Säsongen 24/25

Det känns inte som en statistiskt signifikativ förändring, förutom möjligen skott mot mål?

Så statistiken stödjer inte riktigt det man ser på isen. Iallafall inte det jag ser vilket är ett bättre organiserat försvar med mindre perioder av kaos. Man kanske får vara nöjd med denna lilla förbättring? :sweat_smile:

2 gillningar

Sen in här men vill ge mina cent här också. Den är tämligen betydelselös då den varken är baserad på statistisk eller forskning utan mer på en hypotes.

Glifford ställer sig i mål i sin debut. Spelarna ”vet” att de måste hjälpa sin debutant för att det inte ska gå åt helvete. Man spelar för varandra, blockar skott, rensar returer, vinner kamper framför mål, tar bort klubbor m.m. Gliffen tar puckarna som han ”ska ta” men även några puckar som vi i det ”nya normala” är vana att räkna in som mål i baken. Glifford ger tillbaka till vårt försvarsspel genom att visa på trygghet och psykologin sinsemellan stärkts. Poletten faller ner om vad som krävs för att försvaret ska hjälpa sin mv, men också hur mycket räddade puckar stärker tron på det man gör.

Olof har varit jävligt bra. Försvaret har också varit klart bättre. I samspel. Tycker inte man jobbade på samma sätt mot Luleå utan man släppte lite på disciplinen och tyckte mig skönja lite slapphet och övertro på Glifford och då blottas man lätt. Tycker förövrigt inte Luleås offensiv är vassast i ligan, men att snacket om det kanske gjorde att man blev en promille avvaktande vilket gjorde att man gav Luleå millisekunder mer tid istället för mindre tid.

10 gillningar

Mycket har sagt och mer kommer att sägas.

Min take på det hela, det jag tycker. Inget mer. Och vi börjar med förväntningar ställt det faktum där vi befinner oss, dvs den vardag/verklighet som tagit oss hit. Det är också omdömeslöst och brist på respekt för uppgiften.

Så tycker jag inte att det är ett fiasko eller praktfiasko. Vi är där vi är varken mer eller mindre och det är utifrån de ingångsvärden vi hade. Dvs en felaktig och obalanserad, trupp ej SHL kompatibel samt ett spel som inte är i nivå för att hänga kvar. Det för mig är ett jävla praktfiasko deluxe.

Alltså kvalplats efter omgång 27, med det här, Nej. Hade vi däremot haft SHL kompatibla förutsättningar då hade detta varit ett sju jäkla praktfiasko.

Ser vi till Gliffen. Han kom under en prekär situation. Det fanns tre tänkbara scenarion, hjälte, lagom eller misslyckad. Nu blev det lyckat och det ser jag som att han hade allt att vinna samt att många fler saker kuggade i, i rätt läge, kanske beroende på att Gliffen inledde stabilt i sina första ingripanden. Det ena i detta fallet leder till det andra. Gliffen gör saker enkelt, vilket jag tror är en följd av att han kommit in i det så bra.

1 gillning

Idag vill jag se ett trendbrott. Förra säsongen hade vi ett par ggr chansen att lämna det berömda bottenstrecket. Idag har vi chansen igen. Låt nu detta ske. Hade varit den skönaste 3poängaren på läääääänge!

6 gillningar

HV hade väl mycket mer blockade skott sista tiden.

Man placerade sig mellan motståndare och målet istället för att maniskt jaga puck i alla lägen

Men mot Luleå kunde man inte beskylla dem för det även fast man hade varit hårt trängda ledde med 1 mål och det var 4 minuter kvar släppte man en spelafe ensam med Glifford.

Ingen Hv-spelare inom 5 meters radie från denne så var man mer ivrig att anfalla än att försvara.

Prioriteringen verkade ha ändrats

Omgång 28. Taket till looserklustret spräckt! Tänk att för 11 omgångar sedan passerade laget under tröskeln och hade dessutom fyra raka förluster efter det.

30 gillningar

Det var ditt tillägg av Oskarshamns säsong som fick det att vända, satte skräck i hela Hv :joy:

2 gillningar

Det må vara sjukt jämt i botten med många lag, men nått som pratades mycket om ett tag här på forumet var poängsnittet för att klara 61p gränsen. Den har verkligen sjunkit i och med dessa vinster och det skulle under resterande 24 matcher krävas 1.13p per match för att hålla oss kvar. Imponerande hur snabbt det kan förändras då vi nyligen inte hade över 1p/match och nu ligger på 1.21 alltså högre än va avslutningen av serien kräver

Forsätter här.

Ja men bara kliva upp på rätt sidan kan vara en injektion. Jag hoppas innerligt att axlarna sjunker lite, man börjar se framåt mot en stabilare vardag. Gå för det, bli inte ängsliga och rädda för att förlora något.

Och för att klara av att hänga kvar på rätt sida så ser jag två nödvändiga ting.

1. Man behöver rent krasst sätta en någon tydligare spelidé både med och utan puck. Dock är tiden knapp, så det lutar väl åt att laget i stort måste göra samma jobb varje kväll.
  2. JA, laget ska alltid göra jobbet, men här tycker att HV måste göra lite som Malmö och Modo ifjol. Dvs det bjöds inte på någon direkt kvalitativ hockey men de båda lagen gjorde oftast en gedigen laginsats. Det räcker ibland längre än vad man tror.

Jag ser ett lag som får med sig mer i positiv bemärkelse. Saker som ofta grinade emot går nu HVs väg. 7 av 8 det gör man inte för intet, sen att veta vilka exakta detaljer som ligger till grund är svårt att veta.

Saker och ting är positivare, ser tex en AB som av förklarliga skäl uppträder lugnare i intervjuer och använder inte lika många floskler. Han pratat mer kring matchsekvenser. Däremot så hänger allt på en skör tråd. Utebliven levereras av producerande spelare eller målvakt inte står pall och det är godnatt

1 gillning

Jag skulle tro att det kommer krävas mer poäng än vanligt för att undvika kval i år.

Även Modo har ju kommit igång och är på väg ifatt lagen ovan, dock i en långsammare takt än oss.

Det finns inga solklara bottengäng i år.

Ser man på plats 8 som Malmö har nu så har de 39 poäng. MoDo är sist i tabellen och har 29, det skiljer alltså 10 p. Om MoDo mot all förmodan skulle vinna tre raka och kamma hem en extrapoäng skulle de klättra. Vad jag menar är att det inte riktigt finns någon garanti för någon där och att det kan hända lite vad som helst, olika formkurvor, och så vidare.

SHL - alla nyheter om den svenska hockeyligan 2024-12-29

Pär Lindholm avstängd på måndag.

5 gillningar

Tycker 4:e kedjan (HA-grabbarna) gjorde ett bra jobb igår. De var, i mitt tycke, bättre än vår 3:e kedja. Forslund såg riktigt stark ut. Om det finns en ledig plats i 4e linan nästa år så kan han vara någon att ha i åtanke?

Förhoppningsvis får både Växjö och Linköping kvala. Inför avgörandet går övriga 12 klubbchefer in och slår fast att båda lagen ska degraderas och vi stänger ligan.

Alla nöjda!

20 gillningar

Växjö kan gärna åka ur. Men Lhc vill jag ha kvar. Det är många känslor som väcks där.

Allt går med oss under december som det verkar.

Jag minns för typ 8 år sen så såg jag Forslund några matcher live i Tingsryd. Minns att han med sin speed kunde åka 8or runt motståndarna ibland. Lyckades ofta åka sig till friläge genom att bara åka runt backarna. Tänkte att han vore kul att se i HV, men sen försvann han från min radar lite. Kul att han nu plötsligt fick chansen efter alla dessa år

4 gillningar

Omgång 29. Genom loosertaket – likt Nybergs puck – och vidare. Nytt år firas med ny graf. Jag plockade bort jämförelsen med Oskarshamn eftersom … de slutade på 37 poäng.

31 gillningar

Drar du ut raketkurvan så har vi 80p omgång 46 va?
:wink:
Guldet ska hem!

2 gillningar

Snyggt!!!

1 gillning