Säsongen 23/24

En koll på 13:e placerade lagets poäng de senaste 7 åren.
22/23 Brynäs 62 p
21/22 Djurgården 58 p
20/21 Brynäs 52 p
19/20 Leksand 49 p
18/19 Mora 60 p
17/18 Mora 51 p
16/17 Rögle 47 p

Med tanke på att botten 5 ofta förlorar, våra konkurrenter mer än vi, så tror jag absolut 60 p kommer att räcka för att undvika kval. Kanske inte ens krävs det. Håller vi hemmasnittet på 2 p per match, plockar vi 20 p till hemma. Det ger 60 p. Och nån eller några p ska vi väl kunna stjäla på bortaplan, så det är absolut möjligt att undvika kval. Men tufft blir det.

1 gillning

Jag hoppas du får rätt. Jag har en obehaglig magkänsla av att det inte kommer att gå. För HV klarar inte att ta vara på sina möjligheter att ta sig över strecket. De skulle behöva ta sig upp och dryga ut lite också. Men det känns helt osannolikt, eftersom det skulle kräva mer än vad man har mäktat med på 2/3-delar av säsongen och tyvärr tyder ju noll på att detta ska förändras. Men som sagt. Jag hoppas du har rätt.

HV måste vinna minst 2 matcher borta till öfr att de ska kunna va lite mer säkra. Vinn också bottenmatcherna!

Finns fortfarande en chans att Linköping åker ur!

Glaset halvfullt.

Tabell i år efter att de flesta lag spelat 36 matcher

1. Växjö 72 (37 matcher)
  2. Färjestad 68 (37 matcher)
  3. Leksand 64
  4. Skellefteå 62
  5. Linköping 61
  6. Timrå 61 (38 matcher)
  7. Frölunda 60
  8. Luleå 60
  9. Örebro 48
  10. Rögle 47 (37 matcher)
  11. Modo 45
  12. Malmö 43 (37 matcher)
  13. HV71 42
  14. Oskarshamn 32

Efter 36 matcher för ett år sedan

1. Växjö 76
  2. Skellefteå 70
  3. Färjestad 64
  4. Frölunda 64
  5. Örebro 60
  6. Timrå 54
  7. Rögle 54
  8. Leksand 52
  9. Oskarshamn 51
  10. Linköping 50
  11. Luleå 46
  12. Brynäs 45
  13. HV71 40
  14. Malmö 33

Tabellerna ser ju nästan snarlika ut, men ur HVs perspektiv något snäpp bättre. Men vi måste göra samma fina avslutning i år som förra året för att undvika kval.

5 gillningar

Hoppet står till att Modo fortsätter rasa ihop.
Malmö kommer nog ta sina segrar.
Jag tror HV71 kommer öka poängsnittet lite men någon galen ökning av snittet tror jag icke kommer att ske.
Tror det blir väldigt viktigt att Önerud kommer tillbaks och det snart.
Trodde inte att Simon skulle bli en faktor.
Viktigt med AP20 med att han håller sig hel resten av säsongen.

2 gillningar

Vad är det Växjö gör som uppenbarligen är så bra? Bättre tränare? Bättre spelare? Bättre korv? Bättre is?

Växjö kan behålla sina stjärnor likt vi kunde med Davidsson eran. Sen spelar de en grym ishockey som gör det lätt för spelare att anpassa sig till. Vi har en låt gå hockey där ingen vet vart man ska vara eller vart pucken hamnar.
Sen har man oerhört tydliga roller där man går all in oavsett roll i laget.

Så hade vi det förr också men sen så skulle allt vara jämngrått! Nu har vi ändå satt ihop 2 topp kedjor men som inte är topp av SHL mått. Eller de leverar inte som toppen.

Men spelarna i 3-4 kedjan är för dåliga. De överraskar inte motståndet och gör inte de där poängen som övriga lags kedjor gör.

1 gillning

Enkelt. Bättre sportchef.

2 gillningar

Växjö gör allt rätt. Konstant. Tappar man en stjärna ersätter man med något ännu bättre.

Vi släpper två av våra bästa offensiva hot på backsidan i LaLeggia och Andrae utan att egentligen ersätta någon… Skillnad på sportchef och sportchef.

(Medveten om risken att bli flaggad för att man berömmer Växjö)

3 gillningar

Precis så är det, jag tycker inte Växjö är bättre än någon annan att få behålla sina stjärnor. De har blivit riktigt sönder köpta efter varje SM-guld men precis som du säger, tappar man en LaLeggia så ersätter man med en liknande spelare. VI ? Vi tappar en Laleggia och ersätter med en Säppelä typ, som förövrigt ALDRIG spelat i SHL, rejäl chansning det där precis som med Tikka. Om vi tappar AP20 till nästa säsong så ersätter vi med en brunkare från Liiga garanterat och sen blir man förvånad att PP och vår offensiv blivit försvagad

En skillnad är att fler lag är inblandade i bottenstriden. 6 poäng mellan Örebro på nionde och HV på trettonde. Förra säsongen var gapet elva poäng till nian, tio poäng till tian…

Evertsson! Han är så jäkla bra på sitt jobb.

Lyssna på podden Hockeylabbet där dom pratar Växjö och speciellt Patrik Hall så går dom igenom hur han analyserar spelare som ska värvas.

1 gillning

På den tiden jag intervjuade en del hockeyledare (ca tio år sedan) så var Evertsson den enda jag uppfattade som skärpt och som någon som skulle kunna ha ett “riktigt” jobb utanför hockeyn.
Om jag jämför med de hundratals jag intervjuat i samband med rekrytering för olika tjänster så hade han varit en topp-10 kandidat.

När han talade om värvningar och motiverade dem så hade han en väldig bredd i informationen och jag fick uppfattning att han inte bara letade efter bekräftelse på sin egen tes utan också information som kunde motsäga den.
Tror inte det är så enkelt att en person gör hela skillnaden men att ha en ledare som Evertsson tror jag för många andra att lyfta sig. Tror inte heller han är låst i sin världsbild eller fast i en enväldig expertroll utan att även andra kan bidra.

Tar man en sådan som Sam Hallam tycker jag det är ett gott betyg åt en förening att han valde att stanna så länge.

Växjö gör mycket bra och tror de har en mångfald av ledare (även i positioner där man inte är chef) som kommer göra att de håller sig på topp en lång tid framöver.

Jag tror att en smått genialisk arbetsnarkoman kan ta de flesta shl-lag till toppen men det krävs en stark grupp av ledare för att stanna där och prestera över tid.

För att illustrera skillnaden: En HV-ledare motiverade värvningar med att de “behövde få in tomma skallar” (riktigt citat!!!) medan Henrik i detalj kunde gå tillbaka till vad spelares gamla juniortränare sagt om dem och redogöra för hur de gått tillväga för att få fram outnyttjad potential.

2 gillningar

Verkar som sagt finnas en stark röd tråd inom Växjö. Därför klarar man av att tappa en ledare som Sam och fortfarande prestera som ett topplag. Kollade man på Växjös trupp innan säsongen så tycker jag inte det såg ut som ett topplag på pappret. Men de lyckas alltid få ut 100% av materialet.
HV är deras raka motsats.

S.Lindström tippar oss som 10:a efter 52 omgångar i dagens genomgång av lagen (Expressen).

Han skriver även att HV71 absolut inte ska värva utan ge gruppen lugn och förtroende. Era tankar?

1 gillning

Tycker att vi gått ner oss spelmässigt och tror att vårt poängsnitt kommer sjunka om vi inte värvar samt tar in stöd på ledarsidan.
Förra året fick vi ordning på defensiven, tycker detta år ser ut som när vi åkte ut då vi begår misstag och faller samman.
Vi måste rensa ut de sämsta spelarna, vissa fungerar dugligt mot bottenlag men när vi möter bra lag så är vi chanslösa med t ex långsamma Tikka på isen.

Vi måste frångå budget om vi vill skaffa oss någon form av säkerhetsmarginal.

1 gillning

Det måste ju vara någon som kan förstärka laget och inte bara en spelare till. Det skall vara en spelare i högsta klass och det verkar inte finnas några sådana att tillgå.

Marcus Nilsson hade säkerligen förstärkt vårt lag