SHL 24/25 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Tror fan alcen är en rätt kass sportchef egentligen. Bara brynäs grabbar som kommer tillbaka och silfverberg kommer visa sig vara största besvikelsen. Han är slö som fan. Kolla på vår centersida när vi åkte ut och där kan vi placera in hans fart på skridskorna. Möjligt att han blir bra i boxplay osv pga sin smartness men fan karln är slö så in i helvete

Alcen fick väldigt mycket kritik och skit för degraderingen. Hur man efter kvalet 2020/2021 hade tillsätt två helt oerfarna sportchefer på herr och damsidan.

Vi får se hur det går, men klart man blir avundsjuk på hemvändare till andra klubbar, när vi själva suktar efter våra egna hemvändare.

Ja det var ganska förvånande att han ens fick sitta kvar efter degradering. Och sen copy pasta HVs framgångsrecept är inte jätte kreativt men kul för dem att det funkade. Men fan alcen, hult och nubben slås om första plats som sämsta sportchef. Vem kan utmana?

Du kan ha rätt MEN om AB har gjort rätt och fått spelarna i toppform och implementerat sin spelide’ hos dem så behöver det fan inte vara så illa. Jag tror att en klar spelide’ som inte innebär dumpa puck kommer underlätta för många av spelarna.Dessutom om man använder Tikka som under kvalet så kommer han generera massa poäng och göra så motståndarna får utvisningar på sig. Han verkar vara en stryktålig finne så få honom att stå framför mål så klarar vi oss. Jag är en av dem som tror att Tikka kan hjälpa HV om han används rätt.

1 gillning

Gäller majoriteten av spelarna i truppen. Skapa rätt förutsättningar för det material du har att tillgå.

1 gillning

Fast det var väl ingen som var negativ till Teden när vi väl värvade han? då trodde väl alla att han skulle leverera.

1 gillning

Nej, där har du helt rätt. Man hade inget annat val än att värva Tedenby den dagen han ville hemåt. Hade man inte gjort de hade man skickat ut sportchefen i rännstenen. Sen är ju inte Mattias en poängspelare på samma sätt, aldrig varit. Sen att han skulle vara såhär brutalt dålig hade ingen trott. Går lätt att värva 2 nya spelare för en billigare kostnad än vad 1 Tedenby kostar. Det är absurt.

Jo absolut, det jag menar är att några av Brynäs värvningar riskerar ju att bli deras Tedenby… För som någon skrev innan på forumet så spelar ju inte silvferberg eller lindbom gratis, utan cashar in som några av de bäst betalda i ligan. och levererar dem inte finns risken att dem blir sågade vid fotknölarna

1 gillning

Tänkte att vi kan fortsätta diskutera HVs just nu backsida mot SHLs andra backuppsättningar. Tänkte att man jämför enligt tre kategorier:

Sämre Bacskida: Malmö, MODO, Brynäs, Örebro

Liknande Backsida: Timrå, Leksand, Luleå

Bättre backsida: Frölunda, Färjestad, Växjö, Linköping, Skellefteå, Rögle

Spännande att höra era tankar här :slight_smile:

1 gillning

Enig! Dock är våran bättre än Timrå.

1 gillning

Vad tycker ni om man jämför målvakterna (om vi utgår från att HA ska in)?

Skulle säga att om de blir ALNEFELT - DICHOW

Så är de en vågad väg att gå. Ingen är rutinerad och erfaren men samtidigt finns de jävligt mycket uppsida och något att bygga framåt på för en rätt billig peng.

Men ligger nog i botten 5 bland målvakter typ.

1 gillning

Skulle gissa likadant

Alltså jag håller inte riktigt med där. Om man gör en jämförelse just nu skulle jag säga:

Målvaktspar sämre än HV: Brynäs (bara en målvakt),
Målvaktspar liknande HV: Leksand, Malmö, MODO, Timrå, Örebro
Målvaktspar bättre än HV: Frölunda, Färjestad, Linköping, Luleå, Rögle, Skellefteå

Kommentarer

Brynäs - Källgren har typ samma stats om än lite sämre än Alneflet i AHL
Frölunda - Johansson håller egen klass
Färjestad - två målvakter med bra SHL rutin
Leksand - inte överdrivet impad av armalisk o backupen känns inte helt stabil
Linköping - Finsk mästare som har superpotential med stabil backup
Luleå - Grymt målvaktspar
Malmö - SHL rutin men inte mer spännande än så
MODO - håller måttet för SHL. inte mer än så?
Rögle - Rifalk håller bra nivå
Skellefteå - GÅSHUD
Timrå - inte supersexigt
Växjö - Maxat med Larmi och Åhman. Inte i klass med ZAIK men nästan
Örebrp - Enrothhåller int enligt mig o norsken helt ok bakom ok försvar

Enligt min analys har HV ett mer än OK målvaktspar då potentialen är hög på grund av två målvakter som slåss om förstaspaden. De är båda unga och har visat att de har höga toppar.

Vad tror ni? Enligt min analys så borde HVs målvaktspar ligga i i botten 6 MEN en av Dichow och Alnefeldt har absolut chans att bli topp 5 målvakt i SHL om försvaret klickar och de är i bra form.

1 gillning

Visst finns en (stor) uppsida på vårt mv-par, men likväl finns en stor osäkerhet och då är det alltid lurigt att förlita sig för mycket på potential. I dagsläget råder det för min del ingen tvekan om att vi ligger i bottenskiktet 10-14 när det kommer till mv:s.

Med det sagt gillar jag Dichow starkt och Gistedt och han verkar gilla att jobba ihop. Hade däremot hellre sett en mer rutinerad och stabil SHL-mv än HA som komplement, men blir det nu HA så är det friskt vågat, men kanske bra rent konkurrensmässigt.

ZAIK och Växjö har imponerande bredd, men ska bli intressant att se hur mycket LHC kommer att sakna Högberg som vann många poäng i kampen om Silvret ifjol, men (inte ens) hans storspel räckte dit.

Kan tänka mig att de valt att minska på lönebidragen för målvakterna för att stärka forwardssidan ytterligare. Vet inte hur mycket Ortio fick eller Alnefelt kommer få.

Sen känner jag att problemet med Ortio som ändå anses som en stabil SHL målvakt i mina ögon är att han inte har viljan och motivationen som Dichow hade i slutet. Visst är det en risk med detta målvaktspar men jag ser ändå något positivt att ingen har en uttalad förstaspade här.

1 gillning

Dylan sikura lämnar Skellefteå för KHL …

Ännu en hockeyspelare som bara ser pengar

1 gillning

Om ni hade varit sportchef i SHL: hade ni sagt till spelare ni värvar att ”Om du kan tänka dig att gå till KHL när kontraktet med oss går ut så blir det inget, jag vill inte ha en spelare utan moral i truppen”?

Alltså det smutsar ju med klubben lite indirekt. Svår situation men vad kan man göra liksom