Säsongen 25/26

Hockeysiffrors spindel

Elakt fans spindel

3 gillningar

Jahopp… Säsongen 25/26 skulle ju bli en säsong där vi blickade uppåt. Detta eftersom spelarmaterialet Blomman hade säsongen innan inte höll måttet. Nu har Blomman fått bygga om laget (och det ordentligt!!!) men avkastningen av alla dessa miljoner är verkligen noll. Fruktansvärt dåligt på alla plan. Uddlöst. Miserabelt. Man slänger pengar i sjön och leker med HV:s existens som elitförening, medan vi bara kan se på skiten och lida oss igenom det. Vi är verkligen värda bättre…

22 gillningar

Förra säsongen kostade varje poäng 3,496 miljoner.

Kanske vi klarar oss under i år?

Snacka om burnrate…

1 gillning

Men. Det tar ju tid att få ihop ett halv nytt lag. Och sen har vi ju skadorna på det…

Som jag skrev inför säsongen. Blomman hade redan bjudit oss på ursäkten innan pucken ens var släppt när han började svamla om att det kommer ta tid på grund av många nya spelare, spelare han själv valt på grund av andra spelare han och Liljander inte ville ha kvar.

Sen fick han en gratisursäkt i och med skadorna. Att laget då återigen spelade ”bättre” är inget han vill kännas vid.

5 gillningar

Är det på torsdagens match vi ska markera vårt missnöje och stanna hemma för att därefter sluta upp igen i match tre i kvalet?

3 gillningar

Folk är för mesiga för att stanna hemma…hade varit bättre med en tom arena..

3 gillningar

Vilket jävla fiasko, med ALIBLAB i fronten.

Inför säsongen fanns det ändå lite förhoppningar. Tyckte laget såg rätt bra ut, och första matcherna spelade vi till och med hockey! Men det viktigaste är att vinna. Det går inte med Anton.

Återigen, ett stort fiasko där Anton till och med fått Handplocka truppen men ändå misslyckats.

Avgå alla!

Anton först, sedan ALI, och sedan alla andra.

1 gillning

Arenan är slutsåld varenda jävla match , vi skriker efter förändring medans vi pumpar in pengar till föreningen. Varför skulle förändring ske? Markera och töm den där jävla hallen tills varenda position i klubben är utbytt. godnatt

3 gillningar

Men laget vägde lite väl lätt för att vinna hockeymatcher.

Det känns så tråkigt att hålla på ett lag som inte kan vinna på egen kraft.

Det blir extremt tydligt i senaste matchen mot FBK att HV spelar som bäst när det redan är kört. När axlarna faller ner, när AB:s hockey övergår till mer instinkt och motståndaren samtidigt saktar ner i tempo och intensitet.

Vi kunde se det vid underläge 1-4 och vid 3-6. Men så fort man nästan är ikapp faller man ur på nytt. Eller när motståndaren tycker att det är nog. Laget är bra i motgång, sämre i medgång. Årets understatement, tillika bevingade ord från vår demontränare efter magplasket mot Leksand.

Samma fenomen har skådats när HV haft häng i tabellen under säsongen. När vi nästan varit ikapp har laget på nytt fallit ur gängorna. Eller att lagen före lagt i gasen. Det är en loosermentalitet deluxe som mycket väl kan komma att kosta föreningen ett SHL-kontrakt.

Det känns så tråkigt att hålla på ett lag som inte kan vinna på egen kraft.

2 gillningar

Man kan ju stilla undra varför, det är ju inte så att det är unikt med Anton inte alls. Enda undantaget är ju the great escape! Jag tillskriver heller inte Anton något för att man vände runt kvalet förra säsongen.

Kan det kopplas till svansföringen vi ska till slutspel/vi blir farliga i slutspel och vi får inte åka ur IGEN. Man har liksom arbetat med det ena eller andra men aldrig hanterat saker där i mellan.

Oavsett vad orsaken är saknar årets upplaga i båset förmågan att rätta till det.

De klarar inte av att skapa ett vi och en vinnarmentalitet. Att andra misslyckats tidigare ursäktar inte deras oförmåga. Det är ju tack vare andras tidigare misslyckanden som givit de nuvarande chansen. En chans de inte klarat av att ta.

Snackar man slutspel och slutar sist så har man misslyckats fatalt. Om man dessutom gör det med en trupp man satt ihop efter egna önskemål och spelsystem, så blir inte misslyckandet mindre.

Hockey är inte bara spelare, spelsystem och målbilder. Det är till stor del en fråga om att ingjuta mental balans i en grupp. På den punkten har AB gått rejält vilse och resultaten visar att han inte har vad som krävs för att vinna på den här nivån.

7 gillningar

Jag håller helt med.

Ett svar på min fråga kanske ligger i att ingjuta mental balans i gruppen, skapa ett Vi. En avgörande faktor för att kunna ta nästa kliv.

Har det varit viktigare att komma ut och få resultat för att visa att man är på rätt väg istället för att ta hand om gruppen som ska skapa resultat?

Det tror jag definitivt.

Nuvarande ledning, kanske även den utanför omklädningsrummet, visar med all önskvärd tydlighet att de inte förstår hur resultat över tid skapas.

Är dock förvånad över Rahm, han borde veta ett och annat.

Omgång 51, troligen säsongens sämsta publik, synd det är mot Växjö annars tror jag inte på mer än 5.000.

Skulle inte bli förvånad om han lämnar, oavsett utgång faktiskt. Den miljö andas inte Rahm. Inte för att jag känner honom utan mer vad han kommer ifrån och upplevs vara van vid.

1 gillning

Helt rätt. Och det var det jag menade för några månader sen att det största misstaget Anton gjorde och den största oförmågan han visade inför den här säsongen var att inte satsa på uppbyggnaden av en lagkänsla. Man valde att träna fysiskt hårdare än nånsin istället. Detta är en del av att bygga lagkänsla, men den är inte kritisk. Det kritiska i byggandet av lagkänsla genomfördes inte i tillräcklig omfattning. Det handlar om att göra saker som skapar trygghet och glädje i gruppen. Som leder till en offervilja. Men det verkar man ju inte ha gjort i någon större omfattning. Och resultatet ser vi nu. Spelare som varken spelar/kämpar för laget, varandra, supportrarna, föreningen, tränaren eller ens sig själva. Det är ju helt uppgivet.

Även denna del är mycket svårt att förstå hur alla ledningsnivåer ovanför lagledningen inte har sett och förstått. Att de inte kan hockey är ju en sak. Men de verkar ju inte kunna nånting om vad det innebär att verka inom ett gruppsammanhang! Makalöst.

Nu är det för sent. Man kan spela hur mycket bowling som helst eller gå på hur många promenader som helst. När det första baklängesmålet faller på grund av ett eller flera horribla individuella misstag så är man tillbaka på ruta noll. Man har gett upp.

Det som frustrerar mig mest är att det var så tydligt så tidigt att även denna dimension saknades i laget, men vidtogs några åtgärder? Tveksamt. Om det gjorde det så var de alldeles för undermåliga. Som det mesta är i HV. Undermåligt.

2 gillningar

Rahm kanske är högst bidragande till att läget är som det är? Jag var tveksam till hur AB och NR skulle funka ihop, men uppenbarligen så har det fungerat tillräckligt bra för att inga förändringar har skett. Kaka söker maka.

1 gillning

En intressant observation jag gjorde efter att ha läst intervjun i Expressen efter gårdagens förnedring och då det stod klart att fiaskosäsongen avslutas med ett kval (som förmodligen kommer att leda till att praktfiaskot fullbordas) var att Anton har börjat bli rundare i tonen.

Tidigare har det varit mer tvärsäkra uttalanden. Nu är det mer relativiserande med ord som ”ska försöka” eller ”jag känner” osv.

Han verkar till slut ha kommit till insikt - det är för dåligt. Han är för dålig. Det kommer sannolikt att sluta illa.

Detta är en MYCKET dålig utgångspunkt för vad som stundar nu.

Samtidigt är det inte konstigt. Alla andra uttalanden från andra befattningshavare i klubben har ju varit baserade på ord som ”tror” och ”hoppas”. Ord som signalerar svaghet och avsaknad av plan och handlingskraft.

Man hoppas och tror att det ska lösa sig. Och med det som badplats så brukar det inte ordna sig. Det brukar sluta illa.

Så vad menar då Kronvall och andra när de pratar om att AB är en bra ledare?

Hade vi haft en grupp som vi såg kämpade för varandra och som föll på målsnöret hade saken varit en annan. Det här är något annat.

Kan verkligen hela journalist-Sverige blivit förblindade av retorik och sätt att föra sig i media?

I så fall lastar jag lika mycket ansvar på media som klubbens ledning för att han står kvar i båset.

4 gillningar