Säsongen 24/25

Haha, ja det kan man säga.

Tedenby tjänar nog mer än Silfverberg dock.

Ville bara visa att hemvändare inte alltid hjälper, ibland så stjälper de.

Örebros förstakedja är inte direkt några hemvändare heller.

Vi måste göra något åt ledarsidan.

Med tanke på att dom befogar över en av shls bästa backsidor, plus en mycket bra forwardssida. Med silverberg i spetsen. Så ja det tror jag.

Nä det gör dom inte. Tydligen skillnad på hemvändare och hemvändare. Lite mer klass i Brynäs.

Vad menar du här? Vart hade dom flesta tippat Hv menar du?

Brynäs och HV var tippade på liknande plats i tabellen av de flesta.

De flesta tippade båda lagen emellan plats 10-14.

Brynäs, HV, MoDo, Malmö, Örebro och även delvis Timrå var tippade i botten.

Det stämmer, och de tipsen var väl rimliga, men nu har vi facit:

Brynäs:

Hemvändarna var bättre än förväntat och har inte uppvisat några problem att anpassa sig till SHL. I princip samtliga importer har varit lyckade och de flesta av de “allsvenska” spelarna har visat sig hålla jättebra i SHL.

MoDo:

Olofsson har inte levt upp till förväntningarna. Flera av de andra ledande spelarna har visat sig vara sämre i år (Målvakten Lehtinen bl.a.), tipset i linje med utfallet

Malmö:

Man trodde att tappet efter Kuokkanen och Pajuniemi skulle bli stort, vilket det också blivit då ersättarna inte varit likabra. Däremot har backsidan och målvaktssidan uppgraderats rejält då Salo och Thomson visat sig bättre än väntat. Man har dessutom blivit av med Ollas-Matsson som bevisligen inte ville vara där. Utfallet ändå i linje med tipsen. Kontinuitet med Kollar har börjat bära frukt.

Örebro:

Karlkvist hade en tveksam säsong i Oskarshamn men har levererat bättre än väntat. Puistola var också en liten chansning som blivit succe. Till det har gruppen bevisligen kommit samman efter härvan med Brome och Holm. Till det ska sägas att de överpresterat enligt de underliggande siffrorna, framförallt målvakten. Kommer troligen dala lite i tabellen.

Timrå:

Osäkerheten med Jokinen har blivit ett utropstecken. Flera av storstjänorna från ifjol har blivit bättre och hållit sig skadefria, Wedin t.ex. Backsidan har också visat sig bättre än man trott.

Hv:

I princip samma lag som förra årets 13:e placerade. Inga värvningar har visat sig bättre än förväntat, snarare lite sämre (Kero, Engsund, Nyberg) eller mycket sämre (Day). Lägg därtill två backar som stått still i utvecklingen eller t.o.m gått bakåt (Sjöholm, Fransson) samt ett svajigt målvaktsspel. Krydda med storstjärnor som är lite sämre än förra året i Petersson, OSL, eller extremt ojämna som Borgström, lite lönebråk, sportchefer som försvinner efter några månader, etc etc.

Summa summarum, fullt rimligt att vi ligger där vi ligger! Om alla stjärnor hade stått rätt kanske vi hade kunnat nå en 10:e placering, men inget av det har inträffat, därav botten-2 fullt rimligt. Det hade inte Sam Hallam, Rönnberg eller Bulan kunnat ändra på.

8 gillningar

Hur utfallet har blivit har du helt rätt i och det är ganska enkelt att se.

Den stora frågan är varför det är så?

Visst kan vi skylla allt på spelarna och stanna där.

Jag tror att de flesta av HVspelarna skulle kunna hitta motsvarande jobb i SHL. Troligen med något lägre lön.

Jag är ganska säker på att ingen av ledartrion skulle erbjudas motsvarande jobb i någon annan SHLklubb.

Kedjan brister där länken är svagast.

För mig är det märkligt att lägga så sjukt mycket pengar på spelare när man inte har en riktig coachstab på plats först.

4 gillningar

Tycker ni träffar det bra både @spaawn och @CROHB trots olika ingångar.

Jag tror förklaringen (i stora drag) kan ligga i följande:

1. Vi har för dåliga spelare.
  2. Laget är för dåligt sammansatt.
  3. Vi har för dåliga coacher.
  4. Alla kringliggande oroligheter.

Om man adderar dessa minusposter så kan det omöjligt bli ett särskilt starkt utfall. -1 + -1 blir inte +.

På lång sikt behöver alla dessa 4 punkter (och säkerligen flera jag inte listat här då dessa är i grova drag) bli åtgärdade och förbättras.

På kort sikt kan vi (i bästa av världar) försöka åtgärda/förbättra punkt 1 och 3. Vi behöver alltså än mer förstärkningar på spelarsidan. Läs ren jävla SPETS. Vi behöver också bättre coacher.

3 gillningar

Är faktiskt fullt rimligt att det skiljer 6 poäng mellan oss och Modo efter ikväll. Sug på den karamellen en stund gubbar.

Dock så kan vi förbereda oss för kval tidigt om vi inte ens är med i kampen och toppa inför kvalet där vi förhoppningsvis möter ett slitet Modo som krigat in i det sista men missat med en poäng.

Japp. Tycker det är mycket märkligt att Brynäs tippades så långt ner. Det sa jag redan när tipset kom in.

Anledningen. Dom har för bra lag helt enkelt.

Brynäs har gjort det bra, till och med bättre än man vågat gissa.
Lite bitter är man för att HV inte lyckades göra samma sak när vi gick upp.

MoDo har tre poäng mer än oss just nu

https://www.shl.se/game-stats/standings/standings?ssgtUuid=qeb-73qtP8d19&count=50&moduleType=standings

Skulle inte förvåna mig om gapet mellan MoDo och HV71 blir större efter ikväll, allt enligt lagen om alltings jävlighet.

Omgång 21. Hade egentligen inte tänkt uppdatera förrän efter helgmatchen. Men det var så kul att se kurvan peka uppåt.
Men kom ihåg: en vinst är ingen vinst – tre 3p-vinster på rad krävs för att få kontakt med “looser-klustret” igen.

20/21 hade man alltså 29 poäng efter 30 matcher

Detta betyder alltså med lite mellanstadiematte att HV behöver ta 12 poäng på 9 matcher. Det känns inte omöjligt men det är ju HV som ska ta poängen.

Viktiga matcher är såklart de kommande 9 omgångarna:
Omgång 22 Modo Borta
Omgång 23 LHC Hemma
Omgång 24 Malmö Hemma
Omgång 25 Rögle Borta

Alltså de kommande 4 matcherna.

HV behöver 1,48 poäng per match nu för att fixa 63 poäng för garanterat SHLkontrakt till nästa säsong. Det betyder att man behlver ta minst 6 pinnar dessa kommande matcher. De borde man kunna lösa?

Tippar på 8 pinnar dessa matcher.

2 gillningar

Kan det vara så att säsongen vände när vi fick både #20 och #21 skadade?

Tror inte att moralen blivit sämre i alla fall, ingenting har blivit sämre när de är borta.

Tedenby känns stensäkert att han inte bidrar så han kan sitta på läktaren.

AP är mer lurigt då han ändå kan bidra när han vill i spelet och med poäng. Svårt vilket som väger över med AP men ska vi ha någon stjärna skadad så är han den vi saknar minst i alla fall.

4 gillningar

Jag vill gärna ha en skadefri AP på planen varje match.

5 gillningar

Jag säger: Angs mål och Garden exploderar.

1 gillning

Omång 22. Tillbaka mot looserklustret. Och vidare.

6 gillningar

Äntligen har vi en kurva man kan tänka sig att extrapolera!

1 gillning

Du menar: 4 poäng idag, 5 poäng på torsdag osv . det blir perfekt (extrapolerar derivatan och tänker inte förhålla mig till fåniga begränsningar satta av SHL)

Fortfarande lite deprimerande att även om vi vinner två till dvs 4 i rad, så är vi knappt ifatt oss själva när det gått som sämst. Menmen, lite hopp ger det.

4 gillningar

“Fortfarande lite deprimerande att även om vi vinner två till dvs 4 i rad, så är vi knappt ifatt oss själva när det gått som sämst. Menmen, lite hopp ger det.”

Kanske det men jag tror att det är viktigare att se var vi är nu, och att vinna så vi kommer ovanför strecket. Förhoppningsvis kan vi vara över det sämsta strecket senare i vår, så vi slipper kvala. Jag tror man kan börja med att se på nu och koppla ihop det med senare mål.

1 gillning

Omgång 23. Tre poäng hemma mot Malmö på torsdag och det är åter igen kontakt med looser-klustret. Och kom ihåg att tre segrar på rad är ingen garanti; som ni ser på Oskarshamns kurva lyckades de dra in 8 poäng på tre matcher …

4 gillningar