Säsongen 24/25

Nu har vi ju en så pass bra trupp att vi inte borde bli inblandade i någon bottenstrid på något sätt. Torsken igår var ju megasur då vi vid vinst hade varit åtta i tabellen och haft ett jättehäng på ett sjunkande Örebro på sjätte plats. Vi hade ju haft momentum och en fortsatt positiv trend in i 2025.

Nu ligger vi i bottenträsket igen, om än tillfälligt, och det kan bli mentalt jobbigt att vara tillbaka i träsket som man nog mentalt trodde att man lämnat i pausen emellan andra och tredje pausen. Det är ju jobbigt att ligga där nere om man har en trupp som är bättre och dyrare än övriga bottenlag. Speciellt om man haft en lång streak tidigare med poäng och haft åttondeplatsen som i en liten ask.

Nu är detta troligen bara ett litet gupp på vägen som det alltid blir och resan mot slutspel fortsätter. Laget vi har är så bra så övre halvan borde vi nå om inte alla tre målvakter blir såll. Det gäller dock fortfarande att få ordning på 5-5 spelet och hitta rätt formationer och våga ta rätt men kanske obekväma beslut.

1 gillning

Surt! Men en förlust efter ordinarie hade ju kommit förr eller senare? Och det är garanterat inte den sista heller! Det är ju mest hur man förlorar som suger. Som redan nämnts 3 poäng upp till 9 plats. ANDAS FORUM VÄNNER. Säsongen hade redan kunnat vara körd med 9 raka förluster istället.

2 gillningar

Ja förlusten skulle komma, jobbigt sett det skedde på dock - det påminner väldigt mycket om “gamla HV”, så vi såg ut i början av säsongen. Klappar ihop i slutet och klarar inte att spela hem matcher. I sig var en förlust inte en stor grej efter en så lång rad av vinster. Nu får vi se nästa match vilket HV det är som kommer ut. Vi är nog alla livrädda för att det plötsligt ser ut som det gjorde i början av säsongen. Vi lider som förening (/forum) av grav PTSD tror jag.

1 gillning

Den här hjälper lite när man är nyfiken på hur lagen har plockat sina poäng.
Timrå sticker ut och kan byta namn till Timrå 17

7 gillningar

Intressant tabell! Vilket otroligt mörker det var mellan omgång 11-20 för vårt kära Hv.

från det lag vi sist tränade med.
med hockey ögon sett. så har vi äntligen ett fruktansvärt bra lag!

Första kedjan behöver vi inte sätta ord på? alla vet vad dom kan. (ANG!)
Andra kedjan likt den första, kan dock producera ännu mer 5 mot 5.
tredje kedjan. skulle kunna vara våran första? isac grym tvåvägs som kommer kunna ge ap och reber ytor genom sin styrka med puck.
fjärde kedjan. ett grymt goo! kero blir stabilare och stabilare lindbäck en av ligans mest självklara (fjärde kedja kille) tedenby litar jag på till 100% trots all kretik ni i gruppen ger honom, lite självförtrode på honom bara!!

backarna känns likt förr stabila! !
alsing och släggan är ju som handen i handsken
sjöholm en kille som spelar extremt mycke mognare med och utan puck! day är stabil
seppälä stabil men likt engsund. går det lite snabbt för dom ibland

1 gillning

Och ändå är vi som bäst, ganska mediokra i 5vs5.
Får se vad det tar vägen nu när vi är så när på ordinarie lag.

Intressant tabell, ser ut som en bra utveckling för HV71

Kedjorna och dess konstellation är en sak, det går att justera här och där för att få ut mer. Men vad är mer? Jag tror för att nå ytligare en nivå och få högre utdelning så måste det till ett bättre grundspel i 5vs5. Både med och utan puck. Det är tjatigt, men för att det ska bli hållbart över tid, och inte enkom ett gästspel på rätt sida strecket så måste det till fler synergier.

Satt och kollade Malmö matchen igen. Tycker tyvärr att Tedenby fortsatt är ett sänke för de kedjor han spelar i. Kan vara så att ögat luras och att underliggande siffror är bra, men högst tveksamt att ha med honom på 12 forwards när vi har fullt lag.

4 gillningar

Skulle nog säga att det vore direkt felaktigt om han överhuvudtaget är ombytt eller ens påtänkt. Jag tar personligen mycket hellre HH istället i en hårt jobbande fjärdekedja.

Står det inte i hans kontrakt att han måste spela som vissa här har hört rykten om är fallet så är det ett enkelt beslut. AB måste sluta dalta med Tedenby. Från att ha spelat PP, BP och mycket speltid i övrigt så måste nog AB börja se det de flesta andra ser nu.

Vi har en trupp för topp sex och är dags att börja visa det regelbundet och fortsätta klättringen i tabellen. Då måste vi använda truppen rätt också.

2 gillningar

Omgång 31. Vi håller oss på toppen av looserklustret med 1 poängs marginal. Två matcher på oss att ta tre poäng för att alltjämt ligga högst över.

6 gillningar

Känslan jag får är att man hade lite av “inget att förlora” när poängsträckan inleddes. Det blev mer tuta å köra. Ihop med mer kvalitet såklart med Fisker, Ang, Luoto osv. Det skapades ny energi så sätt.

Sedan slet man som djur några matcher, vilket gav ett gäng mål, poäng å vinster. Ny energi. Lättare axlar. Det blev roligt igen. Lite nya kedjor, vilket lyfte en del. Ren inspiration.

Och sånt är ju svårt att hålla levande hur länge som helst. Man kan inte vinna på laginsats jämt, eller att alla går på 100%, det finns utomstående faktorer som spelar in också. Det är människor bakom som ska prestera utifrån dagsform och mående.

Nu tror jag Hv synas lite. Poängtrenden va inte riktiga Hv. Det va flera faktorer som på en å samma gång lyckades lyfta laget. Nu handlar mer om grunderna igen. Att hålla det flytande även när man inte har medstuds, när man gör nån miss, när jobbet inte är där till 100% osv. Ha spelare som kan avgöra matcher även när det går sämre.

Och jag tror inte Blomman lyckats sätta det spelet eller grunden ännu. Utan man får fortsätta kämpa, försöka spela ihop det. Likaså har kanske en del lag läst av Hv också. Hur man ska spela mot det Hv som tog mkt poäng.

Tycker att Malmö och FHC gjorde det bäst hittills sen hängde Timrå på.

Sen vet vi ju att PP och annat va extraordinärt bra under dec, man nådde siffror över höjden. Man överpresterade. Vilket inte är hållbart i längden. När det faller så hamnar man tyvärr lite väl långt ifrån den presentationen. Man har liksom inte den där lagom nivån i sig ännu, som krävs för SHL. Så lägstanivån är för låg.

Och det tror jag inte är enkom AB fel, det är flera år tillbaka, man har ju inte haft en grund att stå på eller bygga vidare på och utveckla. Om vi se till det spelmässiga. För som det ser ut nu med höga toppar och djupa dalar. Det är där HV är idag, varken mer eller mindre

Man behöver upp ett par procent för att kunna hantera matcher som igår, att hålla tätt. Kunna kanalisera på momentum.

3 gillningar

Jag vet inte varför men jag har en känsla av att HV kommer att göra någonting den närmaste tiden som är lite större och kontroversiellt. Har svårt att se att det bara rullar på resten av säsongen. Tror inte vi sett sista HV rubriken ännu denna säsongen. Då menar jag inte att vi ex lånar ut HH eller Dichow eller liknande.

Misstänker att Liljander vågar agera på ett annat sätt med sitt långa kontrakt än vad Abbott ville / kunde med sin situation och NHL nästa säsong. Litar Liljander blint på AB så är det i spelartruppen saker sker, annars inom lagledningen, eller både och.

Saker som jag kan se skulle kunna ske:

Ersätta JD.
Ersätta AB.
Sparka AP.
Sparka Tedenby.
Skicka Engsund till Luleå, ev trejd.
Skicka OSL till ?, ev trejd.
Skicka Tikka till ?, ev trejd.

4 gillningar

Fast inget av det du nämner hade ju varit det minsta kontroversiellt utan bara rimligt? Är bara AP jag inte är 100 på att vi borde göra oss av med. Sen tycker jag inte vi ska förlänga det kontraktet men det är en annan sak.

5 gillningar

Ganska rimliga och troliga åtgärder.

Finns ju en del skribenter och fans som tycker att vi ska förlänga med AB så det vore ju stort och kontroversiellt, säger inte att det är fel. Sparka AP eller Tedenby är ju ändå stort, dyra homegrown stjärnor som många, vissa i alla fall, avgudar.

Sparka legenden JD är ju också lite speciellt även om det kanske vore både bäst och enklast. Även Engsund, Tikka och OSL är ju dyra spelare så beroende på vad som händer är det ju ganska stort.

Däremot i andemeningen att alla dessa åtgärder egentligen är rimliga och en del borde gjorts redan så håller jag med dig om att det inte är jättekontroversiellt och det är väl så du menar antar jag? HV kommer nog fortsätta att skapa rubriker i hockeysverige.

Sen finns det skribenter som menar att HV är ett topplag med de spelarna de har, sanningen kanske ligger någonstans mittemellan? :wink:

4 gillningar

Precis, samtliga är ju rimliga att göra sig av med. Kontroversiellt hade de varit att man surnat till på Borgström gällande Schweiz så man skickar honom direkt, eller att man meddelar att Ang har en dålig inverkan på gruppen (OBS, bara ett exempel) så han får gå nu med.

Vi har spelare vi inte ska röra pga bra prestationer, sen har vi bla de du nämnde som vi skulle kunna göra oss av med vilket ögonblick som helst och laget skulle inte tappa en promille i slagkraft.

Hade en önskan tidigt om att vi skulle satsa mer pengar på att göra oss av med spelare som inte duger än på att värva nya. Jag tror stenhårt på att hellre ha en liten fungerande trupp med spelare som de brinner i än att ha de som nu, en massa på tok för dåliga spelare med huvudet någon annanstans.

Tar man tex Tedenby så ifrågasätter ingen vad han känner för HV71 men han har ju verkligen 0 i en HV-tröja att göra. Jag blev tokig när ryktet om Engsund till Luleå kom ut men med facit i hand hade det kanske varit det bästa som kunde hänt.

AB klarar ju inte av att ta ut trupper vilket bevisades styggt när vi hade så mycket skador att alla hela fick spela, plus att vi behövde låna in allsvenska spelare som hade exakt allt att vinna på att slita arslet av sig. Med full trupp går AB på namn, långt före prestation.

Vi vann matcher med Olof i målet. Han gjorde en sämre insats i inhoppet mot Malmö men so what? Våra andra målvakter gör dåliga insatser v-a-r-e-n-d-a match utan konsekvens. Ställ tillbaka Olof, helt uppenbart är att vår unga målis skyddas bättre av vårt försvarsspel än de äldre (sämre) målisarna gör.

Det är så jäkla mycket som gör mig oimponerad gällande hur HV71 hanteras idag. Vansinne.

3 gillningar

Det där ordet “tjänstefel” missbrukas ju ofta på forumet, men frågan är väl om det inte är relevant att använda det på lördag ifall man väljer att gå med en annan målvakt än Glifford.

Det är ju först när Olof får chansen igen som man kan avgöra om han kan fortsätta på samma bra sätt som tidigare eller om han faller igenom. Gör han det bra, kör vidare. Faller han ihop…då har man ännu fler problem.

4 gillningar