innan min tid här. Jag ställer mig bara frågan vad är logiken i detta? Just ja det finns ingen logik för då hade saker inte behövt hända. Nej vad är logiken frågar jag igen, den där logiken att uppfyller man inte sin målsättning så ja då är dörren ut nästa.
Kanske kan vår kommande röst väcka VB och styrelsen och handlingarna blir något annat. Kanske säger jag för att jag är inte säker på att HV förmår eller vill ta åt sig något. Å andra sidan har väl fansens röst aldrig inkommit på ett sådant sätt som vi jobbar för nu? Eller har jag fel? Självklart tror jag på detta, kan vi göra något så är det bättre än inget.
Agree, Och då skulle jag vilja hänvisa till nedan som jag postade för ett tag sedan.
Punkterna är högst spekulativa och taget utifrån egna tankar.
Dags att börja samla våra tankar i något dokument? Beskrivning av vad vi skett … var vi är… vart vi ska komma… hur vi tar oss dit? Och lämna in, med signaturer??? Dags för handling oavsett resultat match 7
Många i forumet har grymma idéer och är bra på skriva ner dem…
Ska Hv tillbaka överhuvudtaget så ska Lindbom bort först av samtliga. Vågar inte satsa på våra egna talanger före medelmåttor.
Sen måste man sätta en spelidé som håller för modern hockey. Samt att man tar in bra tränare för talangutveckling. Det håller inte att man bara spelat för HV71. Det måste ge resultat på utvecklingen. Sen måste våra egna talanger gå före medelmåttor som Lindbäck, Hansson, Stakkestad mfl. Vad sänder det för signaler till våra egna.
Absolut, jag har en plan för det. Har bara inte ”orkat” eller just nu velat dra igång just det arbetet med en grund för sammanställning. Det här kvalet tar energi och jag har valt att lägga den där.
Jag inväntar svar ifrån NBS, Vita Gula Blå podden, Game 7 podden. Samt att jag har en arbetskollega som sitter med i ungdomskommittén i föreningen. De ska få sin chans att 1. Vilja vara med och 2. Bidra med synpunkter.
Oavsett utgång på fredag eller om de här varit över nån/några matcher tidigare så hade jag tänkt ta påsken till att starta upp grunden för att sedan fylla på successivt.
Jag återkommer med ett första utkast på mitt upplägg framgent om hur jag tänker mig att det kan se ut. Så kan vi gemensamt diskutera fram hur vi vill att det slutligen kan komma att presenteras.
Hoppas du är nöjd med svaret. Annars säg till.
Tack för ditt bidrag.
Absolut. Främst i det du säger så vill jag se att man prioriterar de unga. Man kan inte värva ”färdiga” spelare i hopp om att det är lösningen. Varje spelare ska värvas utifrån en anpassad roll. Samt att man låter unga vara med och tävla.
Du har ett underbart driv och engagemang. Tänk om vissa spelare haft samma kärlek för klubben…
Vad tror du om att på något vis ha ett möte någonstans i JKPG under våren samt att bjuda in de som önskar via Teams och ha någon form av brainstorming?