IKO
Inte OIK😂
IKO
Inte OIK😂
Tack för sammanställningen.
Trenden ser rätt skaplig ut faktiskt.
Får vi dessutom tillbaka AP20 så lever hoppet.
Deppigt att Linköping går så bra.
Då var det dags att göra säsongen andra summering.
Vad har hänt sedan sist?
Efter 25 omgångar (läget efter 12 omgångar inom parantes):
Placering: 13 (14)
Poäng upp till säker mark: 1 (3)
Poäng upp till åttondel: 6 (7)
Poäng upp till plats 6: 12 (9)
Intressanta siffror och “bekräftar” lite den tes jag har om att det rör sig rätt lite i tabellen, trots trepoängsystem. Det krävs i regel en handfull trepoängare på rad för att man ska flyga uppåt. Vinner man varannan match, ungefär som HV gjort sedan Lindbom tog över tar det i regel tid innan man börjar plocka in placeringar. För det är ju inte bara HV som tar poäng i en jämn serie…
Därav en jäkla tur att HV valde att satsa på ett maratonlopp (läs: sparkade Montén tidigt) i år istället för ett 100-meterslopp (läs: sparkade Tommy alldeles för sent).
Vi får hålla tummarna för att Malmö förlorar nästa och vi vinner. Rögle plågas av turbulens och förlorar ett gäng matcher framåt med ett oklart nytt spelsystem. Då kan vi även klättra om dom så småningom ifall vi fortsätter med 2-3 poängare,
Alltså, HV tog tio poäng på 13 matcher med Monten och 19 poäng på 12 matcher med Lindbom och samma lag plus Shore. Fortsätter utvecklingen så kan det nog bekräftas att värvningen av Monten var den absolut största missen under året. Jag undrar vem som var mest skyldig till denna flopp, nubben kanske?, Lindbom kanske?, jag satsar mina pengar på Wilander som avgick samma dag som Monten fick sparken ( och ja, jag har full respekt för hans sjukdom och att orken tog slut)
Det är lätt att kasta Montén under bussen, med facit i hand. Vi kommer aldrig få veta hur det gått om han varit kvar. Till hans försvar kan sägas att han tog över ett till stora delar nytt lag utan SHL-erfarenhet, vilket inte kan varit det lättaste. I sådant läge känns det som tydlighet och stuktur skulle vara A och O för att hitta en grund att stå på. Där misslyckades Montén kapitalt, tränarbytet var direkt nödvändigt. Lindbom har lyckats reparera detta skapligt och jag tror laget har mycket mer att ge framöver. Under Lindbom har vi hittat ett grundspel som fungerar skapligt, och en inställning att man inte viker ned sig trots underläge. Detta trots att vi har viktiga spelare på skadelistan.
Det skulle kanske sitta fint med en eller annan förstärkning, men jag tror man ska vara försiktig att röra runt för mycket i grytan när vi är på rätt väg. Det skulle vara om det finns spelare i truppen som sprider dålig stämning, eller inte kan acceptera sin roll. I ett sådant läge kamn det vara bättre att klippa bandet och hitta något nytt.
Folk kastar väl inte Monten under bussen? Det är inte hans fel att han togs in. Det är Kents fel. Allt är Kents fel, förutom hans anställning, vars fel vi inte helt vet vems det är.
Har man det man hade när man startade säsongen, då skall man inte också ha Monten. Men det tyckte Kent, ty Kent trodde att hans trupp var svinbra. Den var svindålig.
Det märks på statsen att HV förlorar otroligt många matcher på special teams också… Undrar hur man ska komma fram till en lösning här, känner att det är den viktigaste delen att ta tag under uppehållet
Helt klart inverkar Special Teams på HV:s placering och förmåga att vinna hockeymatcher. Se på Luleå, där de satte två mål på två försök, medans HV misslyckades på sina sex (?) försök. Hade vi haft ett väl fungerade PP/BP hade vi vunnit den matchen. Vi släppte ju en mot FHC senast med gjorde två i PP och vinner matchen. Mycket avgörs i special teams.
Störst uppsida finns i BP, som varit helt bedrövligt. Även PP, men där tror jag en återkomst av AP20 löser det.
Det som sticker ut här är Oskarshamn som ligger över 100% det brukar innebära att dom egentligen har mer poäng än vad statistiken säger att dom borde ha, och att Luleå 5v5 är ett bottenlag!
Kommer ihåg att när HV åkte ut så låg vi över 100% vid jul och ändå pratades det om det om att en vändning kommer snart sen när PP:et slutade fungera så rasade vi ihop totalt.
AP är nog inte frälsaren när det gäller PP tyvärr. tycker han oftast drar ner tempot. Men visst, han knäpper dit en balja eller 2 ibland också. Hoppas han kommer tillbaka med bättre inställning än när han blev skadad. Då hängde han mest med huvudet
Instämmer . Gick hövligt långsamt för honom i pp
Kräftgången handlar nog till stor del på brist på självförtroende.
Tänker tillbaka på matchen i oktober i Scandinavium där Brattström såg ut som en rund miljon inledningsvis och målen trillade in. OM vi inte klappat ihop fullständigt då, tror ni att Nubbens fuskbygge exponeras vid ett senare tillfälle eller hade det kunnat gå åt andra hållet?
Ett lagbygge kommer alltid att visa sitt rätta jag under en så lång säsong imho. Men, med den brasklappen att ett sämre lagbygge kan bli bättre år två då de spelat ihop sig bättre. Dessutom, några av våra nyförvärv är nog inte så dåliga som vi ser dem nu, ty de gör sin första säsong i SHL. Kolla/lyssna hur det varit för några av våra största hjältar från Finland, många av dem hade en tung första säsong i SHL men blev sedermera fantastiskt bra.
Jaha, nu tippar Wennerholm att HV vaknar till och går till slutspel så nu var ju det kört….,
W är jinxaren nr 1
Vi har en match mindre spelad än rövhökarna och fem poäng upp.
Vi har en poäng upp till de andra gökarna från halvdanmark.
Just nu ser det inte bäcksvart ut. Men sedan är man ju väldigt färgad av stunden…
Exakt så man kände inför matchen mot Oskarshamn. Norrlandsturnén kommer inte så lämpligt…
Tredje jinxet gillt säger man