Säsongen 24/25

Är det bara jag som börjar hoppas på ett “Miracle on Ice” ?

Med Släggan på G in så får vi en ruggigt bra backsida.
OFM snart tebax, ANG och kanske en “Pitlick” och en del spelare som börjar hitta formen, tänker på OSL och AP.
PP börjar se riktigt vettigt ut. BP likaså.

Vi får glädjen av att spela färre allsvenska lirare efter uppehållet.
Nu har vi möjligheten att sätta ut fyra linor som kan hota offensivt.
Blomman & Co visade igår att man börjat matcha laget bra mycket tidigare i matcherna, med lyckat resultat. Viktigt.

Ett annat HV som går på is efter uppehållet.
Kniper sista slutspelsplatsen åsså kör vi hela vägen in i kaklet!

6 gillningar

att folk helt plötsligt börjar snacka slutspel är ju sjukt, allt annat än kval är en bonus. Helt klart inte omöjligt att nå ingenmansland men att nå slutspel ser jag som orealistiskt. Allt handlar nu om ´vinna säsongens sista match

6 gillningar

Hoppet lever.
Det är inte så sjukt.
Ponera att det trillar in 3p på lördagen.
Då är HV enorma 4p efter lagen på slutspelsplats efter 15 omgångar med 111 poäng kvar att spela om.

Nej, jag väljer att tro på ett bättre HV efter uppehållet.

2 gillningar

Får vi in det som det spekuleras om så har vi ett Dream Team. Varför skulle vi inte prestera som så också?

Att alltid utgå ifrån att HV alltid ska underprestera och att alla spelare ska bli dåliga i HV samt att vi alltid ska ha kassa coacher kan inte vara korrekt.

På vilket sätt är Brynäs eller Örebro bättre än HV? Vi har ett mycket, mycket dyrare och även mycket bättre spelare och lag, dags att börja prestera också.

Köper vi in Edmontons förstafemma så skulle troligen målet ändå vara Play In hos många och de skulle vara nöjda om vi nådde målet.

Noll kravställning i HV. Får intrycket av att målet är att ha dyraste spelartruppen och undvika degradering, då är man nöjd. Lite så tyvärr och bara bortförklaringar år efter år.

Nu hjälper det ju inte att sitta här på forumet och “kravställa”.
Vi hade, före vi plockade in Kero/Day ett av de sämsta lagen i SHL, på pappret. Detta har inte ändrats speciellt mycket. Du övervärderar denna trupp. Ingen annan övervärderar denna trupp på samma sätt du gör. Framförallt sätter ingen annan likhetstecken mellan pris och prestation. Den ekvationen sprängdes i miljoner bitar av charlatan-kent, en ekvation som redan var krossad sedan många år med Hult.

Att vi får in Joey är det enda vi vet är ett steg framåt. Ang har vi inte koll på ännu. Kan bli en ny Day. Troligen inte, men vi kan inte checka in SM-guld som du gör.

2 gillningar

Ang in → X ut. Det vet vi med säkerhet, att det är ett steg framåt :slight_smile:

Du har rätt, alla från ofantastiska fyran som sitter på läktaren ger en skjuts framåt.

4 gillningar

Har inte checkat in något SM guld vad jag vet. Det måste du läst någon annanstans.

Så dåligt lag hade vi inte förutom coachsidan.

Borde vara ett någorlunda likhetstecken mellan kostnad och prestation. Är så allt som oftast om man sköter saker och ting bra.

Jag är helt säker att vi legat mycket högre upp i tabellen med bättre coacher. Jag tror ingen hade velat byta spelartrupp med Brynäs eller Örebro.

En riktig coachtrio hade nog fightats i den absoluta toppen med alla nyförvärv och till och med någon mer in ytterligare som det spekuleras om.

När jag ser lag som Leksand, Timrå, Malmö, Brynäs, Örebro ligga före HV och jämför spelartrupper så blir man deppig hur lite vi får ut.

Jag håller inte med om en enda punkt här. Jo, vi har ett uselt lag, felaktigt sammansatt och balanserat. Nej, det är inte ett likhetstecken, inte ens nära ett sådant för oss som ligger i botten. Vi får betala mycket mer för en spelare, ty de kommer till ett bottengäng med risk att åka ur. Till det får du addera galenskapen som kent står för. Så nej, det har aldrig någonsin varit längre avstånd mellan pris och prestation. Jag tror nog jättemånga vill byta spelartrupp med Brynäs. Om inte spelarna i sig, så strukturen på kompetens och hur väl de passar ihop. Örebro har inte samma struktur dock. Så nej, jag tror inte vi hade fightats i toppen med en annan coach. Vi ärvde ett dysfunktionellt lag. Det ändras inte av ett par inhopp.

Vi är oense helt enkelt. Agree to disagree.

Jag tycker att vi har ett bra lag och spelare men inget spel. Klart på övre halvan SHL med de nya in.

Märkligt hur dåliga många plötsligt blir i just HV?

Just den är oerhört intressant, vad är det som ligger i bakom att det blir såhär? För det om något börjar blir sjukt tröttsamt, säsong på säsong upprepar det sig. Ingen verkar ju kunna bota det. Och det går väl lite i hand i hand med din andemening. Att man har en helt okej trupp för att kunna prestera på en lite högre nivå men det kuggar liksom bara inte i. För så dåliga spelare tror faktiskt inte heller att vi har. Även om x antal spelare nog aldrig kommer växa in i SHL-kostymen.

Det enkla svaret är för dåligt ledarskap i alldeles för många led. Snöbollseffekt.

3 gillningar

Kan hålla med dig på en punkt. Vi borde akta oss för att börja va nöjda och tycka allt är kalas för att vi undviker kvalspel. Vi ska inte glömma att den här staden, publiken och med den historia vi har så är allt under topp 6 direkt dåligt.

Men sen är det ju en annan sak vad som är realistiskt att förvänta sig i den situationen vi är just nu, med det laget vi har och de ledarna vi har. Och där är de flesta tyckare överens om att vi ligger nånstans runt plats 10-12.

Tycker man kan ha båda de tankarna i huvudet samtidigt. Jag är inte nöjd alls med att bli 12a men jag tar det alla dar i veckan just nu.

3 gillningar

Snöbollseffekt är väldigt snällt… skit är va det är. Sponsrar man HV med stora summor så vips så är du en kandidat till styrelsen.

Med historiken HV har så har det gjort alla blinda…Jag skulle vilja vända och säga…. Med den ekonomi HV har så borde man kunna aggera ( sparka, bryta kontrakt osv) för att komma på rätt köl igen. För detta är INTE OKEJ längre att staden, publiken ska fylla HG vecka ut och vecka in… år efter år. Krävs bojkott snart för att väcka dom? Vi ska inte vara OK med att vara där vi är ( Aldrig någonsin) för då kommer detta fortsätta.

Men…. Vänta lite nu… Är det inte X vi vill ha in :thinking:?

3 gillningar

Håller helt med här!
Det går inte koka soppa på en spik.
Alltför svag trupp från start och alla skador på det omöjliggör för vilken tränarstab som helst att lyckas.
Jag hoppas och tror att vi i takt med att spelare kommer tillbaka från skador och med nyförvärv in att vi kommer se ett helt annat HV.
För övrigt tycker jag mig redan under senaste matcherna kunnat se tydliga tecken på det.
Under alla matcher hittills har vi haft 3-5 spelare som tyvärr inte håller SHL nivå och det går inte i den här ligan.
Ännu värre blir det faktum att alla skador förvärrar situationen ytterligare.

2 gillningar

Ja, alltså att folk börjar prata slutspel. Att folk börjar formera trupper där Tikka tar en centerroll. Det känns en smula naivt i dagsläget. Det är en jäkla massa poäng det här laget måste ta framöver för att slutspel ens ska vara aktuellt.

Ang och LaLeggia in kommer inte vända på allt så länge vi inte kan peta de spelare som i ärlighetens namn fungerar mer som sänke än tillgång.

Ett steg i taget. Det första steget är att undvika kval. Tabellen har satt sig. Det kommer, SOM VI VET, med största sannolikhet handla om de här lagen i botten.

Ni som hoppas och tror på slutspel pga av Ang och LaLeggias intåg. Kom tillbaka om fyra omgångar när HV mött Timrå, Skellefteå och Luleå på bortaplan. Snudd på full pott dessa omgångar och jag är beredd att lyssna.

8 gillningar

Jaaaeeemen. Fördelen med att åka på stryk sista matchen innan uppehållet är ju att HV i normala fall spelar bra innan uppehåll och sedan är super-usla efter uppehållet.

Det gäller att bryta mönster.

:crazy_face:

1 gillning

Det är möjligt att HV slår MoDo i ett kval, undrar hur många miljoner detta lagbygge kommer kosta när man räknar ihop.

Omgång 15. Fortfarande kvar och geggar i looser-klustret.

2 gillningar