Nej. Detta är nog i linje med vad jag förväntat mig men det gör ju inte praktfiaskot mindre?
Hade vi sparat in 25 miljoner i spelarbudget så hade detta varit ok men nu är de bara pinsamt.
Hade damerna fått 5 miljoner från detta skitbygget istället så hade de varit ett topplag i sin serie.
Detta är tragiskt att se.
(Edit)
Jag anser inte alls Abbott gjort sitt jobb. Han borde satt sig och avslutat en mängd avtal. Det finns en hel del spelare vi borde kunnat hittat jobb i HA till men inget sånt jobb har gjorts. Vi har alltså bara adderat kostnader utan att göra ett skit för att spara. Vansinne.
Jag håller med angående Olof och lagets prestation.
Laget har höjt sig också. Ordentligt. Hade Olof haft samma lag och moral framför sig som dom första 20 så hade hans räddningsprocent varit lägre.
Med det ska Olof ha en Eloge för det han gjort/gör.
Känns väldigt tryggt med han i kassen.
Det är inte enkom Olof som varit bra men han är den enskilt största orsaken. Om du har 90% och släpper in var tionde skott som är snittet så är chansen att vinna mindre för oss.
Om du helt plötsligt under fem matcher har 95% och släpper in var tjugonde skott så ökar chanserna att vinna dramatiskt. Det är ju ganska givet och självklart.
Så visst semantik och jag fattar att även du tycker att Olof varit bra medan jag tycker att han varit avgörande i dessa matcher. Hade Olof spelat som våra målvakter gjort matcherna innan det och som han själv gjorde igår hade vi inte vunnit dem, det är nog fakta statistiskt.
Vi är seriens sämsta lag statistiskt och det lägger jag på coacherna. Tycker det blivit bättre dock fast från en katastrofalt låg nivå och fortfarande inte OK. Efter Beechs intåg i båset är vi åtminstone bättre i PP och det har också hjälpt till.
Vi får se framåt men är rädd för att det helt och hållet hänger på PP och målvakterna om vi ska vinna och det är inte bra. Det offensiva spelet är för dåligt och det kan kosta oss en slutspelsplats trots den svindyra truppen.
När jag bedömde Abbott så var det för hans värvningar och de har slagit väl ut tycker jag. Sen tycker jag kanske att han borde gjort mer åt coachstaben men Beech in är ju ändå något positivt.
Tycker att detta inlägg summerar problematiken på ett bra sätt.
Jag räknade fram en väldigt enkel xG/xGa-modell. Och under de fem matcherna som Glifford vaktat kassen (innan gårdagens match) hade han släppt in 1,5 mål mindre än förväntat per match, vilket är helt sjuka siffror. Ingen annan målvakt i ligan var ens i närheten.
När man tittade på Hv:s xG var det tredje sämst i ligan. xGa var samtidigt typ sjätte sämst i ligan. Detta alltså under de fem matcherna med Glifford i mål.
Så siffrorna stärker bilden av en ganska uddlös offensiv, då man har svårt att skapa farliga chanser. Man har en halvbra defensiv och släpper till många chanser. Men man har haft en övermänsklig målvakt.
Med en genomsnittlig målvakt i kassen hade man sannolikt förlorat ett flertal av matcherna som man lyckats vinna på slutet. Precis som du är inne på.
När man tittar på matcherna känns det som om det mesta har blivit bättre, men spelmässigt är det fortfarande inte bra i jämförelse med övriga lag i ligan.
Angående stå på huvudet, så beror det väl på vad man menar. Olof behöver inte riktigt det då han är såpass följsam och lugn i sitt spel. Och undantaget igår så har han gjort en del avgörande räddningar. Men, just igår mötte vi ett riktigt bra lag med individuellt skickliga spelare som fick lite väl bra lägen plus att vi lät Olof skymmas.
Så summa summarum. Problemen är egentligen desamma som pro-Glifford?
Oavsett om man tycker att Glifford står på huvudet eller inte så tycker jag han är en stor anledning till att det gått så bra den senaste tiden. Det och ett PP som fullkomligt exploderat.
Kollar man de 7 senaste matcherna (då seger/poängsviten inleddes) och jämför med de 20 första omgångarna ser det ut så här.
Tycker det ovan ger en bild av ett lag som har en väldigt, väldigt bra målvakt, och som på det höjt sig extremt mycket i PP (gissningsvis på grund av att vi fått in skickliga spelare i Ang och LaLeggia).
Problemet med den uddlösa offensiven kvarstår, bortsett från PP, och här finns det mycket mer att kräma ur. Jag menar ju att Luoto och Borgström behöver få in en tredjelänk som gör att de kan producera mer i fem mot fem, samt att vi får ihop en tredjekedja av värde.
Tror det kommer bli extremt viktigt framöver. För sett till stroganoffs siffror så har jag svårt att se hur HV ska kunna hålla uppe den här poängstreaken över tid. För nog kan vi inte förvänta oss de här PP-nivåerna säsongen ut och inte kan vi lägga alla förväntningar på att Glifford fortsätter leverera siffror som skulle göra honom aktuell för VM i vår?
Lätt att dras med och tro att allting är bra när man har en segerstreak. Hade vi haft en streak trots en normal målvakt och ett normalt PP då hade jag varit lugnare. Nu har vi haft en streak trots att spelet i 5-5 varit lika dåligt i princip.
Verkligheten kommer oftast ifatt. Vi är klart sämst i SHL statistiskt och vi måste få ordning på spelet. Coacherna måste bli bättre på mycket om vi inte fortsatt ska ha sämst XG siffror.
När vi åkte ur SHL hade vi länge ett grymt PP och när det sen blev normalt så gick det som det gick. Likadant när vi mirakulöst lyckades rädda oss våren 2023 så var det mestadels tack vare en fenomenal Ortio.
Har svårt att se att Glifford klarar av att vara SHLs bästa målvakt resten av säsongen och att vi lyckas sätta rekord i PP siffror. Nästan det som krävs för slutspel som var den blygsamma målsättningen innan säsongen om vi inte lyckas hitta ett bra och stabilt konstruktivt spel.
Hockey är mer än bara statistik, den enda defensiva statistiken du har med är egentligen räddningsstatistik. Finns inget som visar hur försvaraspelet har förbättrats, hur laget sitrer ihop, spelet i mittzon etc.
Tror definitivt vi har blivit bättre än innan, men siffrorna säger inte allt. Däremot kanske vi inte förtjänar den utdelningen som vi faktiskt fått.
Ska säga det till min chef nästa gång. “Du tycker kanske resultaten för det här budgetåret är lite svaga. Under budget etc etc. Men det är bara siffror. Det är så mycket de inte visar. Hälsa ledningen det”.
Nej, statistik är inte allt. Jag tror också att vissa saker blivit bättre. Men mycket pekar ju på att det för tillfället är några enskilda faktorer som blivit bättre den senaste tiden, vilket Stroganoff visar på ovan (för att summera hans inlägg. Fortfarande uddlös offensiv och halvtaskig defensiv som släpper till många chanser bakåt).
Tänk om HV gått lite hårdare på det de senaste åren. Statistiken som vissa verkar sky som pesten. Typ basala grejer som mål och poäng. Då är jag övertygad om att vi inte varit där vi är idag. Under kvalstrecket.
Jag hör vad ni säger. Jag gillar statistik. Men man kan oxå vända på argumentet och hitta stöd för min tes att försvaret är bättre och således hjälper det upp Olofs siffror. 95% är ohållbart över tid och i min värld är det lite av en normal slump när allt går bra för en stund och regression to the mean kommer infinna sig. Jag hoppas Olof landar på en bit över 90, typ 92, när detta är över. Men detta kommer inte ske såvida inte försvaret höjer sig. Sett till xGa och annat så har ju vi kollektivt stoppat mer mål än förväntat. Kollar man på frölunda-matchen så hade de nästan 100 skottförsök men vi brilljerade i block och annat gött försvarsspel.
Hade
Antal skottförsök = antal skott på mål
Antal blockade skott = 0
Ja då är det Olof som stått på huvudet.
Nu har det inte varit så. Hade det funnits stats för returtagning likt basket så är jag säker på att vi blivit bättre där med.
Så, det blir som alltid en höna vs ägg-diskussion när man skall utvärdera en målis. Det är naturligt. Men vi kan konstatera att Olof inte har hög räddningsprocent pga tv-räddningar och liknande. Han har inte kommit in och tagit “omöjliga” puckar som vinner tävlingar likt “veckans räddning”.
Framtiden får utvisa om vi har höjt oss som lag, defensivt, ty en sådan förändring borde man kunna hålla över tid, vs 95 i räddningsprocent som är ohållbart. Men de senaste sju matcherna så tycker jag det finns fog för att hoppas på en defensiv uppryckning.
Omgång 1-20
Skott på eget mål: 29,35 i snitt
Missade skott mot eget mål (skott utanför+skott som blockerats): 23,45
Skott utanför: 12,45
Blockerade skott: 11
Skott i målramen: 0,85
Skott i skottsektorn 20,1
Tacklingar: 10,75
Omgång 21-27
Skott på eget mål: 25,86
Missade skott mot eget mål (skott utanför+skott som blockerats): 26,57
Skott utanför: 13
Blockerade skott: 13,57
Skott i målramen: 0,43
Skott i skottsektorn 20,0
Tacklingar: 9,71
Vad jag kan utläsa. Vi släpper färre skott på mål. Vi blockerar fler skott. Vi tacklas mindre. Vi släpper till lika många skott i skottsektorn.
Allt som allt skulle det kunna peka på en liten förbättring defensivt. Men jag hade nog velat se större skillnader om jag ska dra slutsatsen att det rör sig om att det är defensiven som lyft sig och att det inte är Glifford som är den stora A-faktorn i det här fallet.
Nån av backarna sa väl vid nått tillfälle att när en junior målvakt står så offrar man sig lite extra, och antagligen täcker nått skott mer än man gjort i vanliga fall. Undermedvetet blir det säkert så.
Tacklingsstatistiken kanske har att göra med hur mycket speltid Sjöholm har haft?
Vill minnas att våran analytiker pratade om detta i aftonbladets hockeypodd. Våran defensiv har blivit bättre efter korrigeringar men offensiven har blivit sämre.
Det som inte framkommer i den enkla statistiken, men som säkert finns för den som har tillgång till avancerad data, är att antalet individuella misstag borde ha gått ner drastiskt. Det påverkar antalet mål mer direkt än om det är 20 eller 35 skott på mål.
De handlar om ökad noggrannhet och mindre dräll vid linjerna, färre utfall från framför mål till sargen utan att det finns täckning, mer aktivt arbete med klubborna framför mål, färre tillfällen när backarna spelar fast sig själva, mm.
När laget släppte till ett 10-tal sådana misstag varje match blev det ett antal mål och förlorad match. Omgång 1-20 förlorades många jämna matcher med uddamålet (eller uddamål + ett i öppen kasse) på just den typen av misstag. Sedan satte det sig på psyket och det blev ett antal plattmatcher med många insläppta mål omgång 15-20.
Nu har vi fått ner misstagen till en-tre per match. Visst, några av misstagen har Glifford gjort idioträddningar på, men även han släpper in då och då när en spelare är helt omarkerad framför mål (som 3-3 i Luleå-matchen).
Den typen av misstag som ger A-målchans resulterar bara i ett skott bland de andra trots att det nästan garanterat är mål.
Kompletterande statistik med gjorda mål - insläppta mål
Omgång 1-5: 1,6 – 2.4 Rätt bra defensiv, offensiven fungerar inte alls
Omgång 6-10: 3,8 – 3,6 Offensiven börjar komma igång på bekostnad av defensiven
Omgång 11-15: 3,0 – 3,8 Forsätter på samma sätt
Omgång 16-20: 2,0 – 5,2 Mental kollaps där arbetsmoralen i defensiven går ner
Omgång 21-25: 2,6 – 1,2 Återuppståndelsen med hårt arbete och bortstädade misstag
Misstagen var tillbaka i Luleåmatchen på ett oroväckande sätt, både Seppälä och Ang hade en rejäl streak i misstag. Men att inte ha en nollpoängare på sju raka är gott - imorgon sitter jag spänt och väntar på en trea mot Silver.
Något jag reagerat på är att hela den här positiva perioden så har antalet onödiga utvisningar varit ganska frånvarande - vilket brukar vara en indikator för en grupp som mår ganska okej.