Säsongen 23/24

Det var ett intressant avsnitt på Spotify speciellt angående målvaktsstatistiken,

Jag har själv funderat en hel del över detta med räddningsprocenten och precis som Magnus_b skriver så är helsiket med ishockey att det är extremt svårt att få fram en enskild spelares påverkan då han ju alltid ingår i ett lag och får dåliga siffror om laget presterar dåligt (eller om någon oftast möter sämre motstånd etc etc).

Tänk en spelare som spelar med Marchand och Pastrnak jämfört med en som spelar med Stoa och Tikka :slight_smile:

Om jag förstod rätt så ligger en målvakt mellan +1 till -1 procent mot förmodad räddningsprocent över längre tid. (dvs korrigerat för hur svår snitt-räddningen verkligen är)

Över kortare tid kan det förstås fluktuera beroende på form, tur, försvar etc

Simon och andra som har tillgång till mycket mer detaljerad statistik med det data-program som även SHL-klubbarna använder är förstås i enormt överläge mot oss som bara ser den grövre statistiken på SHL:s hemsida.

Men jag tror inte att statistik-programmet fångar allt heller .

Ett skott från en viss position kan ju bero på om det finns en spelare framför och om det råkar ta på den spelaren , eller är oskymt ifall spelaren befinner sig bara en liten, liten bit åt sidan.

Frågan är om programmet verkligen kan ta hänsyn till sånt .

2 gillningar

I fotbollen är expected goals t ex räknat på alla spelares positioner. Men igen det tar inte hänsyn till vem som skjuter. Vill man utveckla måttet så borde man t ex kolla på hur ofta skytten gör mål i liknande lägen. Problemet är att det finns lite data på att en spelare får exakt det läget. Så därför har man väll kanske skippat titta på skytten, fel marginalen skulle bli för stor då du typ kollar på något som liknar de lägena. Alla skyttar har ju favorit vinklar och lägen, kolla på Djukanovic i Bajen.

Det har gjorts försök i akademin att utveckla måttet med att lägga in avslutsvärden från FIFA spelet, det har gjort att det blivit lite mer tillförlitligt. Men långt ifrån perfekt så klart.

För att illustrera med ett exempel. Alla straffar i fotboll har Xg 0.76. Men måttet bryr sig inte om det är Mbappe eller John Guidetti som står vid straffpunkten. Inte heller om det är Lucas Chevalier eller John Alvbåge som står i mål.

På samma sätt har de mer ”moderna” måtten i ishockey problem.

2 gillningar

Ja, det är EN faktor, (vem som skjuter) men det finns många andra faktorer att ta hänsyn till också .

Skulle vara intressant att veta hur långt man kommit i det statistik-program som SHL använder

1 gillning

Det intressanta dock är att det finns “underliggande statistik” som ni pratar om, men sen finns det ju faktiskt riktigt statistik också Det är som att Hv glömt det, kolla på detta:
Tikka 2 mål 6 ass på HELA säsongen, -17!!!
Brännström 9 mål 10 ass och -12 med en hög snitt istid per match
Hansson 1 ass, visserligen bara spelat 14 matcher men…1 ass har han
Lindbäck har 3 mål 3 ass på HELA säsongen och faktiskt dock hyffsade -3
Älsklingen Lindbäck får spela PP och har 6 poäng på HELA säsongen…vad är det du röker Lindbom ?

3 gillningar

Att våra absoluta prestigevärvningar Brännström, Petersson och Tedenby mäktat med 19, 21, respektive 12 poäng :open_mouth:

1 gillning

Lägg därtill teden 12 poäng och Stakke 5 poäng…
Den ända 4:e kedjeliraren som får godkänt är Önerud, som knappt fick kontrakt…

1 gillning

Teori: Spelarna med kontrakt över nästa säsong längtar att åka ur så dom får slippa spela mer i HV. Spelarna med utgående vill inte heller spela mer i HV

Summa: Det ser ut som det gör på isen

1 gillning

Brännström ligger ju på nästan samma poängsnitt som han gjort dom senaste 4 säsongerna i Luleå. 23 är hans snitt dom senaste.
Sjukt naivt av hv/nubben att tro att han helt plötsligt ska leverera som en 1:a kedjelirare.

5 gillningar

Som sagt. Mer än halva laget är brunkare som jagar höga betyg i Jönköpingsposten. Dom är väldigt duktiga på att kämpa och slita varje match men där tar det slut. Dessa spelare är utkastade helt random i alla linor och ingen av dom har skills nog att skapa en hygglig SHL 5:a.

Anfallsspelet är helt bortblåst, igår såg jag ETT lyckat anfall där alla på isen bidrog men det slutade olyckligt med skott i magen.

Det är som att se på när brandmännen spelar innebandy på fysen. Det ser för jävligt ut. Alla springer runt som yra höns och hugger med sina klubbor, finns ingen taktik i spelet över huvudtaget utan det är laget som sliter och springer mest som ofta vinner.

Sen att inte stolpskotten som leder laget ser detta gör ju saken bara värre. Igår var det ”Tikka line” som fick lovord av Lindbom :scream: Seriöst, laget saknar fortfarande en leading line efter 48 omgångar!!

Tikka, Lindbäck, Stakke, Hansson, Tedenby, Forsberg, Brännström. Dessa spelare skulle kunna ersättas rakt över disk och då har jag säkert missat någon och inte ens tagit med en av SHLs sämsta försvar.

Fast både du och jag vet ju att Brännström var värvad för att göra det han gjorde sista säsongen i Luleå + landslaget. Eller hur?

Edit: Vi var väl ganska många supportrar som var naiva när vi såg Brännström och André i landslaget i fjol.

1 gillning

Det problematiska är väl att det funka bra i landslaget men inte i HVs destruktiva hockey

Visst kan man delvis skylla på det. Men faktum är poängproduktionen främst har kommit från “legoknektarna”.

1 gillning

Kan ju bero på att dom som “vill” att HV verkligen ska gå bra som är från organisationen mår dåligt vilket visar sig på isen.

Sjöholm, Foppa, Tedenby, Önerud, Brännström och Petersson borde alla vilja HV:s bästa och nästan alla är helt under isen denna säsong. Det är också dessa som borde pusha på laget i kvalet men det lär inte hända tyvärr.

Brännström kom väl hem till Jönköping för att han skulle starta familj? Nu får han åka runt där ute och fundera på om han ska spela i IKO eller Växjö nästa säsong för att ha närmast hem till Jönköping.

Ja visst gjorde han en stark fjolårssäsong i Luleå, men hävdar fortfarande att han inte är en poängspelare. 2023 gjorde han 13 matcher i tre kronor och 4 poäng

Vet egentligen inte vart jag vill komma mer än att jag tycker att han är en klockren spelare för en 3:e Lina kanske

1 gillning

Hade inte varit något problem om han var värvad för 3.e linan. Då hade årets poängskörd varit bra. Problemet är att han är värvad som top 6 forward i SHL.s dyraste lag med SM-guldsambitioner.

Jag tror helt klart Brännström kan spela topp 2 med ett fungerande spel. Topp 1 nej.

Brännström kan jag förstå man hoppades på skulle ta klivet. Min största besvikelse på Brännström är inte poängen utan hur han beter sig på banan. Även om han inte skulle lyckas med poäng förväntade jag mig hårt jobb, bra defensiv och bra över hela banan. Nu ser han ofta lost och vilsen ut och lite ”loj”. De är min största besvikelse på Brännström.

Offensiv hoppades jag mer på OSL, Borgy och Andre och Foppa. De är spelare som borde ha mer poäng men kan också förklaras att de är inga spelare som har sina styrkor i att dumpa puck och grotta vid sargen. Här är de helt Lindbom fel att han styrt dessa spelare i sin hockeyfilosofi som inte passar dem alls. Ne de är Lindbom med sin filosofi som gjort där vi ligger där vi gör. Om man har dålig manual/instruktion blir resultatet skit

1 gillning

Det är ju också så att oavsett spelare så är det svårt att komma in i en ny dysfunktionell miljö, det är på många sätt det som är problemet i den här truppen, den är så oerhört felkonstruerad och otydlig.
Jag är helt övertygad om att flertalet av dom nya spelarna hade fungerat betydligt bättre i andra mer homogena lagbyggen.

Jag tycker Bränna är en tredje kedje spelare i ett bra SHL lag som bäst.

Har följt HV sedan början av 90-talet. På den tiden var det via sportradion och därefter via canal + osv. Har missat en del matcher pga av olika anledningar samt nöjt mig med att snabbkolla vissa i efterhand. Men i morgon är det första matchen på 30 år som jag kan se men väljer att avstå.
Hur kunde det bli så?

2 gillningar