Bara något från NSD att HV var intresserade, i sammanhanget att Luleå också var det. Nu köpte de ju loss Nurmi från TPS Åbo så man vet inte.
Syracuse spelar femte avgörande i natt. Förhoppningsvis torskar de så att Alnefelt kan presenteras.

Vi får hålla oss några dagar till
Laleggia värvades till RBK för han har en personlig relation med Adam Tambellini. Skulle inte förvåna mig om han hamnade i Davos eller hos oss för även Abbott måste byggt vidare på denna relation.
Svampen har fått ett konkret bud och ska ta ställning.
Enligt uppgifter till Hockeynews ingår Filip Sandberg inte i Skellefteås framtidsplaner. Han har i stället ett konkret och ekonomiskt fördelaktigt bud att ta ställning från en av Tjeckiens mest anrika klubbar.
– Han har flera bud i Europa och även i Sverige, säger agenten Andreas Johansson utan att vilja gå in närmare på uppgifterna.
Enligt våra uppgigfter ska han lämna besked till den här tjeckiska klubben i dagarna.
– Det kan hända att han behöver lämna besked till någon idag om han ska dit eller inte, men det är lite upp till Filip nu när han har lite att välja på. Det kan bli den här veckan eller nästa vecka beroende på vilka han väljer bort.
Skellefteå är inte med i bilden längre?
– De har inte kommit med någonting. Jag vet att tränarna älskar Filip och vill ha honom kvar, men de har ett pussel att bygga en trupp och det verkar inte som att Filip är med i planerna där. Han är het på marknaden.
Med AJ som agent lär han väl inte hamna i HV…
Vsrför inte? Vill minnas att det finns nån mer spelare i truppen med AJ som agent. Kan dock inte vem det är. Mem har för.mig jag läst det nånstans.
Vore ju OERHÖRT oproffsigt att som agent styra bort ett bra erbjudande för att man har “beef” med klubben, speciellt när typ 99,8% av alla dom som låg bakom AJ´s Hv framtid inte är i Hv längre, är väl bara Teden kvar från den tiden ?
Jag kan ju varit lite ironisk ![]()
Haha. Fattade inte detta. My bad. Sorry.![]()
Det var väl inte helt tydligt… haha. Men tyckte det var lite kul att han har AJ.
Om nu Svampen väljer spel i föga glamorösa tjeckiska ligan så tar jag det som ett tecken att intresset från HV inte är speciellt stort.
Jag tror det är ett felaktigt sätt att tolka det på. Allt handlar om pengar. Löneläget i den tjeckiska (och slovakiska) ligan har ökat kraftigt de senaste åren.
Det Sandberg skulle få i bruttolön i Sverige, skulle han få i nettolön i Tjeckien. Plus bonusar, fri bil och fri bostad. Hockeyvärlden förändras. Han kanske vill casha in de sista åren i karriären.
Jag har ändå väldigt svårt att se att pengarna i Tjeckien har ökat så mycket att det helt plötsligt ska locka etablerade SHL-spelare att välja spel där, är det däremot på det sätt du beskriver så har vi med andra ord en potentiell massflykt till Tjeckien att vänta.
Jag tror att äventyret lockar. Jag har också svårt att se att bruttolönepaketet skulle vara mer lockande i Tjeckien än Sverige. Möjligen att de har någon artistskatt för utlänningar där, det gör självklart en skillnad att skatta typ 25% gentemot 45%.
Men jag och flera andra har hört att Svampen ska vara klar för HV. Möjligen att något förändrats, men när flertalet olika källor kommer med samstämmiga uppgifter så brukar det vara så gott som klart.
Extraliga rankas som trea i Europa (av IIHF) efter SHL och Liiga (även om jag är tveksam till om det verkligen stämmer…) . Och toppspelare kan få löner på runt 200 000 i månaden och med en skatt på omkring hälften av Sverige. Dock har jag fattat det som att det är STOR lönespridning.
Hockeytokig nation, relativt korta avstånd, och rätt gött liv i allmänhet (öl och tjeckiska schnitzlar… vad mer behöver man?).
Är själv förvånad över hur få svenskar som spelar där ![]()
Tveksamt om Tjeckien behöver artistskatt eftersom den vanliga inkomstskatten är på 15-20% ![]()
Jesus, är beskattningen så låg. Då förstår man ifall det är attraktivt med 200,000 i månaden att spela där. det vore oansvarigt av HV att pynta upp samma nettolön.
Oavsett skattesats, har man ett nettolöneavtal med en lön på t ex 100 000 kr, så får man just 100 000 kr i handen. Klubben lär därmed få stå för skatten på något sätt. Om sen skatten är 15%, 25% eller 45% spelar ju ingen roll.
Har man 100 000 kr i lön i Sverige, får man, lite avrundat, ca 50 000 kr i handen. Rätt stor skillnad.
Svampen är ju runt 30 och det kan ju vara sista chansen att göra ett utlandsäventyr när man fortfarande håller en hög standard oc inte när man är 38 och harvar i ett bottenlag i slovakien