Säsongen 24/25

Ångest

Leksand vinner på övertid.

Nu är vi avhängda, så enkelt är det.

1 gillning

Jag brukar inte va den som ger upp, men…kommande spelchemat är ju tämligen svårt:
Timrå, b
Skellefteå, b
Luleå, b
Brynäs, h
Färjestad, b
Örebro, h

Tja, kan bli allt mellan 0-18 poäng. Men det trendar nog mot 0 om inget DRASTISKT sker under uppehållet.

2 gillningar

Jag har valt glädjen, men jag orkar inte det mer. Behöver få någon liten smula tillbaka.
Glädjen är borta, skräcken har tagit över.
Hoppet står till en ytter från frysen i Schweiz.
#27 Angst

1 gillning

Nu har vi mött samtliga lag minst en gång och vår säsong definieras i hur vi presterar mot lag som ligger kring oss i tabellen. Visst något haltande då vi mött två bottenkollegor, Malmö och Linköping, borta och ett Modo hemma. Men ser inte så ljust ut med inspelade tre av nio poäng. Håller så klart inte.

Vid den här tiden så brukar tabellen ha satt sig med i slutändan ett och annat undantag. Ser ut som att vi resten av säsongen får kämpa om att få hemmaplansfördel i kvalet, allt annat en bonus. Bister sanning men ingen anledning att lura sig själv längre. Svårt att argumentera mot fakta. Slut på falska förhoppningar. Känns skönt då investeringen i varje enskild match blir minimal därmed ett bättre liv och tid över till annat :v:

Ja , men du sa EXAKT samma sak förra året, men då var det MÅLVAKTEN och inte COACHEN . Bara att kolla i historiken på forumet för den som orkar. Vi hade varit topp 6 med rätt målvakt.

Det är tyvärr inte bara EN sak hela tiden utan en kombination av faktorer , men spelartruppen är alltid nummer ETT .

Vi har inte köpt rätt spelare , halvskadade som Seppälä, Kaski, sämre spelare som Tikka och Stakke m.fl etc

Stämde förra året. Hade vi släppt in var 12e skott isf var åttonde så…

I år det coacherna och tyvärr även målvakterna.

Hade du velat byta trupp med Örebro innan säsongen?

Att vi och Modo möts i kvalet är mer än troligt nu, avhängda som vi är. Jag räknar med att ledningen nu plockar fram plan B så att vi toppar i mars och vinner sista matchen. I planen ingår bl.a.förutom ny center även en ny rutinerad HC. AB blir en utmärkt ass och JD får hitta något nytt.

Du tar en “outlier” som exempel i Örebro, de flesta lag nära toppen har bättre trupper som presterat i flera år. Men det är nog också ändå så att Örebros trupp är bättre än vad många trott.

Jag tror vi har flera olika problem,

skadade/halvskadade spelare,
felaktiga beslut av spelare med sämre hockey-IQ som kostat oss poäng,
dåliga värvningar,
för få starka och drivande spelare av typen Anton Bengtsson, Friberg och liknande
För många one trick ponies o.s.v

2 gillningar

Den statistiken var iofs hela försvarsspelet i högsta grad inblandat i, inte bara målvakterna.
Även om de inte heller höll hög klass ska sägas.

1 gillning

Vi har dåliga coacher, tyvärr också dåliga målvakter även om Hugo startade grymt.

Bra backsida och en kraftigt underpresterande forwardssida.

Tror våra forwards hade presterat mycket bättre med ett bättre grundspel och med bättre coachning.

Namnmässigt och kostnadsmässigt så underpresterar laget kraftigt och speciellt forwardssidan.

Vi har inte så dåliga spelare som många gör gällande. Dessutom ex Hallquisth och Reber som varit grymma sett till förväntningarna.

Som jag ser det måste vi agera på riktigt och inte bara sminka grisen. Vi har en trupp för minst en Play In plats.

1 gillning

Vi måste vara ett topplag från första matchen efter uppehållet. Realistiskt? Nej men vi behöver ge det chansen. Den här skiten vänder inte av sig självt vi behöver göra ett snabbt vägval.

1. Snabba justeringar på ledarsidan. Helst en ny röst i omklädningsrummet nästa vecka som hjälper till på kort sikt och kan stötta.
  2. Ny center. Spelklar mot Luleå.
  3. Ny sportchef klar under uppehållet
  4. Ny huvudtränare klar till december
2 gillningar

Vilka spelare är iväg med olika landslag under uppehållet?

Vänta gärna med ny spelklar center till efter Luleå matchen :sweat_smile: :partying_face:

Körd!!!

så vitt vad jag förstår är det inget spelare i våra herr a lag som ska iväg på landskamp men kanske några av juniorerna och damspelarna

1 gillning

Skulle också säga att ett enormt problem är hur felbyggt laget är: spelare för spelare kan man likt Crohb m fl argumentera för att det faktiskt ser helt ok (eller rent av bra) ut och att vi har underpresterat. Problemet är ju att det inte finns någon typ av röd tråd i lagbygget, olika spelartyper som inte passar ihop med varandra, överflöd av vissa spelartyper, total brist på andra, avsaknaden av naturliga ledare osv. Detta gör att spelare inte heller kommer till sin rätt utan blir “sämre” i HV.

Lite som att köpa en massa dyra lösa möbeldelar utan att ha en aning om vad för möbel det ens är man vill bygga.

6 gillningar

Läste någonstans (minns tyvärr inte var) att vi som lag överpresterat sett till underliggande statistik. Samt att det var raka motsatsen för Modo.
Är det så illa?

Ja vi har överpresterat tabellmässigt. Vi borde ligga tvärsist sett till vår prestation.

Bara hoppas att turen och flytet vi haft hittills under säsongen fortsatt håller i sig.

Vi har låg offensiv zontid och hög zontid i egen zon. Hög skotteffektivitet.

Hade vi fått in Kaski hade det automatiskt löst den sista punkten.

Sammanfattningsvis har vi varit dåliga på att föra spelet och låter ofta motståndarna ha puck under längre tider i egen zon. Förhoppningsvis något man kan justera under resterande del av säsong.

1 gillning