Säsongen 24/25

Det vi ser nu är ju den nivån denna trupoen håller och borde hålla. Tog bara lång tid innan vi fick se det. Topp sex blir svårt, inte omöjligt, med tanke på de usla första 20 omgångarna men minst topp åtta tycker jag är givet.

Vi borde bli riktigt giftiga till våren. Rögle gick till final förra säsongen och HV gör samma resa denna säsongen? Vi har en riktigt bra trupp där Abbott tagit in fem kanoner som det visat sig.

Vi underpresterade kraftigt de första 20 omgångarna ska vi komma ihåg. Nu är truppen komplett och matchningen inte så dålig längre och resultatet ser vi nu.

1 gillning

Vet inte riktigt om jag håller med.
Spelar borta som ska in i laget just nu:
Hallquist
Reber
Träff
Brännström
AP
och kanske WIN.

Med dom tillbaka och laget behåller samma goa vinnarkänsla så kan det bli en riktigt rolig vår.

2 gillningar

Menade att det inte ska in fler spelare i truppen, absolut inte att vi är helt ordinarie nu. Håller med om att våren kan bli riktigt rolig. Vi har nu en trupp som tillhör toppen i SHL, Abbott har lyckats enomt bra.

Mina största frågetecken har hela tiden varit coacherna och målvakterna. Blir dessa båda utropstecken så kan det gå precis hur bra som helst och vi kan nog komma att spela hockey även under april månad. Så bra lag har vi nu enligt mig.

2 gillningar

En sak i taget nu, laget går som tåget, men det är bara 3 poäng till att ligga under kvalstrecket igen. En skada på Borgström ä, Ang eller Luoto så kan det börja gå troll i grejerna. Jag tror att Abbott har koll på marknaden fortsatt, en center pratas det ju fortfarande lite löst om, även om den jakten kanske tonats ner något.

1 gillning

Den här nya positiva trenden denna säsong har verkligen förändrat måendet. Nu finns hoppet och spänningen inför matcherna igen. I går onsdag började jag bli lite nervös inför lördagens match mot Malmö. Innan trendbrottet kände jag ingenting. Men nu är varje match så oerhört viktig.

Är det någon fler det förändrats för på det sättet?

8 gillningar

Håller med till fullo, hopp blandat med kärlek är farliga grejer😅

1 gillning

Hopp? För egen del har jag en grundad skepsis som säger “vi får se”.

Du är ju så skeptisk att du har andralag och tredjelag. Vi andra får lida i motgången med det enda laget som betyder något.

Men nu finns det konkreta trevligheter att sätta ett växande hopp till - eller så svänger det igen. Vi har dock en rekordbred (?) trupp att slanga in från så bara inte flera toppspelare är borta samtidigt så gissar jag att vi är bäst i SHL på att hantera frånvaro denna säsong.

Tycker också det en tråkigt när det går illa för HV71, men visst går det bättre nu - vilket är glädjande. Två dagar kvar till nästa omgång av SHL, det är tråkigt att vänta.

Hur är det möjligt? Gå från att precis inte räcka till i början av säsongen till att vara klappkassa därefter, iaf resultatmässigt minns inte spelet nu, till en poäng-streak på fler poäng än jag kan räkna till. Är av åsikten att en tabell sätter sig någon gång efter 10-15 matcher med några få undantag upp eller ned. Och ärligt har ju tabellpositionen inte förändrats nämnvärt heller trots alla poäng på senare tid. Men har vi verkligen sett slutet på ökenvandringen, är detta slutet på eländet. Eller snarare början till något som kan bli bra.

Har AB:s tal om den dagliga goda verksamheten lett oss hit. Eller två lyckade värvningar under säsong eller egentligen “fyra”, Ang Laleggia Luoto och Fisker. Och vad händer när vi får ett “femte”, AP. Finns det några begränsningar. Så klart det finns men varför ska vi ta hänsyn till det. När det går bra går det bra. Omvänt när det går dåligt, vi vet. En gång ingen gång. 22 av 27 poäng är ett trendbrott. Vi har lärt oss vinna. Nytt år. Nu kör vi!

OT, men. Ska vi ha en JVM-tråd?

1 gillning

Kikade lite på hur stor skillnad det är på hur HV presterar sista 8 matcherna mot tidigare.
Det är PP som är det stora skillnaden. I 5 mot 5 presteras det som ett mittenlag.
Så går det troll i PP då blir det jobbigt igen…
Hoppet lever om att det ska bli åka av även i 5 m 5 framöver nu när det börjar se ut som en full trupp snart. Tvi Tvi.
PP före 28 Nov:

PP efter 28 Nov:

9 gillningar

Kan väl någon starta om den vill, jag är inte så intresserad.

Dagens match är i stort sätt motsvarigheten till det vi såg borta mot FHC senast. Där spelade vi som ett lag rakt igenom, en gedigen insats som stängde när mycket av FHCs fart, förutom när dem reducerade i andra. Idag slutar vi att spela helt och då föder man motståndet utan att egentligen behöva göra det. Den prestationen mot FHC det är där man behöver vara. I kombination att man har producerade linor. Men det är väg dit, att bli hållbara över tid.

2 gillningar

Skiljer 3 poäng mellan 12 och 9 plats, så inte på något sätt kört som det låter. Hur denna förlust hanteras mot FHC är intressant, fortsätter man på samma väg eller kommer man tillbaka till vinnar spåret?

3 gillningar

Inte kört. Framgick inte av det jag skrev. Och säkerligen inte det du antydde att jag skrev heller. Viktigt som du säger, hur man agerar nästa match. Det sätter lite tonen för nästa vecka.

1 gillning

Jag vet ju i alla fall hur jag hade reagerat i den idrott jag är aktiv i. Detta hade jag tagit som en OERHÖRD tändvätska och verkligen slitit i nästa match som om jordens existens stod och vägde på den matchen. Tror vi får se ett extremt taggat och noggrant Hv på tisdag

7 gillningar

Vi ligger på ett läge i tabellen där det med all säkerhet kommer ge nerver ända tills sista visslan tjuter. Hv bjuder på nerv och känslor. Låt oss hoppas att vi hamnar i ingenmansland åtminstone

3 gillningar

Med lite reflektion på gårdagen och i det stora hela.

Kände som att igår va den STORA matchen, den som man skulle bjuda till, göra jobbet och rulla hem med seger. Vi får inte förlora inför alla fans. Det är så klart lätt att tycka så i efterhand. Men det kanske infann sig en sådan känsla i gruppen. Hur som haver ska man klara av SHL så måste man kunna hantera denna typen av matcher. Sen är det människor, vissa saker påverkar oss mer än andra.

Likväl att man hanterar att balansera truppen för att få ut rätt energi och kompetens i kedjorna. Ex att kunna vara bra nog, med eller utan AP (om det finns en friktion och hans medverkan påverkar)

Hittar en någon ytligare nivå för att bli bättre med och utan puck.

Spelet 5/5, där tycker jag mig se att man har den stora utmaningen, ibland gör man det bra, till och med jätte bra men i SHL behövs en högre lägstanivå.

Målvaktsfrågan, den är svår, har inget att flika in. Hoppas bara ett man hittar den mest stabila.

Laginsats, so far so good, det räcker långt men ibland behövs också faktiska kvalitéer som ett bättre spel enligt styckena ovan.

Jag är inte så orolig för att man inte studsar tillbaka, just för att man kommer ifrån en period där saker varit bättre. Vissa matcher bättre än andra men likväl har man tagit poäng. Det gör man inte för intet.

Jag är mer orolig över att man behöver hantera enligt mig många komponenter under resans gång samtidigt som att man ska klara av kontraktet. En lärande resa för att växa in i SHL kostymen igen. Det gör man inte om man inte utsätt för den. Jag hoppas bara innerligt att man hitta synergier i det och gå vinnande på rätt sida strecket.

3 gillningar

Dagen efter känns förjävligt. Men tappar man ödmjukheten så blir det svårt att vinna matcher. Laget blir för mätta på segrar, hur sjukt det än låter i HV öron. Nu jävlar måste laget kötta så in i mot ett FHC som är revansch sugna. Sjukt avgörande match, känns som att man nämner det här hela tiden att varje match är avgörande och det är dem verkligen men nu kanske ännu mer.

första riktiga jävla bakslaget sedan borta mot färjestad aa ni vet ju hur det gick. Kollaps! sen poäng i 9 raka matcher. Så med facit i hand så borde HV kunna skaka av denna match och gå vidare i och med resultaten senaste 9. Vikar man ner sig nu och förlorar 4 raka så säger det vilka syltryggar man är som inte kan komma igen efter en förlust o gå vidare från det. Köper gårdagens resultat speciellt om man släpper 4 mål på en perre.

3 gillningar