Silly season 20/21: Spelardrömmar

Ni som hoppas på Johansson och nilsson kan lägga ner, fbk är på att ta in dem efter nyår.
hockeynews.se/articles/17152/

Andra lagen pratar om nyförvärv hult snackar om sina juniorer… Vet att Hult är ute efter nyförvärv men han är så passiv gentemot andra sportchefer, han tar bara de som förs fram på ett bord till honom

Ja, intrycket man får är precis som du säger.
Är det så Hult jobbar är han ju definitivt på fel plats.

Oerhört tveksamt om Hult agerar på spelarmarknaden nu…känslan är…passiv

Helt ärligt, jag vet att jag låter lite naiv nu men jag står för det.

Jag tror att Hult är en sån sportchef som tar det han blir erbjuden, och i extrema fall så ringer han agenter “TJENA Hultan här, har ni nån bra rightad back ?” “ok han tar vi”

Marknaden är död säger han hela tiden för att han själv inte letar som en skicklig sportchef borde.

Skulle bli GRYMT förvånad om vi värvar Stoa, en utländskpelare, inte rätt karaktär enligt Hult till 100%

Ryan Lasch och Stoa…kom igen nu Hult.

Skulle dock vilja se en back också, och ja vi är ett botten lag så här måste det göras något…eller ska du sparka din 6e tränare eller hur många sparkade tränare är Hult uppe i nu ?

Har absolut ingen aning om hur Johan Hult jobbar. Så det som skrivs ovan blir ju mest gissningar. Däremot, om man ser till vad som kommuniceras utåt, så kan man ju konstatera att det är skillnad på sportchef och sportchef.

Johan Hult om Linus Johansson.
– Linus är en fantastisk duktig spelare, det kan jag inte säga någonting annat om. Men där tror jag att det är skatteregler som sätter ordentliga käppar i hjulet för att han ska titta på Sverige just nu. I och med skattereglerna har vi inte hört av oss. Sverige är nog inte första prio för honom, säger han.

Peter Jakobsson om Linus Johansson och Marcus Nilsson:
– Det är klart att det kanske är långskott, men det är killar som vi gärna ser hos oss. De har nog inte riktigt allt klar för sig ännu, säger Peter Jakobsson.

Som du skriver, det är skillnad på sportchefer. Många pratar vitt o brett om eventuella värvningar, t ex Jacobsson i Färjestad, Sundlöf i Brynäs, Johansson i Leksand. Johan Hult är som en mussla, därifrån läcker ingenting. T o m MrMadhawk säger att inget läcker från Hult, förrän något är klart. Som idag, när Marcus Svensson presenteras. Hur Hult jobbar bakom kulisserna vet vi ju inte. Han kan säkert ha lyssnat av Linus Johansson, trots att han säger att han inte har det. Linus kan ju t ex sagt att om han flyttar tillbaka till Sverige, är det Färjestad som gäller.

Spelare är påväg in. Ni som inte lärt er det än, Hult jobbar stenhårt och brett och för ofta tidigt dialoger med potentiella nyförvärv. Han är ekonom i grunden och vet att han vinner mer på att inte kommunicera för mycket utåt förrän allt är klart.

Vad jag hört är Stoa nära.

Håller nånstans med er ovan, ibland kan Hult ge ett “över innan det ens börjat”-intryck gällande vissa spelare.

Tycker i grund och botten problematiken inte ligger i spelarmaterialet som sådant utan det organisatoriska - att få till en förändring där kan väl dock ske genom nyförvärv. Mycket snack om Stoa, Sandin-ersättare och ev. en back. Tre vad man kan utgå från vanligtvis hade varit dyra spelare, oavsett vilka det är, i en tid av ekonomisk kris för hela SHL. Kommer nog inte hända. Samtidigt verkar de flesta icke-kontrakterade vara villiga att ta billiga kontrakt, så en ny center in kan vi väl slå fast och ytterligare en till är nog inte omöjligt. Visst, Stoa gjorde det bra i ÖHK. Hade säkert gjort det i HV också, spelmässigt. Men är det verkligen poängmässig schpätzs som behövs? Behövs en trollgubbe till i form av Lasch? Vill hellre ha in någon/några som kan ställa lite jävla krav på övriga gruppen - få dom andra att lyfta. Vem/vilka de är vet jag inte. Tar också hellre en bra back än någon Sandin-ersättare. Olausson kan indirekt ersätta honom.

Martinsson - NY*
Kinnvall - Strömberg
Bertov - Arell**
Andrae

Bergström - Fröberg - F.Sandberg
Wedin - NY* - Olausson
Önerud - Holmström - Forsberg
Kokkonen - C.Sandberg - Törngren
Nybeck

*ledartyp, kravställande, ansvarstagande, gärna svensktalande, spelskicklig, tvåvägs
**ersätts av Johansson när han slutar va så sjukt ojämn

Edit: Såg att Borgman lämnar Finland för att slå sig in i NHL. Måtte det gå åt helvete för honom på campen - drömvärvning. Tyvärr finns det rum för en spelare som honom i Tampas backuppsättning.

Håller med. Vill också ha in en kravställare med lite hjärta. Martin Thörnberg. På riktigt. Sen skulle jag nog ta in både center och Lasch. Och back. Och ny tränare. Och ny sportchef. Och klubbordförande. En drömmartråd jö! Men om man ser till laget.

Martinsson - NY
Kinnvall - Strömberg
Bertov - Arell
Andrae/Karlsson

(Djurgården tar över Emils kontrakt).

Bergström-Fröberg-F.Sandberg
Wedin - Stoa - Lasch
Önerud - Holmström - Thörnberg
Olausson - Wennlund - Nybeck (100 procent HV-hjärta. 100 procent stolthet över att spela för HV).
Törngren/Forsberg (den senare medioker i fem mot fem. Båda kan gå in ibland, men framför allt spelas i PP respektive BP)

Kokkonen på läktaren (AIK tar över C.Sandbergs kontrakt)

Spelare in borde väl även innebära spelare ut? Sandin är klart sen tidigare, Lias också. Men sen då? Eller är det bara de?

Sett till Sandins prestation så kommer väl ingen sakna honom. Behöver inte säga mer än så.

När det gäller Lias så är känslan mer kluven. Men som det är nu med att han till och med erkänner i intervjuer på TV osv. att han sitter och tänker på annat under matcherna så är han inte heller en tillgång. En Lias i harmoni är en av ligans bästa spelare, men han verkar ha förtvivlat svårt att hitta denna harmoni. Och en Lias i disharmoni är högst medioker. Och för 280 000 FÅR man inte vara medioker!

Så budgeten att få in nya spelare lär ju hänga mycket på Lias vara eller icke vara.

En annan risk är att det kommer in etablerade spelare som innebär minskad speltid för dem som faktiskt levererar just nu, alltså ungdomarna. Detta vore helt förödande och sannolikt spiken i kistan. Jag hoppas verkligen att ledarna vågar spela ungdomarna mer!

Worst case scenario vore att en fortsatt disharmonisk Lias blir kvar till en befängd lön sett till prestation och att man tar in nya spelare som petar ungdomarna.

Nån som hört något om det är kontrakt på väg att rivas?

Som du nämner så är det väl Sandin och Lias som behöver ersättas, även om jag fortsatt tror Lias får grönt ljus att köra vidare säsongen ut och då kan fokusera helt på Hv och se till att toppa formen.

Det har surrats lite om Kokkonen, men det är inget jag kan styrka, utan uppfattar det som lösa antaganden.

Komarek. Vad tror ni om honom?

HV kommer ju behöva ersättare till både Lias och Linus, men frågan är om ens det räcker? Nu är visserligen Komarek center. Men Stoa kan ju spela vinge. Alternativt att man skeppar C.Sandberg. De skulle nog ta emot honom med öppna armar. Det kan man iof göra oavsett då jag hellre ser Wennlund som fjärde.

Bergström-Fröberg-Sandberg
Wedin-Komarek-Stoa
Törngren-Holmström-Önerud
Olausson-Wennlund-Nybeck
Forsberg

Komarek har kontrakt?

Tveksam till Komarek, varit rätt ojämn sista åren. Min förhoppning är på Shane Harper. Hade fin kemi med Stoa i Örebro.

hockeynews.se/articles/17243/

Jacob96: en del om och men. Finns dock chans att han blir tillgänglig på marknaden.

Vart har du Wedin lejacques??!

Oj glömde!

Men bra. Då kan man flytta ner Forsberg till 13:e och Kokkonen upp på läktaren. Forsberg är direkt medioker i fem mot fem. Där tycker jag Rahm fram tills för några matcher sen gjort helt rätt. Forsberg kan få lira PP. Men i övriga spelet är han alldeles för blek.

I dessa tider är Komarek säkert ett bra alternativ om det skulle vara aktuellt.
I en annan tid hade jag nog velat få in en spelare som på ett tydligare sätt driver sin kedja varje kväll.
Jag ska vara uppriktig med att jag detta år har otroligt dålig koll på vad som eventuellt finns på marknaden så jag har inget bättre alternativ att kontra med :slight_smile:

Stoa är en spelare som bidrar med det hårda jobbet men som ändå har en stark offensiv uppsida. Dessutom var han stark kring motståndarmålet och var ett farligt vapen med att kunna vräka in returer och skapa farligheter med styrningar. Starka papper helt enkelt och precis vad HV71 behöver få in i detta läge.

Hjalmarsson flörtar lite med HV till nästa säsong. …ska jag spela där hemma är det ganska givet att jag hade spelat i HV71. Eller…, det är klart det blir HV71 om jag flyttar hem. Jag har bra kontakt med Johan Hult (sportchefen), bor nära arenan och känner starkt för klubben. Men bara om han själv känner att han håller för SHL, säger han. Välkommen in, om du känner dig redo!

Fy fan va gött det hade varit!