Seriösa rykten 24/25: Diskussioner

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tråden om #80 Frederik Dichow

Sandberg närmar sig närmar sig 30, det kan vara sista(?) chansen att få spelar med Jagr.

3 gillningar

Men det enda jag läser ut av AJ:s svar är att Sandberg har erbjudande från den tjeckiska klubben. Inget om hur hans intresse är av att nappa på det. Men tills avtal är skrivet kommer ju bilden målas upp att det är ett svårt val. Sen om det blir HV kommer det ju framstå som att valet var givet hela tiden, att Filip tror på den satsning mot toppen som HV nu gör och att han alltid har haft en speciell plats i sitt hjärta för HV71. Och detta är ju helt sant. (Så hade vi ju alla gjort själva.)

2 gillningar

Det är ju ganska väntat, och smart, av AJ att gå ut i media och berätta att Filip har ett ekonomiskt bra bud från utlandet/Tjeckien. Ett uttalande som gör att man hamnar i en bättre sits när det kommer till att förhandla lön med klubbar, exempelvis HV71. Så med det i åtanke så tycker jag inte att man ska lägga någon större vikt vid det uttalandet, även om ett utlandsäventyr i Tjeckien såklart kan vara trevligt.

4 gillningar

True tänkte inte på det! F.ö samma upplägg som många importer i SHL har. De begär en nettolön.

För de flesta är dock inte Tjeckien SÅ lukrativt ännu, men säkert för en sån som Sandberg. Han tillhör inte absoluta toppskiktet i Sverige, så inte omöjligt att han kan få en bättre deal (netto) i Tjeckien. Det är lite stjärnfattigt där, och ligan är ett par nivåer under SHL.

Det är ju en sanning att de gäller alla uttalanden från agenter under silly :slight_smile:

1 gillning
  1. Enligt Hockeynews var Fredrik Forsberg nära att skriva på för Björklöven för ett tag sen. Kent Norberg och Per Käntää var överens om att Björklöven tog 150 000 kr/ mån av Foppas lön. Men när Nubben fick lämna, sattes alla pågående affärer på paus.

Björklöven räknar ändå med att övergången blir klar inom kort.

1. Jiri Smeijkals lönekrav för en signatur ligger (enligt Hockeynews) i häradet 300 000 Euro netto. Med hänsyn tagen till skatter, soc avg, bil och lägenhet, lär man hamna på en lönekostnad runt 4 milj kr för Smeijkal. Lite avrundat, 350 000 kr i månaden.
2 gillningar

Tänkte väll, var ju nån som sa att de bara skulle ta typ 100k i månaden, tänkte att det lät för lågt. 150 låter som en rimlig siffra för foppa

Om du har hockeynews plus, vilka är finländarna som letar jobb i SHL?

Kan ha varit jag. 120 är vad jag hörde från kollegan här på Umeå Energi som golfar med Käntää :grinning: Med det sagt så skrev jag även att dom inte var överens om lönen då, så kan ju ha ändrats :slightly_smiling_face:

Tillägg ifrån en kollega som har lite insyn i Löven. Forsbergs tjej ska ha fått ett jobb i Umeå. Mer än så vet jag inte.

2 gillningar

Dessa tre spelare handlar det om.

2 gillningar

Var inga man dreglade över på EP scoutningen

Ändå väldigt skönt att man faktiskt satt allt på paus. Visar ju att man inte vill låta Nubben pilla mer med lagbygget, löner, avtal etc, utan istället ge Abbott möjlighet att sätta den lilla touch han kan utifrån de rätt usla förutsättningarna.

4 gillningar

För övrigt förbaskat tråkigt hela den här soppan med Foppa. Han kommer vara saknad. För visst hoppas nog många av oss att det fortfarande finns något där som gör att han ska kunna ta nästa steg i HV. Tyvärr förstördes ju allt i och med den helt verklighetsfrånvända kontraktsförlängningen där man inte bara gav en rejält saltad lön utan även en alldeles för stor och viktig roll.

I en bättre värld, med en annan sportchef, hade man förvaltat Foppa på ett betydligt bättre sätt.

Tillägg. Här hade nog en sådan som Evertsson resonerat klokt och rimligt. Foppa hade varken fått en topplön eller topproll. Evertsson hade istället låtit Foppa gå vidare, om lönen trissats upp, för att sedan plocka tillbaka honom när han inte lyckats leva upp till den höga lönen och de höga förväntningarna i en annan klubb. Lex Martinsson.

15 gillningar

Betydligt tuffare marknad för finnar i SHL nu när Nubben har slutat…

5 gillningar

Ren spekulation. Kan ju också vara en anledning till att det “står still” och vi inget hör. Abbot behöver tid att sätta sig in i saker och ting för att veta i vilken riktning han ska gå hädanefter. Nu har han säkerligen någon form om koll ändå tänker jag utifrån samtal med AD och egna intryck under säsongen.

Samt att VM spelas och andra ev aktuella spelare ska bestämma sig.

Vittasmäkis spelartyp har vi ju fullt med, men han kan säkert få ett jobb i SHL

På ett sätt vill jag ha Foppa kvar i hv för de känns som har har fått ett genuint hv hjärta. Och med rätt omgivning och förutsättningar tror jag Foppa är god för kanske 10-15 mål. Tyvärr har 2 säsonger med Lindbom som inte rankade Foppa högt samt ett spelsystem som inte gynnade en som Foppa. Foppa är ingen 1-2 formation spelare i 5vs5 utan kanske en 3 formationsspelare med speltid i PP. Foppas spel utan puck o skridskoåkning är begränsad vilket gör han inte kan ta en topproll, dock med rätt förutsättningar så tror jag Foppa kan bli en ok SHL spelare som gör 20-25 poäng, ingen stjärna men ok spelare. Tyvärr har han väll lön som en stjärna….

2 gillningar

Sen är ju Foppa lite av en franchise player också, inte i betydelsen bäst på plan, men en kille som är väldigt omtyckt av supportrar och som säljer tröjor (typ). Jag hade så gärna sett honom lyckas i HV igen, men fattar att det för alla parter är bäst om han får en ny miljö.

1 gillning