Seriösa rykten 24/25: Diskussioner

Den stora uppsidan med Önerud, jämfört med Stakke, Hansson och Lindbäck, är hans rutin. Vi har dock fått in massor med rutin i Engsund, Allsing och Nyberg. Får vi då även behålla Strålman så känns tyvärr Öneruds rutin inte lika viktig. Hans HV-hjärta går dock aldrig att ersätta och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag hellre hade sett nummer elva på isen än ovan tre nämnda forwards. Men jag förstår samtidigt tanken bakom att släppa Önerud. Blir även ett värdigt avslut med att avsluta att hålla kvar klubben i hans hjärta i högsta divisionen.

Hansson tror jag kan få se sig om men Stakke och Lindbäck lär nog bli kvar. Även om Lindbäck är den som är lättast att hitta en klubb åt.

Ja, jag håller med - rent känslomässigt. Rent logiskt blir det ju - tyvärr - rätt dyrt om man ska säga upp 2-3 spelare med kontrakt för att behålla en. Så är det ju.

Jag förstår! Ville bara dela med mig vad jag fick till mig idag!

1 gillning

Det tackar vi för :smiley:
Jag vill bara återigen understryka att det egentligen inte var nån kritik, och det är ju bara fint att folk delar med sig men det är svårt hänga med i alla turer.

2 gillningar

Högst medveten om det. Önerud ska gå före oavsett

4 gillningar

Men tanke på att vi är ett lag som gått knackigt några säsonger så tycker jag absolut man ska vara nöjd med en sådan backsida. Att släppa Kaski, om chansen och ekonomin finns för att behålla honom, kan bli ödesdigert. Med vårt facit de senaste säsongerna är vi sannolikt inte förstahandsvalet de flesta offensiva toppbackarna.

1 gillning

Tycker Kaski kom igång bra i kvalet. Tror det finns mer att hämta ut där till nästa säsong. Tror han kan göra 34 + poäng.

4 gillningar

De sa ju tom tv mitt under finalserien mot Björklöven, resten är historia så att säga…

Hade givetvis också hellre sett Önerud än t.ex Hansson, tyvärr känns det inte som att vi är i ett läge där vi har möjlighet att förlänga med en fjärdekedjespelare bara för att bryta med en annan. Men det är ett underbetyg att vi inte har möjlighet att behålla Önerud för att vi sitter fast med de du nämnde, helt klart.

3 gillningar

Så vad är det du menar?

Ska vi skriva nytt kontrakt med Önerud för att fylla på 4e femman ytterligare och inte satsa på de yngre förmågorna bara för att övriga 3 nämna fortfarande har giltigt kontrakt?

1 gillning

Om Nubben låter Hansson, Stakkestad och Lindbäck vara kvar efter att inte ge Önerud ett år till tycker jag inte längre att han ska avgå.

Då tycker jag att han ska dra åt helvete.

4 gillningar

Märkligt att folk vill att vi ska riva kontrakt. Vad sänder det ut för signaler till kommande värvningar?

För det andra så kommer våra kommande topp värvningar vara i 3e femma klass eftersom vi inte kommer ha råd med bättre.

4 gillningar

Tyvärr har du rätt. Men samtidigt så finns det en del forwards som inte når upp till en godkänd SHL nivå och vi behöver ta steg framåt här. Knepigt läge. Man bör ju helt klart satsa på utlåningar i den mån det går.

2 gillningar

Hansson, Stakke och Lindbäck tror jag skulle må väldigt bra av att få en chans längre upp i hierarkin. Framförallt Hansson och Stakke tror jag har möjlighet att blomma ut och gå några riktigt trevliga år tillmötes.
På HA nivå.
Så jag tror att det verkligen kommer handla om att man bryter ”i samförstånd”.
Så heter det ju ofta. Men här tror jag på det.

Ja deras utveckling stannar ju av att vara petade och lite istid

Blir ju intressant att se vilka spelartyper vår nya tränare prioriterar.

Tittar man på finalen så är det rätt uppenbart att defensiven är i fokus. Stenhårt jobb och inga risker präglar matcherna.

Tedenby eller Hansson - vem tror ni står högst i kurs? Kan nog bli en rejäl uppvakning för en del spelare…

1 gillning

Dementi som inte påskrivet. Att han är aktuell är ju bekräftat från HVs håll.

1 gillning

Lindbäck och framför allt Hansson, ja. Där pratar vi ändå om 27 respektive 29 år, de kommer troligen inte bli så mycket bättre.
Stakke vill jag personligen faktiskt se kvar. Jag tror inte han någonsin kommer bli en andracenter eller högre, men på sikt tror jag han kan bli en såndär kärnspelare som styr en fjärdelina eller kanske t.o.m en tredje om det vill sig riktigt väl i utvecklingen. Han är trots allt bara 21 och kom från en skadefylld säsong inför sitt första år i SHL.
Han kämpar och sliter likt de två förstnämnda men jag tycker det finns mer hockey i Åke. Skulle kunna bli en karriär likt Andreas Jämtin, tycker det finns mycket av just Jämtin i honom.

6 gillningar

Vi kanske borde ha en “ryktometer”? Någon slags visuell graf över varje spelarrykte i färgskala samt beskrivning av hur många oberoende “hits” varje rykte har? Som det är nu, för att ta Abbott som exempel, så har vi nog hört snarlika saker från fem olika håll om att han är “klar”, en dementi, samt några “vet inget”.

Men som du säger , svårt att få en överblick om man inte är jävligt med i alla trådar.

3 gillningar

Det är märkligt i kontexten att vi har en och samma sportchef som värvar och sen river. Men det hade inte varit märkligt om vi haft en ny SC som river skiten som Kent värvat. Det vore direkt förtroendeingivande.

4 gillningar