SHL 24/25 - Här kommenterar vi de andra lagens trupper!

Är nog bättre än vad vi var när vi gick upp.
De har nog inga Tedenbys i laget.
Sen kanske några Bödkers i och för sig.

Liknande gammaldags coachsida som HV hade 2022.

Tror inte det blir aktuellt med Play In utan en strid på kniven om att undvika Play Out är mitt tips.

Många likheter med oss inför hösten 2022 men trots allt lite bättre är känslan.

Japp, ser också likheterna. Brynäs har om jag inte minns fel mer än en handfull spelare kvar från det lag som för två säsonger sedan var med och spelade ner laget i HA. På det samma fystränare, ass-coacher och sportchef. Man har förvisso annan mv-coach och headcoach, men har man rensat upp i leden så till den grad att det blåser nya vindar i Gävle nu?

1 gillning

Med dagens försäsongsmatch färskt i minne går vi passande nog vidare - nästa lag:

Frölunda

Indianerna (Edit: får man ju inte säga längre, men ingen kränkt ingen glömd) känns som att de gång på gång får ihop det hyggligt på något vis. Rönnberg är en jävel på att få ut max av sina spelare. Tycker däremot att denna säsongs trupp känns aningen trött och man saknar helt klart edge.

Styrkor: Förutom Rönnberg så har man några riktiga frontfigurer som drar med sig laget. Lasse i mål, Tömmernes på backen och inte minst Max Friberg som i min mening är en av de absolut mest kompletta spelarna i ligan och alltid med en fenomenal inställning.

Svagheter: Många av de tongivande spelarna är också ”gubbarna” i laget. Folin och Tömmernes börjar bli till åren, Ruohomaa är redan gammal, Friberg och Lasu har passerat primetime och Klingberg känns nedgången.

Utropstecken: Tror på riktigt genombrott
av någon av de talangfulla 04/05:orna Edstrom, Dower, Born och Sundin. Gillar den sistnämnde så slår ett slag för honom. Bubblare är Egli som jag hört mycket gott om.

Frågetecken: Lasse är 37 bast och frågan är om Frölunda har en tillräckligt bra back-up om det skulle behövas. Känns som en chansning.

1 gillning

De har inte lyckats ersätta Strömwall och Innala. Så ett svagare lag i år. Men det lär vara topp 6 ändå av ren stabilitet.
Frågetecken: lyckas Rönnbergs få fram samma driv i sig själv denna säsong?

1 gillning

Hoppas och tror på en liten dipp för Frölunda iår så jag inte är den enda i Göteborg som lider över mitt hockeylags dåliga prestationer… :rofl:

1 gillning

Håller helt med angående målvaktssidan. De släppte väl Dichow för att han ville ha speltid och nu tog de in Normann istället. Kan de verkligen vara så säkra på att Johansson håller en hel säsong? Jag hade definitivt tagit in en mer beprövad backup om jag vore sportchef för Frölunda.

1 gillning

Min take på FHC. Det är och kommer fokuseras på Rogers sista år. Kan dem parera det och fokusera rätt så kan dem bli en någorlunda contender. Känslan är att det tar slut i kvarten eller game 7 i semin. Det räcker inte till helt enkelt. Avsaknaden av spets kommer bli kännbart.

Tänk att ha en spelare som Friberg i sitt lag. Sjukt lojal med laget, en ledare som alltid gör jobbet och dessutom tekniskt skicklig och gör massor av poäng. Bara det borgar för att det kommer gå bra för fiskelunda.

Några andra intressanta nya lirare med t.ex Edström och Egli kommer nog få ett roligt år. Jag tror fhc kommer vad med och slåss i toppen tyvärr.

Tror på final för Frölunda i vår.

Tyvärr.

Lasse Johansson kommer att matchas så att han är i toppslag och orkar ett slutspel.

Mycket bra backsida och ett bra grundspel med en grym coach.

Roger vill avsluta sin långa sejour i Göteborg på bästa sätt.

Reagerar lite på uttalanden (inget personligt CROHB) vad gäller att Rönnberg vill avsluta på ett bra sätt. Svårt se att inte samtliga spelare/ledare på den nivån alltid gör sitt yttersta oavsett om någon ska sluta eller ej.

Tror faktiskt lite som CROHB, att nu när Rönnberg gör sitt sista år efter hur många år som helst i klubben, tror jag att man är beredda att satsa lite mer. Lägga in några extra slantar inför slutspurten för att verkligen vara att räkna med i vår. Lite som “tack för trogen tjänst, vi är beredda att ge dig det avslutet i föreningen du förtjänar”.

Jag är övertygad om att Frölunda kommer vara med och slåss om guldet denna säsongen.

Tror ärligt talat att de behöver en riktigt bra center för att slåss på allvar om guldet.

Herman Liv gör debut idag.

Nej debuten är i morgon torsdag

Jaha, ja det kanske stämmer.

Brian O’Neil ser faktiskt rätt fin ut

1 gillning

Från en rival till en annan, nu tjötar vi….

Färjestad

Efter en gedigen serielunk blev det ifjol platt fall i slutspelet. Man har likt Frölunda tappat några tunga pjäser och det ska bli intressant att se vartåt detta barkar.

Styrkor: Färjestad har det i sig. Det sitter i väggarna. Kulturen. De ligger i framkant i det mesta i svensk hockey och de har en ekonomi som inget annat hockeylag i landet kan mäta sig med. De lär krydda truppen ytterligare under säsongen.

Svagheter: Finbs givetvis alternativ här också, men väljer att lyfta att det finns en känsla av övertro på vissa egna spelare. Nygård är bra, men så bra? Nygren på dekis? Man kör på med Åslund ännu en säsong… Steen på fetkontrakt, men är han verkligen den spelaren FBK anser att han är?

Utropstecken: Finns en hel del matchvinnartyper bland Fw:s här. Studenic och Lodin kan bli utropstecken, men mycket handlar nog i slutändan om Tomasek.

Frågetecken: Sätter frågetecken för den ungdomliga entusiasmen, men ett än större för mv-sidan. Räcker den till en lång resa i slutspelet?

2 gillningar

Känns som de ersatt säkra kort med lite mer osäkra: Lodin, Steen, Studenic.

Sedan är det som vanligt frågan med Färjestad om de tappar lite disciplinen i defensiven på grund av att de har så bra och vägvinnande offensiv. Det ger segrar och en topp-placering i serien men ger problem för dem i slutspelet.

Tomasek är rakt igenom klass och en spelartyp som HV saknar.

Måste bara dra detta om Tomasek. Har en kollega som var i alperna tillsammans med några bekanta i somras. Bland dessa ett stort HV-fan men också ett stort FBK-fan. De landar i en rätt öde alprestaurang med ett fåtal ytterligare sällskap lite längre bort. Ett av dessa är Tomasek med familj. FBK-fanet ser det förstås direkt men låter honom vara. Efter ett tag kommer istället Tomasek fram till dem med ett
“Are you from Sweden? It sounds like that.”
“Yes.”
“Nice, I play ice hockey in Sweden.”
Det slutar med att Tomasek med familj sätter sig vid bordet och det mynnar ut i ett långt samtal om hur det är att komma som ishockeyproffs till Sverige och Karlstad med familj och allt, hur det är att komma in i det sociala, hur det är att komma in i laget, hur man känner sig lite utanför nänr andra lagkamrater pratar svenska med varandra, vad man vet om svensk ishockey innan, vad som överraskar och vad som möter förväntningarna, osv. och Tomasek i sin tur ställer massa frågor om Sverige (inkl. lite om HV71). Ödmjuk, nyfiken, öppen och jättetrevlig.

16 gillningar

Fin story. De är bara människor, de där hockeylirarna. Vi gör dem alltföroftast till något mer. Att de skall vara mer än andra vanliga. Att de skall tåla mer, ge mer, vara bättre. De får ju så mycket pengar, de får ju jobba med det de älskar etc. Vi höjer upp de som är bra till skyarna, halvgudsutnämningar. Men de är bara människor. Svagheter som måste överkommas, personligheter som måste anpassas. Stress. Prestationsångest. Köpa mjölk på vägen hem från E4-derbyt.

6 gillningar

Min take. Sina egna stora motståndare. Det är ju alla lag så sätt. Men faktum är att mycket finns på plats för ytligare en lång guldkantad vår. Om om hade funnits så hade dem tagit sig länge i våras. Skulle inte bli förvånad om vi ser en likande säsong i grundserien sen börjar den riktiga utmaningen i slutspelet. Känns lite som att det är Mitells sista säsong, går Karlstad och väntar på Jönsson vars kontrakt löper ut i Lakers?!

1 gillning