Kanske, kanske inte. Det vet ju faktiskt inte. Jag var också tveksam på hur dom skulle funka ihop.
Ja för annars hade ju ram skjutit ut sig själv? Rimligt.
Det där med att dom inte har samsyn, en vedertagen sanning eller en forumsanning?
Kanske, kanske inte. Det vet ju faktiskt inte. Jag var också tveksam på hur dom skulle funka ihop.
Ja för annars hade ju ram skjutit ut sig själv? Rimligt.
Det där med att dom inte har samsyn, en vedertagen sanning eller en forumsanning?
Precis det @shitkicker skriver är något jag är helt inne på med. Av egentligen alla jag hör så är en av AB:s absoluta svagheter att skapa harmoni, glädje och lagkänsla bland spelarna. Man har inte kul, man skrattar inte, man byggs inte samman.
En spelare som spelade i HV förra säsongen sa typ att AB bryr sig om spelarna och deras familjer och liknande, i synnerhet de spelarna han gillar, men man har typ aldrig roligt med honom utan det är allvar och seriöst. Lite samma känsla får jag av Rahm och tror i ärlighetens namn inte KB är lite sådan också.
Så det är här det tappas?! Det familjära, det genuina. Att låta människor va människor och få komma till arbetet och göra sin sak. Trygg i det.
Sätter man orimliga krav och förväntningar på människor, skapar man något som egentligen varken behövs eller används? Arbetar man för stort, fel. Man glömmer bort de mjuka värdena.
Eller så gör man som på den gamla goda tiden i de lägre fotbollsserierna, man åker på en kortare Tyskland eller Finland resa och super till det. Det skapar harmoni, glädje och lagkänsla.![]()
Jag tror ärligt talat detta inte är något problem. Personer är olika extroverta/introverta och det går att hitta en plats där man funkar tillsammans. Vad jag däremot tror spelar stor roll är att AB inte förstår hockey och sättet han kompenserar för det skapar noll förtroende i gruppen.
Läste häromdagen om en artikel som Offside skrivit om likheterna mellan Mjällby och Bodö Glimt som båda har skapat mer framgång än vad som egentligen borde vara möjligt.
De har stakat ut viktiga punkter som fött deras framgång.
Jag citerar punkt 7 och 9: 7“En stark ledare/huvudtränare.
Såväl Kjetil Knutsen och Anders Thorstensson har lyfts fram som helt avgörande för respektive klubbs framgångar.
Bägge tränarna beskrivs som ledarskapsgenier snarare än taktiska genier (även om fotbollskunskapen förstås är hög hos bägge). De är experter på att få sina lag att dra åt samma håll, att maximera sina tränarstaber (som ofta är mycket större i konkurrerande klubbar) och framförallt att se till att sin klubbs värdegrund och kultur efterlevs i vardagen varje dag.”
Punkt 9: “ En tydlig spelmodell/identitet. I Bodö glimt sitter 4-3-3 hårt i väggarna. Flera som jobbar i föreningen har också spelat i föreningen.
Kontinuiteten i spelsättet gör coachningen effektiv och acklimatiseringen för nya spelare enkel. De anpassar sig inte efter spelarnas egenskaper utan ser till att rekrytera spelare som passar i spelsättet.
I Mjällby är det väldokumenterat vilken “impact” Dr. Karl Marius Aksum (assisterande tränarei fjol, huvudtränare i år) haft. Norrmanen har doktorerat sig fram till “det bästa spelsättet som finns” och Mjällbys karaktäristiska 3-4-3 implementerades redan inför säsongen 2024. Gemensammt för bägge arbetsätten är vikten av kollektiv samhandling, att göra saker tillsammans på ett synkroniserat sätt. Det är arbetssätt som bygger på ett starkt kollektiv, inte på inviduellt starka spelare (även om det förstås dräller av duktiga fotbollspelare i bägge lagen). Arbetskraven offensivt och defensivt, och att ha en kapacitet som krävs för det hårda arbetet, lägger grunden.
Det är ingen slump att Bodö/Glimt är ett av lagen som sprintar mest i Europa.”
Det finns som ni förstår fler punkter men detta tycker jag är de viktigaste och är något som diskuteras ovan i forumet.
Det spelar alltså ingen roll vad man har för taktik om man inte kan göra det som ett kollektiv.
Spelare kommer alltid att göra misstag på banan, och de gör dem fler gånger om det är otydligt vad dem ska göra. Skillnaden märks i hur kollektivet räddar upp situationen. Det går inte att spela ishockey som fem individer.
Något som även märks med både Mjällby och Bodö/Glimt är hur viktigt det är med föreningskänslan. Detta är inget 7 till 4 jobb. Och här tappade vår förening det strax efter guldet 2010. Det är då vi blev ett företag.
Jag tror faktiskt det kan vara ett ganska stort problem. I synnerhet när det saknas andra parametrar också, bland annat det du är inne på. Det är i min mening oerhört viktigt att ha kul tillsammans och att skratta och ha högt i tak.ä samtidigt som man svettas och ”tar i”. Däri formas en grupp och däri skapas moral och inte minst drivkraft och motivation. Man skapar liksom ett förtroendekapital att ta av när det blåser hårda vindar. De är professionella hockeyspelare, men detta är också deras arbetsplats. Saknas glädjen som en grupp tillsammans kan skapa så tappar man mycket av just lagsportens signum.
Gå till dig själv och exempelvis din arbetsplats eller i ett lag du spelat. Var har du trivts bäst? I vilken miljö? Det är inte hela sanningen, men övertygad om att detta verkar vara en av AB:s, men också HV:s större brister.
Men man skrev ju sånger på Gotland om Stillman och hade kul?! Hur kan vi nu vara redo för kval?!
Skämt åsido, jag tror också att detta är viktigt, framför allt i ett helplastat gäng. Vi måste skapa tillhörighet genom att spelarna vill spela för varandra och därigenom också för klubben → fansen → staden.
Exempelvis Rousek kommer inte hit och tänker: “Fan vad jag brinner för HV.” Det är upp till AB & co att se till att han åtminstone känner: “Great group of guys” och agerar därefter.
Absolut, håller med. Logiskt så det förslår. Förvånar mig inte om det är så i miljön runt Anton.
Och här är väl problemet att Björn och Blomman med all tydlighet visat att HV:s historik inte spelar någon roll. Vi kan ju bara titta på några av besluten:
Vi vet inte vad som försiggår i Blomman och Liljanders huvuden. Men det de signalerar utåt med sina beslut är att de inte kunde bry sig mindre om vad HV är och står för. Det här är deras klubb, ingen annans.
Uttryck som Anton71 och AB71 kan uppfattas som galghumor och skoj. Men det är inte ett skämt. Det är en sanning, och ett sätt för oss supportrar att visa vad HV faktiskt kommit att bli.
Genom kultur, identitet och historia kan man svetsa samman en grupp. Det fungerar som ett kit. När våra sportsliga ledare medvetet slängt allt det i soptunnan. Ja, då blir det svårt.
Jag håller helt med om det. Det jag menade var att det inte nödvändigtvis är HC som behöver vara den som har ansvar för stämningen. Och det är också här jag tror AB brister som HC eftersom han verkar vilja vara den som bestämmer och han inte verkar klara av att hantera och anpassa sitt “material” efter deras förutsättningar.
Till exempel kan en sådan som Kokkonen varit superviktig under året i HA för att skapa rätt sorts stämning i laget där de slappnar av trots hög anspänning. En erfaren coach som Samuelsson såg förmodligen därför till att hålla honom i laget även trots prestationerna på isen var sisådär.
Jag tror inte AB kan läsa av stämning i en grupp på det sättet. Det är mer systemtänk och fokus på formella underliggande världen som betyder något.
Var du tvungen att strö salt i såret…. håller helt med dig annars.
Då är jag med dig och det är helt riktigt att det inte behöver vara HC:s ”roll” utan kan ligga på assisterande att vara den socialt begåvade och någon som lättar upp stämningen ![]()
![]()
Vanligt är ju att man tänker detta som en viktig parameter när man väljer ut sina assisterande. Här har antingen Blomman prioriterat ner det, eller helt enkelt inte sett denna brist när han satsat på assisterande coacher som mer är som honom - återhållsamma och ”icke leende varelser”. Svårt att se sina brister, vilket förövrigt passar alldeles utmärkt in i vår klubbs allmänna särdrag.
Jag tänker lite såhär: Hult måste ju inse att Blomman inte ska vara kvar nästa säsong oavsett. Då kan han lika gärna göra en förändring nu direkt. Det är max 9 matcher kvar på säsongen.
Han behöver inte ett nytt genomtänkt och kompetent namn att ersätta med direkt. Det kan fixas senare. Lyft istället upp Rahm (ja.. jag vet, men läs vidare) resten av säsongen och försök rekrytera t.ex. Challe B i två veckor framåt. Eller kanske Petrasek som också kan vara både skön och stenhård. Vem som helst egentligen.
Gör nånting bara! Blomman måste försvinna!
Vi kommer åka ur både med och utan Blomman. Så varför inte utan? Bara gör’t!
Nu när kvalet är ett faktum. Börjar man bli stressade i korridorerna? Irrationella kommentarer och handlingar tar över? Likt man lastar ansvar på en stackars t.f?
Jag är tämligen övertygad att ALI vill skydda sig själv. Hon kommer aldrig bära ansvar. Den auran upplever jag inte att hon har.
Enig.
Då har man iaf prövat med en förändring.
Fast då tycker jag vi åker ur med han, så kan han få sota efteråt.
Bottenlöst uselt facit. Anton och hans lag förtjänar att åka ur. Fansen förtjänar så jävla mycket mer.