Säsongen 23/24

Indeed. Hade man haft den kompetensen hade man redan haft en analytiker på plats.

För övrigt: att sätta data i förarsätet är roten till kreativ konkurs.

Titta till exempel på hur Disney/Marvel sköter sina filmer och serier nu. De utgår från demografisk data, marknadssegmen, vilka samhällsfrågor som är viktiga på sociala medier och castar utifrån vilka som har många följare och generar klick etc.

Data kan vara bra om du väljer mellan två likvärdiga skådespelare och den ena har “bättre data” (för den specifika målgruppen t ex), men även vid sådana tillfällen måste avvägningen att förlita sig på datan göras av filmskaparna för att de känner att det artistiska utfallet inte kommer påverkas av valet.

På samma sätt betyder det ingenting att en film fått mest omnämnanden i sociala medier om omnämnanderna sker av fel anledning.

Så en dataanalytiker i hockey har man för att få extra spets när man bygger lag. Det är sådant som kan göra skillnaden mellan 1:a och 4:e plats. Eller 10:e och 13:e plats. Använder man datan fel får man dyra spektakel …

1 gillning

Vet inte om alla dessa svar är gentemot mig men jag har ingen tanke om att vi ska ha fem analytiker som sitter och snurrar i Excel och bestämmer. Jag är bara arg över att HV inte verkar fatta någonting. :smiley:

Nej. Tvärtom. Jag håller med dig.

Klockrent skrivet. Precis så!

Precis så. Man behöver således en kreativ sportchef som ändå vågar ta hjälp av datan vid behov, men som också har en tillräcklig analysförmåga för att kunna veta när den inte behöver använda sig av den. Och framför allt någon som inte gömmer sig bakom den när det går dåligt. Mardrömmen, och även känslan hur HV använt underliggande statistik sedan den kom är typ: ”Jaja, vi vet att vi torskat 14 matcher i rad. Men det är inget fel på laget, tränare och andra som bestämmer, för kolla – vi har en fantastisk corsi! Det vänder alltså snart”

Det känns onekligen som att det är exakt så de resonerar … i bästa fall …

Vad tror ni? Skall vi ge Simon kaptensbindeln sista spurten? Inget ont mot Anton, men att ha Nubbens kärlek som aldrig har spelat här tidigare ger mig klåda.

3 gillningar

Ja det är mörkt. Man måste kriga i de sista omgångarna, primärt för att fortfarande ha någon form av smal uppsida på IKO. Sekundärt för att förbereda för HA 24/25. I tredje han för publik, medlemmar och andra närmast sörjande I fjärde hand för att det teoretiskt sätt fortfarande kan leda till en mirakulös topp 12-placering.

Off-Topic men med tanke på allt snack om data kanske vi ska ha AI som sportchef och tränare inför nästa säsong?

2 gillningar

Kastar in en tanke om formationer framåt.

× Foppa-Shore-Borgy
Spelare som kan avsluta, Borgy har spelsinne och kan hantera puck. Shore är smart över hela banan. Gör man bara 1,75 mål/match är det värt att testa Foppa där.

× OSL-LillDansk-Brännström
Kedja med fart. Fisker i form. OSL kan driva, skjuta bara han tar tillfället. Brännström får gnugga.

× Lenc-Nättinen-Önerud
Lite jävlar anamma i dessa. Får jobba, slita, kanske hitta lite chanser. Hjärtat i Önerud hoppas man kan ge lite energi i viktiga matcher.

× Måns-Tikka-Hansson/Tedenby
Avlastar men knappt. Får in och köra under powerbreak.

Hade HV haft lite grundspel, trygghet för varandra och utförandet hade man ju kunnat tro på lite av det. Men än så länge är motiveringen önsketänkande.

9 gillningar

Är fortfarande starkt imponerad hur ni orkar lägga ner sån energi att kasta om femmorna dag ut och dag in. Snart måste väl alla spelare som tillhör HV71 haft alla positioner. Tyvärr tror jag inte det hjälper hur vi än ställer upp på isen. Av bajs blir det bajs oavsett.

6 gillningar

Det vi vet om Forsberg är att han levererat i kvalspel och playoff. Tycker han är värd att spela sig till en plats nu på slutet.

2 gillningar

Positiva är att vi kan släppa ångesten och måstematch. Bara släppa ner axlarna och spela! Vi är klara för kval.

1 gillning

Jag är beredd på att testa det som går om det är Foppa eller inte är oviktigt. Ska man mot förmodan titta på Foppa så ser jag gärna honom i en mer framtonad roll.

För att återgå till diskussionen gällande hockeylabbet och deras siffror. Ett problem med deras metoder är att de väldigt ofta jämför spelare i univariata situationer, de gär inte änns minimum och signifikanstestar skillnaden mellan spelare utan bara rankar dem.

För alla som pysslar med statistik på daglig basis vet att värdet av detta inte är särskilt högt. Univariata variabler som Corsi/skott/skottprocent eller vad du vill beror på extremt många fler variabler än om hur spelaren i fråga spelar.

För att ge ett exempel jag ofta kör i klass, då min kurs till viss del innefattar ekonometri och kausalinferens.

  1. Låt säga att du ska testa en inverkan av en medicin.
  2. Du ger medicinen till två grupper av personer
  3. Den ena gruppen är 90 år gammal den andra 20 år gammal, båda lidar av samma sjukdom.
  4. Du ger medicinen till den gruppen som är 90 år gammal, medan den 20 åriga gruppen får Placebo.
  5. Din utkomst variabel är livslängd efter att man givit medicin eller placebo.
  6. I detta fall skulle troligtvis 20års gruppen leva längre med placebo än grupp 2.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo dettta är hur intetsägande univariata grupp eller spelarjämförelser är - du kan inte säga något om medecins effektivitet utan att kunna exkludera alla andra faktorer. Du behöver minst kontrollera för fleralet faktorer såsom ålder, hälsotillstånd osv.

Liknande i ishockeyn. Du kan inte säga att en målvakt är bättre än en annan bara genom att titta på räddningsprocent. Hur ett lag spelar försvarsspel, hur skickliga backar du har framför dig, vilka skott de får på sig, varifrån de får skotten osv. spelar in. Stefan Liv t ex hade aldrig någon riktigt hög räddningsprocent över tid, då HV på den tiden släppte till en hel del svåra lägen då man var extremt framåtlutande. Men han var ju typ bäst i ligan under flertalet säsonger. Medan en målvakt som Wesslau hade kanon siffror.

Viktigt att man använder univariata siffror som stöd, inte som en lag. Vill du bygga hela din rekrytering och spelarevaluering på det då måste du kunna påvisa ett kausalt samband (ofta i en experiment setting, med kontroller), det är knappast något Simon gör i sina analyser. Jag ser det mer som bra TV underhållning än något vi skulle lära oss något av, eller ta rygg på i våra analyser.

4 gillningar

De formationerna ser väldigt bra ut tycker jag.

1 gillning

Det är precis det de gör/försöker göra (sedan 2018 har de tydligen bra statistik för detta):
29 minuter in pratar han om detta.

Ja dem är lite intressanta trots allt. Bäste målskytt och center måste matchas på bästa sätt.

2 gillningar

Det där måttet låter säkert fancy, men är tyvärr ganska långt från en experimentell setting som behövs för att kunna använda statistik 100% tillförlitligt. Då skulle du behöva sätta två olika målvakter i exakt samma match (vilket inte är möjligt :)). Det måttet han talar om tar i beaktande kvaliteten på läget, inte kvaliteten på skytten. Stor skillnad på om du möter prime Pavel Brendl eller Herman Hansson i slottet.
Är du målvakt i ett topplag kommer du hela tiden att få sämre genomsnittsskyttar mot dig än vad ett bottenlagsmålvakt får. Det kan möjligen förklara varför Fasth och Lindvall toppar listan. Fasth var ju överjävlig, Lindvall bra - men troligtvis inte SHLs näst bästa målvakt de senaste fem säsongerna om du lät SHLs målvaktscoacher rösta.

1 gillning