Det är över folket. Kört. Kasst. Värdelöst.
Frågan är om vissa ser brutna kontrakt som en morot?
Det är viktigt att man inte gör misstaget att tro att HVs budget har något med duglighet att göra. Den rimliga kostnaden för HVs trupp, om man tar kontraktsvärdet utifrån prestation spelare för spelare, borde rimligtvis ligga nånstans mellan 35-40 miljoner. Det är prestationsvärdet av det som laget når upp till.
Så den hutlösa budget HV kastar upp för det här gänget har ingenting med duglighet, eller förväntan på tabellplacering eller liknande, att göra. Den har med ren inkompetens från de ansvariga att göra.
Detta innebär alltså att spelarna kommer inte spela bättre eller med mer desperation även om deras kontrakt är hotade. För de saknar dugligheten att göra detta.
What you see is what you get, not what you pay for.
Jo men min poäng i det hela är att spelarna själva måste ju förstå att såhär feta kontrakt kommer de aldrig få i något annat SHL lag om vi åker ner. Ingen i HV kommer ekonomiskt vinna på att åka ner. Ta Tikka som ett exempel med sitt halvdyra kontrakt på 3 år. Fatta vilka pengar han förlorar på om HV åker ner och han ska hitta en ny arbetsgivare. Så gäller det för alla spelare i HV, det finns ingen som kommer erbjudas samma pengar någon annan stans. Då borde de slita röven av sig för att kunna mjölka ur alla åren de har. Det hade jag gjort iallafall.
Och som Shitkicker skriver. En spelare som Tikka blir plötsligt inte bättre för att laget spelar för sin SHL-existens. Han är precis så dålig som han är. Liksom 90 procent av övriga laget.
Vi hade chansen med 4 raka hemmamatcher. Vi sumpade även det. Det är kört.
Jo men det är inte min poäng. Min poäng är att det ser just nu ut som att de skiter i det rakt av. Jag ser ingen vilja där det borde finnas extrem vilja men noll förmåga.
De faller ju inte med flaggan i topp. Den är på halv stång at best.
Fattar. Fast just här tycker jag det ser ut som under större delen av säsongen. De är inte bättre, de har inte större vilja än så här.
Jag förstår hur du menar. Men vad säger att de inte gör det redan nu? Bara det att de inte är bättre? Att de inte kan bättre?
Ge mig John Tortorella…. ![]()
Jo det kan vara så att detta är det absolut bästa de kan i krigarinsats. Helt absurt i så fall. Helt jäkla absurt.
Man säger att man vänt på alla tänkbara stenar för att råda bot på situationen, men stenen där det står ”prova en mental coach”… den stenen hittar de visst inte.
Vad hjälper en mental coach om alla andra, inklusive coacher, kollektivt bildar ett lag och spel som inte har högre kvalitet än det vi ser? Det kanske är så att de gör sitt allra bästa? Att det vi ser nu defacto är deras topp-prestation?
Det är ju precis det som gör det hela så skrämmande, de kanske gör sitt bästa, men det ser ändå ut som kattskit.
Sen kan inte ens världens bästa mental coach gå in och få något gjort med såhär lite tid kvar. Sådant arbete kräver dessutom minst lika mycket arbete tillbaka från spelare/ledare annars är det helt meningslöst…
Har fått en positiv känsla inför resterande del av säsongen faktiskt. Både beroende på våra insatser men även Malmös kräftgång ger hopp. Sen utgår jag ifrån att Dichow nu är vår förstamålvakt. Punkt.
Har faktiskt svårt att se att inte sista omgången ska gälla något. Vi måste ha max tre poäng mer än Malmö eller minimum två poäng mindre för att matchen ska vara helt avgörande.
Hualigen.
Det laget som blir klart för Play Out i sista omgången får det inte lätt att ställa om mentalt, IKO laddat för detta sen årsskiftet. Verkligen inte bra då det är för kort tid emellan.
Denna veckan:
Tisdag: Rögle 19:00
Torsdag: Modo 19:00
Lördag: Linköping 15:15
Det kommer inte bli nådigt för nerverna…
Måndag: Psykologen 08.00
Jag och en polare bokade bortstå imorgon, riktig impuls! Här skall det skrikas och hejas till 3p!
Åker från Jönköping direkt efter jobbet.
Hjältar!!!