Säsongen 23/24

Du har möjligtvis inte biljettlänk där man kan boka? Har inte fått något från NBS ännu.

Jag ringde Catena direkt och bokade.

0431-55 89 00

ok, tack för info. Då ska det nog lösa sig.

Jävla hjälte!

1 gillning

Skulle inte förvåna mig om HV kniper en bortaseger bara för att, hoppet tänds rejält och så slänger man bort en hemmamatch.

Spel och inställnings mässigt så har dem väl höjt sig lite bara att dem fortsätter att släppa till lägen och har svårt att trycka dit pucken. Men ska detta få sin riktiga chans så måste Dichow stå resterande.

Oddsen talar ju dock emot, borde för bortaseger och att man faktiskt ska lyfta då inget av båda slagit in i den utsträckning vi hoppats på.

Dichow står i morgon i alla fall.

10 gillningar

På tal om annat. Såg ni Armalis hjärnsläpp igår? Rätt mycket Lehner i den förseelsen. Hjärnskakning på Palola men jag har svårt och se att han skulle missa kvalet.

Detta diskuteras i tråden om SHL.

Detta spelades in innan matchen igår, men intressant att underliggande statistiken senaste 11 matcherna, dvs från när vi mötte Malmö sist, är att vi skapat mest offensivt i ligan, med samma utfall defensivt. Kan säga därmed att effektiviteten är SISÅDÄR.

Det är ju precis det som är felet, vi skapar fin underliggande statistik, Lindbäck Hansson Brännström med flera skapar fin underliggande statistik, och med detta får de förtroende. Men hockey går inte ut på att göra underliggande statistik, det går ut på att försvara mål och att göra mål, det är det Hv inte fattar, dom sitter där med sin fancy NHL statistik och tycker att de är bäst medans man ligger näst sist i tabbellen “vi borde vara ett topplag med denna fina statistiken, ysh vilken otur vi har” så kommer Lindbom i intervjuerna “vi spelade bäst” … jag upplever att man spelar för statistiken, man tar alibi skott i magen, får en corsi poäng, Lindbom tittar på statistiken och tänker “nu ligger vi under med 1 mål och 2 minuter kvar av matchen, vi sätter in våra “bästa” spelare Lindbäck Hansson lets go kvitera nu!”

1 gillning

Att skapa a-chanser i sig är bra och en bedrift, det är inget du gör med lätthet. Det är snarare problemet att vi möjligen har spelare som kan skapa en chans men inte förvalta den.

Att skapa god corsistatistik har inget med att skapa a-chanser.

2 gillningar

Ja men precis, vad spelar en A-chans för roll när det är Lindbäck och brunkar ligan som får den ? de träffar ju inte ens mål

Det är väl vad jag också skrev. Att det är problemet med laget.

1 gillning

laget men främst Lindbom´s coachning, hur ofta har han inte tagit ut målvakten eller jagat en kvittering, så sätter han in de mest mål kallaste spelarna, eller klassikern när det är PP så sätter man in PP2 först som inte gjort mål på 23år, sen nästa PP så sätter han in PP2 igen först…helt obegriplig coaching

Det är inte coachningen eller spelsystemet nu som är problemet. Det är gamla synder som nu “betalar” sig.

Jag vill jämföra det med studenter som skriver uppsatser och gör för dåligt grundarbete i början av de tio veckorna. Sedan tokjobbar de den sista veckan innan inlämning - mer än alla andra uppsatsgrupper - och kan inte för sitt liv sedan förstå varför de fortfarande får underkänt på uppsatsen och jättemånga revideringar som måste göras.

Man kan inte färdigställa saker ordentligt om inte grundarbetet är gjort. Man klarar inte springa milen under 50 minuter om man promenerar den första halvtimmen. Man kan inte coacha ett lag till seger om man slarvat med lagbygget och försäsongen. Precis som med den ofärdiga uppsatsen kan delar av bygget vara bra och “blixtra till” men det räcker inte att byta plats på ord här och var om det inte finns tillräckligt underlag att skriva om.

Precis som att man som uppsatsförfattare inte är trovärdig när man efteråt säger “orden betydde inte det vi ville att de skulle betyda” kan man inte heller som coach säga “spelarna på isen gjorde inte det de skulle göra” om man inte givit dem tillräckliga förutsättningar från början.

Så för att uttrycka HV:s problem i uppsatstermer:

  • För dåligt forskningsmaterial samlades in i början, vilket gör att det är svårt att hitta något intressant i materialet. Det går, men det krävs en mer erfaren forskare, inte en student.
  • Jaha … ni valde den mest lågpresterande studenten i er grupp att bearbeta materialet i början.
  • Och den fick hålla på i två av de tio veckorna med att bearbeta materialet innan ni stoppade studenten?
  • Och sedan har ni ändrat materialet och tagit bort de delar som inte fungerar? Nähä? Ni fokuserar helt på de svagaste delarna i materialet eftersom ni redan lagt så mycket tid och resurser på dem …
  • Jaha. Nu när det är en vecka klar innan deadline börjar ni experimentera med strukturen? Och ni är sura på att materialet inte riktigt levererar det resultat ni tycker materialet ska leverera?
7 gillningar

Lite off topic till trådens ämne men en liten anekdot i sammanhanget.

Under gymnasiet och dess grupparbeten så hade vi i en av grupperna en elev som gick och hämtade ut redan inlämnat material hos läraren, förklaringen var att gruppen hade missat väsentlig information. Han satte sig vid datorn, gick in på Wikipedia, körde copy paste rätt in i underlaget. Han lämnade sedan in arbetet och sa nu är det klart.

Denna elev som ni förstår hade inte alla hemma. Och var inte särskilt involverad i gruppen från dag 1. Vilket säger mer om dem ledande i gruppen. Hans gärning framkom när varje grupp skulle bedömas individuellt. Reaktioner och betyg kan ni räkna ut själva.

Lyssnade igenom inslaget om HV mot Malmö. Simon Brändström menar ju att enligt siffrorna så kommer sista matchen mellan HV och Malmö bli direkt avgörande. Alla sätt han räknat på pekade då mot det.

Klipp till några timmar senare och HV ligger sex poäng efter…

Jag gillar siffror. Men jag har aldrig riktigt greppat eller förstått tjusningen med de här underliggande siffrorna. Jag förstår att de kan vara ett hjälpmedel. Men just detta exempel visar på faran med att stirra sig blind på dem.

Till syvende och sist handlar hockey om vem som gör mål, vem som släpper in minst osv. Inte vem som åker över blålinjen flest gånger. Vissa av de här måtten de använder kan jag också tycka blir lite av en bedömningssport. Jag menar, vad är egentligen en kvalificerad målchans? Hur mäter man det? Som någon ovan påpekat. Kommer Herman Hansson fri med målvakten är det ju ja, jo, en kvalificerad målchans. Men eftersom det är just Hansson som kommer fri så skulle jag säga att det inte är det. Ja, ni förstår.

Jag tycker helt enkelt den här typen av data inte blir särskilt “ren”. Inte på samma sätt som historisk data vilket jag är mer förtjust i när jag vill göra en bedömning av hur utfallet kan bli.
Ex: Nubben har varit katastrof i Frölunda och haft mediokra resultat med Timrå. Montén har gjort kassa resultat som huvudtränare. Ergo. Sannolikheten att de misslyckas i HV är därför rätt hög. På samma sätt med spelare och vad de levererat tidigare i sina karriärer.

Med det sagt. Jag tycker absolut man ska ta in en analytiker. Men som ett hjälpmedel. På det måste man ha en sportchef som faktiskt kan dra egna slutsatser av analytikerns input, och inte en som köper det blint. För som sagt. Stirrar man sig blind på det underliggande är det lätt att man missar det givna, det som faktiskt alla ser och vet om.

Jag tvivlar dessvärre starkt på att HV:s ledning besitter rätt kompetens för att man ska kunna ha nytta av en analytiker. Så analytiker och scout in i dagsläget är i mina ögon som att kasta pärlor för svin.

4 gillningar

Har inget att sätta emot. Detta Simon målar upp är så oerhört problematiskt och nyttan med statistiken skulle snarast vara att använda det han säger för att tillsammans bygga ett lag, där man tar in individer med känd effektivitet och bra avslut. Det är himla lätt att sitta och peka på detta idag med en blind sportchef till förfogande.

Hela hans diskussion påvisar bara allt du egentligen säger, HV vet inte vad de gör i grunden. Och jag tror knappt man tittar på detta själva i den utsträckningen man gjort tidigare, för då hade man kunnat använda sig av just den typ av statistik för att förstå hur problematiskt dåliga vi är i exempelvis kontrollerande in- och utgångar. Uppenbarligen ser man inte detta, och ser man det så gör man inget åt det.

1 gillning

Jag har arbetat med datorer sedan C64 och sätt hur datorerna, it och data har tagit sig in på olika “marknader” över åren. Jag jobbar dagligen inom marknadsföring och där är 99% helt besatta av data och till viss del är data viktigt inom denna branschen men även här så är det LIVSFARLIGT att stirra sig blind på data. Själva ordet “data” har blivigt något av ett buzz word och år 2024, säger man att man inte arbetar med “data” så tror man att man gör något fel, detta har till och med letat sig in i sporten. Men det folk behöver veta är att man måste förstå ALLT som är runt om kring den datan man arbetar efter och hur relevant den är. Jag får verkligen känsla av att Hv71 drar en “copy paste” på ett framgångsrikgt NHL lag och arbetar med samma data som dem, men det är ju så OTROLIGT stor skillnad på NHL och SHL så hela det systemet failerar enbart pågrund av att kvaliten på spelare är så OTROLIGT mycket högre i NHL än SHL, Corsi och all denna skiten betyder inte alls det samma som det gör i NHL enbart pågrund av att avslutsningsfrekvensen på skott är MYCKET högre där. Bara som exempel, för att summera vad jag försöker säga, Hv stirrar sig blind på fel statistik och glömmer den relevanta statistiken.

Precis som Lejacques säger, en a chans är ju inte en a chans om det är någon med 0% avslutningsfrekvens som får chansen, ett corsi skott är värt 0 om det är någon med 0% avslutningsskills som skjuter det. Då är det ett helt totalt värdelöst skott men i Hvs ögon så är man hjälte

1 gillning

Jag tycker det bara är problematiskt att HV inte ALLS jobbar i dessa frågor som tidigare, det är inte att de tolkar det på ett sätt eller kopierar något. Nubben är aktivt negativ till allt sådan här och det är fel. Det är ju bara kolla på hur uselt han bygger ett lag med noll eftertanke.

Kolla hur de framgångsrika lagen byggt sina team, exempelvis Färjestad med en driftig sportchef, en analytiker med huvudet på skaft och en duktig scout. De kompletterar varandra och skapar något.

Vi har en trött sportchef som går sin egen väg.

1 gillning