SHL 24/25 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Håller med dig

Abols till NHL , stort tapp för Rögle. Bra för oss.

2 gillningar

Dom får gärna plocka Rattie från Linköping med

1 gillning

Både och, blir mer konkurrens också.

Så är de ju .

Oliver Kapanen lämnar Timrå för NHL utan att ha tagit ett enda skridskoskär i Medelpad.

Tar han ingen plats så har han dock en klausul att gå tillbaka till Timrå.

1 gillning

Tunga tapp för våra konkurrenter. Innebär hårdare jobb för Chris. Blir en spännande sommar!

1 gillning

Kommer bli ett jävla krig om de sista lediga spelarna på marknaden.

Helt rätt! Väljer man att spela i ett land vars soldater avrättar och våldför sig på civila så ska man vända ryggen åt dem. Visst det är bara idrott men väljer man att spela hockey i ett sådant land så ska den personen för evigt vara bannad att spela i ett annat lands ligor. Och jättebra att HV har tagit ställning i frågan.

Malmö har ju ett helt annat lag denna säsongen och kanske inte blir säsongens IKO? En helt annan bredd än tidigare säsonger rakt över hela truppen.

Är ju den riktiga superspetsen framåt som i dagsläget är ett litet frågetecken och som saknas, kanske inte behövs, men ett lag med en bra truppbredd.

När man hör hur Liljander resonerar så är varje spelare i truppen genomtänkt och troligen ganska prisvärd med tanke på deras lägre spelarbudget.

Känns inte som om de sitter med några överbetalda spelare som de egentligen inte vill ha i truppen, Tedenby/Hansson/Tikka/Foppa, utan allt verkar uttänkt och planerat.

Inte alls säkert de hamnar i Play Out är min känsla när man lyssnat på Johans Svenssons långa intervju med Björn Liljander.

1 gillning

Min känsla gällande Malmö är precis tvärtom. De två finnarna de hade ifjol var grymma och drev laget. De kommer saknas rejält och blir tufft för Malmö men de har lyckats med relativt små medel under många år nu å andra sidan.

1 gillning

Känns väl lite Cluben scenario över dem. Inte för att dem är speciellt lika utan tänker främst på att antigen så blir det året som Malmö inte klarar sig eller så tar dem klivet uppåt i tabellen. Spontant säger jag att det kommer att bli tufft ihop med b.la. HV71, men det hoppas vi ju inte för HV:s skull. Vill se HV lite längre upp.

De var ju extremt beroende av dem och det märktes när de var skadade. I år är de inte lika beroende av ett par spelare.

Rimligen så ska ju Malmö bli sist sett till spelarbudget men jag har en känsla av att de klarar att undvika Play Out faktiskt.

Verkar genomtänkt och Liljander ger ett bra intryck. Långt ifrån Hult och Nubbenklass är känslan.

2 gillningar

Då hörni var det så dags. Seriestarten för säsong 24/25 är mindre än 4 veckor bort och vi kör en ”traditionell” avstämning med de andra 13 lagen. Vi går igenom vart och ett av lagen varannan dag och försöker alla hålla oss till det lag som diskuteras för stunden så blir allt lite mer strukturerat.

Vi börjar givetvis i alfabetisk ordning, så först ut:

Brynäs

Det är givetvis varierade åsikter om Brynäs återkomst i SHL och för min del är det positivt. Det är ett klassiskt lag som hör hemma i SHL. Brynäs taktik verkar vara att bygga på rutin samt att behålla en stor del av stommen från sin HA-trupp. Jag är inte superexalterad över deras lag. Visst känns mv-sidan klen? Ett par starka namn bland backarna och även så bland centrar och Fw:s, men saknar rivjärn och ungdomlighet i något som upplevs som en grå massa av hemvändare och transatlanter. Stor risk för flopp överlag är min amatörmässiga bedömning.

Styrkor:
Visst är det starkt jobbat med att få hem spelare som bl.a. Djoos, Lindblom och Silfverberg. Detta kanske visar på någon slags stolthet över att dra på sig Brynäströjan och tror detta kan vara just deras styrka som lag.

Svagheter:
Finns det en hunger, ett driv framåt och uppsida i detta gamla gäng? Finns lite toppar, men klarar bredden av rollerna lägre ner i hierarkin? Många frågar, men den svagaste länken i detta bygge får ändå tillskrivas mv-sidan som är risky och tillhör de klart sämre paren i ligan.

Utropstecken:
Tror Lindblom blir viktig, men största utropstecknet kan mycket väl bli backen D’Astous. Han är bra på skridskorna och har en fin blick för spelet.

Frågetecken:
Många frågetecken framförallt på de äldre spelarna. Finns hungern? Hänger de med? Är det drivet eller bekvämligheten som gjort att de spelar i SHL med Brynäs?

Vad säger ni, gott folk, om Brynäs anno 24/25?

3 gillningar

Min take är att det kommer säkerligen gå lite bättre än vad det gjort för HV. Bara för att. Känslan är att några tunga namn kommer va lite avgörande som gör att BIF tar dem där behövliga poängen. Däremot så tror jag inte på några höjder utan det blir en vardag där man kommer få arbeta för sina poäng. Hypen Silfverberg gör sina pinnar, men kommer nog va mer viktig med sin blotta närvaro om kemin fungerar parter i mellan.

Jag tror Brynäs trupp är rätt bra sammansvetsat som lag likt Modos trupp var när dom kom upp och det tror jag kan bli en styrka i sig.

Frågetecken för mig är målvakter, backar och sen åldern på spelarna. Silverberg, Larsson, Rödin, Bertilsson, Scott, Indrasis, Schroeder blir inte yngre och vissa har inte spelat i Shl tidigare.

Jag tror Brynäs är med i bottenracet men jag håller Örebro på plats 14 och sen är plats 13 öppen till en hel del lag i botten.

1 gillning

Jag tänker också att målvaktssidan är ett frågetecken. Källgren har vunnit SM-guld med Växjö men han stod väl bara i slutspelet(?) och som Sanny och Svensson varit inne på(har jag för mig iallafall :stuck_out_tongue_closed_eyes:) så ser nästan alla spelare bra ut i Växjö. Kan han leverera över en hel säsong? Är den offensiva spetsen tillräcklig?

Kollade upp gällande hur många SHL-säsonger spelarna har med sig och postade det i en annan tråd.

Brynäs sticker ut med väldigt lite SHL-rutin. De har ingen bredd i laget och deras spelare i 3-4 fjärde är t.o.m. sämre och mer orutinerad än HV:s. Vesel (5+9=14 i SHL) är en av Brynäs centrar.

2 SHL: två SHL-sägsonger eller fler.
1 SHL: en SHL-säsong.
0 SHL: igen SHL-säsong på senare tid.

Örebro
2 SHL 18
1 SHL 1
0 SHL 6

HV71
2 SHL 14
1 SHL 7
0 SHL 6

Malmö
2 SHL 10
1 SHL 9
0 SHL 6

Brynäs
2 SHL 5
1 SHL 1
0 SHL 17

MoDo
2 SHL 4
1 SHL 12
0 SHL 9

(Spelare som bara gjort någon säsong som junior och kanske en som senior i SHL, men som sedan mest spenderat tid utomlands och nu kommer tillbaka får 0. Spelare som har gjort många SHL säsonger, varit borta ett år eller två (eller spelat i HA i Brynäs fall), räknas som två eller fler säsonger i SHL.)

3 gillningar

Jag gillar den statistiken.
Den är, som jag varit innen på tidigare, ett bättre mått på var vi står än antalet SHL-matcher, IMHO.

Så, Brunäs ser ut att få det tufft baserat på detta. De har många som skall ta det där steget till att prestera i SHL. 17 spelare utan SHL-meriter måste vara högt upp på den historiska listan över avsaknaden av SHL-rutin för ett lag?

Så även om vi har massor med fjärdelina-lirare, så har många av dem SHL-rutin. De går in med viljan att prestera, i en omgivning de känner till. Det är en mycket tryggare situation (för spelare, men även för laget och oss fans) då det kan fokuseras på det “egna” utan att bli förvånad och överaskad av saker man inte kan påverka.

De 17 brunäslirarna kan träna hårt som fan, men innerst inne vet de inte vad de ger sig in på, de vet inte hur det kommer klicka när väl SHL är igång. Man kommer från en säsong med hybris i tankarna och en känsla av att vara superbäst. Hur kommer de hantera att vara i botten, om de nu får en normal nykomplings start?

2 gillningar